جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
معاون آموزش و امور حوزه های علمیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین فرحانی، حوزه علمیه را میراث دار انقلاب های اهل بیت(ع) خواند و تصریح کرد: تقویت دروس خارج و رشته های تخصصی از برنامه های مهم حوزه است تا حوزه در خدمت نیازهای مردم و نظام قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از کرمان، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی، پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه کرمان با اشاره به برپایی کرسی درس خارج در حوزه استان پس از دو دهه، گفت: برپا شدن کرسی درس خارج در حوزه کرمان، سبب خرسندی مدیران به ویژه آیت الله اعرافی شده است.

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه کشور در ادامه افزود: آن چه امروز مکتب شیعه دارد، حاصل دو هجرت و دو انقلاب است که طراحی آن ها به دست اهل بیت (ع) بوده است، نخستین هجرت، از مدینه به کوفه توسط امام علی (ع) و هجرت دوم توسط وجود مبارک امام رضا (ع) از مدینه به خراسان بود و الآن شاهد بزرگترین پایگاه های تمدن شیعه در این دو بلاد هستیم.

وی عنوان کرد: اگر به انقلاب های اهل بیت (ع) نگاه کنیم نخستین آن ها، انقلاب سرخ حسینی است که سبب بیمه اسلام ناب و شیعی شد و انقلاب دوم، انقلاب علمی امام صادق (ع) است که محدود به شیعه نمی شود، بلکه برکات آن به تمام مسلمانان سرایت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با بیان این که حوزه های علمیه نقش کلیدی در حفظ اسلام داشته و دارند، ابراز داشت: افتخار حوزه های علمیه این است که امتداد انقلاب های صورت گرفته از سوی اهل بیت (ع) توسط حوزه و روحانیت است.

وی با اشاره به آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم(نساء/ 59)»، یادآور شد: امام خمینی (ره) در کرسی درس این آیه را دارای دو امر می دانستند که یکی ارشادی و دیگری مولوی است؛ امر ارشادی اشاره به شأن مرجعیت و امر مولوی اشاره به شأن رهبری و ولایت فقیه دارد و هر دو شأن از خروجی های حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی، یکی از ویژگی های حوزه های علمیه را تقوا محور بودن آن ها دانست و افزود: یکی از فرق های مهم حوزه با دانشگاه در این است حوزه های علمیه علاوه بر فعالیت های علمی و پژوهشی، جایگاه ویژه ای برای اخلاق و محوریت تقوا دارند.

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه کشور در پایان با اشاره به برنامه های مدیریتی حوزه علمیه، گفت: تقویت دروس خارج و رشته های تخصصی از برنامه های مهم حوزه است تا حوزه در خدمت نیازهای مردم و نظام قرار بگیرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha