پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مصطفی صلح زاده در همایش بررسی ابعاد سیاسی – حقوقی فاجعه منا

حوزه/ یک دیپلمات وزارت امور خارجه کشورمان گفت: اختلاف و چالش جمهوری اسلامی ایران با عربستان سعودی در ۶ بخش اساسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، مصطفی مصلحی زاده در همایش بررسی ابعاد سیاسی – حقوقی فاجعه منا اظهارداشت: چالش ما با عربستان سعودی منحصر به موضوع حج نیست، بلکه معتقدم شش چالش با سعودی ها داریم.

وی اولین چالش با عربستان سعودی را تئوریک دانست و با اشاره به سه قرائت سیاسی اخوانی، شیعی و تکفیری از اسلام بیان داشت: این چالش تئوری خود را در نزاع های نظامی نشان می دهد و در یک بررسی می توان به شواهد و قراین آن دست پیدا کرد.

سفیر سابق کشورمان در اردن چالش دوم با عربستان را قومی – تاریخی توصیف کرد و ادامه داد: چالش های ساختاری، رسانه ای، دیپلماتیک و ژئوپلوتیک دیگر چالش های ایران با عربستان سعودی هستند که بخش عمده چالش ژئوپلوتیک را در قضایای عراق و سوریه می بینید.

وی با بیان اهمیت جایگاه دیپلماسی عمومی در سطح بین الملل تصریح کرد: متاسفانه ۷۵ درصد کار دیپلماسی در دیپلماسی عمومی است، اما متاسفانه در دیپلماسی عمومی در فاجعه منا بسیار ضعیف عمل کردیم که این ضعف منحصر در فاجعه منا نیست، بلکه در حادثه خونین سال ۶۶ هم همینگونه عمل شد.

مصلحی زاده تاکید کرد: یکی از ضعف ها، این است که هیچ کس کاری که باید انجام شود، انجام نمی دهد و همه، کار را به گردن دیگری می اندازد و لذا در یک حالت تعلیق قرار می گیریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تاکید بر تدوین سند اسلامی حج، اظهارداشت: برای اینکه بتوانیم در محافل بین المللی به ویژه جهان اسلام سخن بگوییم باید سند اسلامی در زمینه حج مشتمل بر سه بخش قرآن، سنت و فقه را تدوین کنیم.

مصلحی زاده که در کمیسیون فقهی- حقوقی همایش بررسی ابعاد سیاسی- حقوقی فاجعه منا در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سخن می گفت با بیان اینکه ما در زمینه حج نیازمند مانیفستی سه بخشی هستیم افزود: بخش نخست این که بتوانیم با استناد به آیات قرآن و تفاسیر شیعه و سنی فلسفه حج را تبیین کنیم، یعنی این مانیفست براساس اشتراکات شیعه و سنی در مساله حج باید باشد، یعنی نوعی مانیفست اسلامی باید باشد.

سفیر سابق ایران در اردن ادامه داد: بخش دوم باید مبتنی بر سنت پیامبر(ص) در اجرای حج باشد که باز با استناد به احادیث شیعه و سنت باید باشد. طبعا شبیه کاری که علامه امینی در مورد غدیر کردند باید در مورد حج هم انجام شود.

وی بیان داشت: فصل سوم بررسی فقهی برای چگونه اداره کردن مکه است که باز براساس آیات و روایات شیعه و اهل سنت باشد. خصوصیات مدیر حج و اداره کننده مکه از این دسته است.

وی گفت: وقتی این مانیفست را داشته باشیم می توانیم با دنیا صحبت کنیم.

 313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha