شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
چرا جوانان نیجریه به بوکوحرام می‌پیوندند؟

حوزه/ بوکوحرام بیشتر به خاطر تاکتیک‌های ترور وحشیانه و افراط‌گرایی تروریستی عصر کنونی شناخته شده است، اما در حقیقت این گروهک تروریستی برای جذب حامیانش از روش‌های بسیار قدیمی چون شیوه‌های مافیایی استفاده می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، گروهک تروریستی بوکوحرام بیشتر به خاطر تاکتیک‌های ترور وحشیانه و افراط‌گرایی تروریستی عصر کنونی شناخته شده است، اما در حقیقت این گروهک تروریستی برای جذب حامیانش از روش‌های بسیار قدیمی چون شیوه‌های مافیایی استفاده می‌کند. در این میان وام‌های غیررسمی و وعده محافظت، به بوکوحرام کمک کرده تا کنترل بخش‌هایی از شمال نیجریه را در دست داشته باشد. به علاوه این تاکتیک‌ها منجر به جذب شدن جوانان خصوصا مردان در این گروهک شده است و به گفته محققان گروه امدادرسانی مرسی کورپس در پورتلند، شیوه‌های آنان خصوصا در نواحی از نیجریه که خدمات دولتی ناکافی بوده یا وجود ندارند بسیار موثر است.

انگیزه‌های اقتصادی پیوستن به بوکوحرام

پیشینه حامیان بوکوحرام بسیار با همدیگر متفاوت هستند. بعضی از افراد بیکار بوده و بعضی شغل داشته‌اند. بعضی از آنان به مدارس اسلامی رفته و بعضی نرفته بودند. اما اکثر آنان پیش از پیوستن رابطه‌ای خانوادگی یا دوستی با اعضای این گروه داشته‌اند و همانند مافیا، پول و ثروت ابزار بسیار قدرتمندی برای این گروه محسوب می‌شود.

مردم از لحاظ اقتصادی به شیوه‌های مختلف با بوکوحرام مرتبط می‌شوند. دریافت وام‌های بدون بهره و یا حتی هدایا و کمک‌های مالی بلاعوض نقش موثری در ورود این جوانان به بوکوحرام ایفاء می‌کند.  

بر پایه این گزارش به نقل از humanosphere.org، لیزا اینکس مشاور ایجاد صلح در امداد مرسی کورپس در این باره به خبرنگاران گفت: ما ترکیب جمعیتی مشخصی از پیوستن افراد به بوکوحرام مشاهده نکرده‌ایم. یکی از دلایل این مسئله حمایت مالی فراهم شده توسط بوکوحرام است که حس نابرابری در مردم را به بازی گرفته و بسیاری از نیازهای عملی آنان را برطرف می‌سازد.

امنیت اجتماعی، انگیزه دوم پیوستن به بوکوحرام

مسائل مالی تنها انگیزه جوانان برای پیوستن به بوکوحرام نبوده و مردم مرتبط با این گروهک پس از مدتی به این نتیجه می‌رسند که داشتن این رابطه سبب شده امنیت اجتماعی که دولت قادر به ایجاد آن نیست را داشته باشند.

اینکس در این باره می‌گوید: یک حکومتداری خوب در مفهوم وسیع‌تر باید بدون در نظر گرفتن خدمات در دراز مدت نیازهای مردم را برطرف کند. بسیاری خودشان را در پس پیچیدگی این بحث پنهان کرده، آن را سخت و غیرقابل دسترس توصیف کرده و به آن نمی‌پردازند. فرصت‌سازی برای جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است.

تحقیقات اخیر در کشور آفریقایی لیبریا روی سربازان کودک سابق نشان داده که ایجاد کمک‌های مالی و درمانی می‌تواند جرم و جنایت، خشونت و استفاده از مواد مخدر را کاهش دهد. البته شرایط در نیجریه‌ به برنامه‌ریزی منحصر به خودش نیاز دارد اما اصول کلی همان است.

دولت نیجریه به فکر مردم نیست

اینکس همچنین معتقد است که از بین بردن شهرت خوب بوکوحرام در مناطق مختلف نیز بسیار مهم است. یکی از سربازان سابق بوکوحرام که تحت حمایت این سازمان قرار داشته، در این باره به مرسی کورپس گفته است: حمایت مالی بوکوحرام بهتر از دولت نیست اما دولت نیجریه به فکر مردم نیست. در این راستا با ایجاد شفافیت و سرمایه گذاری روی توسعه منطقه می‌توان از نفوذ بوکوحرام کاست.

به این ترتیب دولت نیجریه با ایجاد بخش مالی قوی‌تر، اطلاع رسانی بهتر و در دسترس قرار دادن برنامه‌هایی برای غلبه بر فقدان فرصت و اعتماد می‌تواند بر این مشکل غلبه داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha