پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
راستگو

حوزه/ کارشناس تربیتی حوزه کودک و نوجوان گفت: ما باید نسبت به تربیت دینی نسل جدید کودکان و نوجوانان با چاشنی قصه و شادی اهتمام بورزیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن راستگو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن اشاره به مطلب فوق اظهارداشت: حقیقتاً اگر می خواهیم که نسل جدید در زندگی آینده خود، اعم از کار، ازدواج و تربیت فرزند و غیره موفق و سعادتمند باشد، راهش این است که از همین حالا روی تربیت دینی و قرآنی کودکان و نسل جدید وقت بگذاریم و فراتر از شعار این مساله برای ما یک دغدغه و ضرورت جدی باشد.

وی افزود: طبیعتاً با طیف سنی کودک و نوجوان می بایست بر اساس سن و اقتضائات این دوران رفتار کرد و به ویژه در برنامه های آموزشی و فرهنگی به مسایلی چون قصه گویی، شادی و تفریح و مسابقه و سرگرمی توجه داشت.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: صدالبته همه این ها باید در چارچوب الزامات دینی بگنجد، منتهای مراتب به زبان روز و با در نظر گرفتن علائق نسل جدید که اگر این گونه شد ما در مساله تربیت و آموزش بسیار موفق خواهیم بود.

وی گفت: بنده بارها به این نکته اشاره داشته ام که قصه گویی از قدیمی ترین روش های آموزشی است که از آن می توان برای جذب بهتر کودکان به آموزه های دینی و قرآنی نهایت استفاده را کرد، به ویژه در دوران پیش دبستانی و مهدکودک که ذهن و علاقه بچه ها بیشتر به این مساله معطوف است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی اضافه کرد: مساله مهم دیگر در این باره این است که همواره توجه داشته باشیم همانا بهترین و اثرگذارترین شیوه برای تربیت کودک، القاء غیرمستقیم مفاهیم و آموزه های دینی و قرآنی است که این هم در قالب شعر و قصه و داستان بهتر جواب می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین راستگو همچنین با اشاره به این که در دوران کنونی معمولاً دو روش مستقیم و غیر مستقیم برای بحث تربیت مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: روش مستقیم مثل صحبت‌ها، سخنرانی‌ها و کلاس‌هایی است که در جامعه برگزار می‌شود که در جای خود، لازم و خوب است و کسی نمی تواند منکر آن شود اما به ویژه درباره کودکان ما بیشتر نیاز به القای غیرمستقیم داریم چون واقعاً ذهن و فکر کودک و شرایط نشاط و شادابی او نمی طلبد که بخواهیم مثل بزرگسالان برایش کلاس و سخنرانی ترتیب دهیم.

وی یادآور شد: از سویی باید توجه داشت که اساساً تربیت به شیوه مستقیم در رابطه با کودکان، حالت زودگذر دارد به طوری که بچه ها پس از گذشت مدت زمانی به حالت اول بازمی‌گردند و دیگر سخنرانی و موعظه مستقیم تاثیر لازم را در آن ها نخواهد داشت و حال آن که استفاده از روش تربیت غیرمستقیم مانند داستان، شعر، معما، فیلم و کاریکاتور در کودک بسیار موثر است و باعث می شود که قدرت تخیل و فکر او به حالت فعال تری درآید.

حجت الاسلام و المسلمین راستگو تاکید کرد: همچنین باید مراقب باشیم که اگر با ابزارهای تربیت غیرمستقیم، کودک را از درون شارژ کردیم، تربیت موثر خواهد بود و البته رسیدن به این هدف مستلزم این است که ما قبل از هر چیز خانواده ها و بعد معلمان را به خوبی توجیه کرده و آموزش دهیم تا بدانند روش های غیرمستقیم تربیت دینی کدام است و در وهله بعد کدام از آن ها فی المثل برای یک کودک یا طیفی از کودکان در فلان منطقه بهتر جواب می دهد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در خاتمه گفت: در هر صورت بسیار امیدوارم که به خصوص در شرایط حساس امروز جامعه ما که دشمن برایش برنامه ریزی جدی در عرصه های فرهنگی و تربیتی کرده، هم مسئولان و تصمیم گیران جامعه و هم به خصوص خانواده های عزیز با درک اهمیت شرایط امروز با اقتضائات تربیت دینی کودکان و نوجوانان به خوبی آشنا شده و آموزه های ناب اسلامی را از این طریق به نسل جدید ارایه دهند.

 

 


 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha