یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 393580
۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
تصاویر/ همایش بررسی ابعاد سیاسی – حقوقی فاجعه منا

حوزه/ دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: اگر می خواهیم کار کنیم مجامع بین المللی اقتضائات و زبان خاص خود را دارد، لذا وقتی می خواهید در این مجامع سخنی بگوئید باید تریبونهای شما هماهنگ عمل کنند، اما تکلیف ما مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، محمدحسن ضیائی فر در همایش بررسی ابعاد سیاسی و حقوقی فاجعه منا که در قم برگزار شد، اظهارداشت: معتقدم  بسیاری از فرصتها را از دست دادیم و گزارش مستند حقوقی در این باره که قابل ارائه در مجامع حقوق بشری باشد را ارائه نکردیم و این مساله بارها مورد انتقاد بنده قرار گرفته است.

ضیائی فر ادامه داد: گاهی پیشنهاد می شود سازمانهای جایگزینی را در عرصه بین الملل ایجاد کنیم که نمونه آن طرح پرهزینه جایگزینی سازمان ملل بود که ره به جایی نبرد و عقیم ماند.

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه در برخی موارد جدیّت به خرج داده، اما در برخی موارد هم اهمال می کنیم، گفت: در مباحث دیوان داوری ایران و آمریکا یا حمله به کنسولگری ایران در اربیل جدی وارد شدیم؛  اما گاهی هم سستی می کنیم و تلاشی برای شناخت بیشتر نهادهای بین المللی صورت نمی دهیم؛ لذا  از دستگاه های مسئول انتظار می رود که چرا کاری انجام نمی دهند.

وی گفت: راجع فاجعه انسانی منا هم که دارای ابعاد حقوقی است باید مستندات فنی و حقوقی تهیه شود و نباید این مساله رها شود، یکی از مشکلات این است که حوادث و وقایع با برقراری ارتباط دیپلماتیک بین دو کشور رها می شود درحالیکه اگر نهادهای مستقلی باشند که این مسائل را پیگیری کنند، حوادث حتی در صورت برقراری ارتباط مجدد کشورها با یکدیگر به حال خود رها نمی شود.

ضیائی ادامه داد: هرچه پیگیری ها توسط نهادهای مستقل صورت گیرد اثرگذاری بیشتری خواهد داشت، ولی متاسفانه ظرفیت های مستقل جامعه خود را به خوبی شناسایی نکردیم، لذا در مجامع بین المللی هم اثرگذاری لازم را ندارند.

 313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha