چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مهندس مسعود نصرتی، شهردار قزوین

حوزه/ شهردار قزوین، به فرزانگان حوزه و شخصیت ها برجسته ولی گمنام همانند مرحوم آیت الله محمد صالح برغانی(ره) اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه در رابطه با معرفی ابعاد و سبک زندگی این شخصیت ها کار چندانی نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از قزوین،  مهندس مسعود نصرتی، شهردار قزوین، شب گذشته  در همایش "موسس صالح" نکوداشت آیت الله محمدصالح برغانی قزوین(ره) معروف به شهید ثالث که در مدرسه صالحیه برگزارشد به اهمیت شناساندن مفاخر حوزه های علمیه به نسل نوجوان و جوان اشاره کرد و گفت: امروز در استانی زندگی می کنیم که به عنوان دارالمومنین روزگاری مهد علما، دانشمندان، فرهیختگان و چهره های ماندگار بوده است.

شهردار قزوین، به فرزانگان حوزه و شخصیت ها برجسته ولی گمنام همانند مرحوم آیت الله محمد صالح برغانی(ره) اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه در رابطه با معرفی ابعاد و سبک زندگی این شخصیت ها کار چندانی نشده است و امیدواریم این حرکت ارزشمند در سالهای بعد نیز تداوم داشته باشد.

نصرتی با اشاره همت عالمان فرزانه و شخصیت های تاثیرگذار در تاسیس و احیای مدارس علمیه، اظهارکرد: مدرسه علمیه صالحیه که به همت مرحوم ملا صالح برغانی بنا نهاد شده، مخروبه بود که با همت و تلاش شخصیت های ماندگار این استان نظیر مرحوم آیت الله شالی و آیت الله باریک بین احیا و بازسازی شد که جای قدردانی دارد.

گفتنی است، مرحوم محمدصالح برغانی قزوینی  فرزند ملامحمد ملائکه، برادر محمدتقی برغانی معروف به شهید ثالث، در سال  ۱۱۷۴ قمری در برغان متولد و  ۱۲۷۱ در کربلا در گذشت.

این عالم فقید، دوران تحصیل را در قزوین، اصفهان و عراق سپری کرد و در حدود سال ۱۲۲۰ قمری به تهران رفت. در کاخ گلستان همراه با برادرش جلسه‌ای با محمدشاه قاجار داشت که به درگیری لفظی و تبعید او از ایران انجامید و ناچاراً به عراق و سپس مکه و مدینه رفت و چند سال را در آن‌جا سپری کرد و سرانجام با وساطت عالم فقید جعفر کاشف‌الغطا به ایران بازگشت و ساکن قزوین شد و مدرسه صالحیه را بنا نهاد.

سیدجمال‌الدین اسدآبادی، میرزا کوچک جنگلی و اشرف الدین حسینی قزوینی معروف به نسیم شمال، از جمله  شاگردان معروف مدرسه صالحیه بوده‌اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha