جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کل یوم عاشورا

حوزه/ معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف استان خراسان رضوی ویژه برنامه های این اداره کل را در محرم و صفر با عنوان سوگواره "بصیرت عاشورایی" تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام ایزدی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف استان خراسان رضوی، امروز در نشست خبری سوگواره "بصیرت عاشورایی" در جمع خبرنگاران گفت: سوگواره بصیرت عاشورایی با شعار «انی احامی ابداً عَن دینی/ هرگز از یاری دینم دست برنخواهم داشت» به مدت دوماه، در محرم و صفر برگزار می گردد .

وی با اشاره به اینکه در این مدت بیش از 3هزار مراسم 142 بقعه متبرکه خراسان رضوی برگزار می شود، افزود: فضاسازی و سیاه پوش کردن تمامی بقاع متبرکه، برپایی نمایشگاه فرهنگی در 63 بقعه متبرکه جهت انتقال معارف حسینی و اعزام 152 مبلغ جهت همکاری در اجرای برنامه ها، از جمله اقدامات این اداره در ماه های محرم و صفر است .

حجت الاسلام ایزدی از برپایی دفاتر مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی در 48 بقعه متبرکه، 23 خیمه معرفت خبر داد، افزود: اقامه نماز جماعت به ویژه نمازظهر و عصر در روز تاسوعا و عاشورا در 106 بقعه متبرکه و در روز تاسوعا و عاشورا هیئات و دسته های عزاداری جهت اقامه عزا به سمت بقاع متبرکه حرکت خواهند داشت که 127 بقعه متبرکه میزبان این هیئات خواهند بود.

وی افزود: جهت تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در 41 ایستگاه با عنوان همه واقف باشیم در بقاع متبرکه بر پاخواهد شدو همچنین 24 نشست علمی ، صنفی نیز برگزار خواهد شد .

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف استان خراسان رضوی در ادامه به اجرای نیت واقفین اشاره کرد و ادامه داد: از وظایف اصلی  سازمان اوقاف  اجرای امیننانه  نیات واقفین خیر اندیش  می باشد که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته  حدود 4 میلیارد تومان موقوفات مرتبط با این ایام در سه دسته روضه خوانی، تعزیه داری و اطعام اجرای نیت خواهد شد ، که با توجه به پیش بینی های صورت گرفته حدود 3000 مراسم از محل موقوفات در بقاع متبرکه برگزار خواهد شد.

وی در ادامه به 6 ویژه برنامه این اداره کل در محرم و صفر اشاره کرد و افزود: مراسم لبیک یا حسین(ع) به مناسبت دوم محرم الحرام سالروز ورود کاروان امام حسین(ع)  به صحرای کربلا است ؛ این برنامه به صورت ویژه درسه شهرستان کاشمر در بقعه متبرکه سید حمزه، در مشهد حاشیه شهرشهرک شهید رجایی و شهرستان سبزوارامام زاده شعیب برگزار خواهد گردید این برنامه در شهرهای سبزوار و کاشمر از ساعت 15آغاز و در مشهد همزمان با نماز ظهر و عصر خواهد بود.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف استان خراسان رضوی به سخنرانان مراسم لبیک یا حسین(ع) اشاره کرد و گفت: آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در مشهد سخنرانی می کنند، حجت الاسلام والمسلمین سعیدی، تولیت حرم حضرت معصومه(ع)در کاشمر و حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری استاد حوزه و دانشگاه، در سبزوار سخنرانی خواهند پرداخت.

حجت الاسلام ایزدی با اشاره به اینکه در اولین جمعه ماه محرم مراسم شیرخوارگان حسینی در شهرستان های گناباد و تربیت حیدریه برگزار می شود، افزود: همایش رهروان زینبی به مناسبت 12 محرم الحرام سالروز ورود اسرا به شهر کوفه در شهرستان های نیشابور طرقبه مشهد برگزار می گردد.

 معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مراسم نهضت بیداری با خطبه های علوی در روز اول ماه صفر به مناسبت ورود کاروان اسرا به کاخ یزید برگزار می گردد. این برنامه در سه شهرستان مشهد، سبزوار گناباد به صورت ویژه برگزار خواهد گردید .

وی در پایان گفت: با توجه به اهمیت شهر مشهد برنامه هایی پیش بینی شده است که از جمله آنها کمک به 210 مسجد حاشیه شهر از محل موقوفات منطبق و منقولات عزاداری، برگزاری 7 مراسم به طور ویژه در تاریخ های دوم  و پنجم و 12 و 19 محرم در حاشیه شهر اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/ح

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha