شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

حوزه/ توليت آستان قدس رضوي، مقصد و مقصود حركت امام حسين(ع) در روز عاشورا را لقاء الله خواند و گفت: مسلمانان جهان بايد با پيروي از نداي عاشورا، با جاهليت مدرن مبارزه كنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئيسي، عصر امروز در ويژه برنامه «إذن عزا» كه به مناسبت آغاز ماه محرم در صحن انقلاب اسلامي حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به اينكه هر تفكر و جرياني كه واقعه كربلا را يك اتفاق تصادفي بشمارد، محكوم به شكست است، اظهار كرد: آستانه ماه محرم و بر افراشتن پرچم عزاي حسين بن علي(ع) يك دنيا غم بر دل همگان مي نشاند.

وي ادامه داد: زماني كه سيد الشهدا(ع) از مدينه حركت كردند، به مردم فرمودند: اي مردم، هركسي كه حاضر است خون و جانش را براي خدا نثار كند و به لقاء الله برسد، با من همراه شود، مقصد و مقصود اين راه ملاقات با خداست.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اينكه اباعبدالله الحسين(ع) براي تك تك لحظات عاشورا برنامه ريزي داشت،‌ اظهار كرد: امام حسين(ع) تا عصر عاشورا مديريت اين واقعه عظيم را خودشان برعهده گرفتند و پس از شهادتشان،‌ حضرت زين العابدين(ع) با مديريت اجرايي حضرت زينب(س) اين جريان مهم تاريخي و ديني را ادامه دادند.

عاشورا؛ ‌تابلوي انسانيت

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، واقعه عاشورا را به عنوان تابلويي كه در بردارنده همه مضامين عالي انساني و الهي است، معرفي و ابراز كرد: رأفت،‌ توكل به خالق هستي، رضايت الهي، ايثار، ‌خلوص در نيت، نوع­دوستي و ديگرخواهي در پرتوی خداخواهي از رمزهاي اين تابلوي عظيم به شمار مي رود.

توليت آستان قدس رضوي از وجود مقدس امام حسين(ع) به عنوان الگوي بشريت ياد و عنوان كرد: اباعبدالله(ع) روز عاشورا در گودي قتلگاه با آن همه داغ­ديدگي و زخم هايي كه بر تن داشت،‌ ذكر خدا را مي گفت و به دنبال هدايت دشمنان به صراط مستقيم بود.

وي اظهار كرد: يزيديان بعد از عاشورا مي خواستند واقعه عظيم عاشورا را در تاريخ محو كنند و به خاطر همين بدن هاي مبارك اهل بيت(ع) را در زير سم اسبان در هم كوبيدند و سرها را در شهرها گردانند تا مردم به آن­ها بي احترامي و توهين كنند، اما اراده خدا عاشورا را سرآغاز مکتب شهادت و هدایت بشریت قرار داد.

اربعين، مقوم ياد و خاطره عاشور

حجت الاسلام والمسلمین رئيسي،‌ فعاليت هاي امام سجاد(ع) پس از واقعه كربلا را راهبرد پيوند قلب ها با عاشورا دانست و با اشاره به اينكه اربعين حسيني، مقوم زنده ماندن ياد و خاطره عاشوراست، ابراز كرد: گريه و عزاداري براي امام حسين(ع) در تمام ايام سال به ويژه در شب هاي جمعه كه ابواب رحمت الهي گشوده مي شود، بيانگر آن است كه حسين بن علي(ع) دروازه ورود به رحمت الهی است.

وي ادامه داد: فرياد استغاثه اباعبدالله(ع) در روز عاشورا كه فرمودند « هَل مِن ناصر یَنصُرنی»، تاريخ و زمان را در هم نورديده و هنوز اين بانگ الهي بلند است و هر آنكس كه به اين پيام لبيك بگويد، خود را ياور حضرت در روز عاشورا مي بيند.

به گفته توليت آستان قدس رضوي، امام سجاد(ع) پس از روز عاشورا تا پايان عمر خويش بر مصيبت امام حسين(ع) گريستند و هر كجا كه آب مي ديدند و غذايي مي خوردند، مصيبت و عزاي سيد الشهدا(ع) را يادآور مي شدند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ابراز كرد: امام سجاد(ع) در ركن نماز و بهترين حالت بندگي يعني سجده با تربت امام حسين(ع) به عبادت مشغول مي شد كه اين حركت امام بيانگر آن است كه بهترين حالت بندگي در ارتباط با عاشورا شكل خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین رئيسي با بيان اينكه واقعه كربلا بعد از نبوت و رسالت انبياء الهي بود، اما همه آن­ها با شنيدن نام و ذكر مصيبت امام حسين(ع) متحول مي شدند‌، ‌گفت: بعد از وجود مقدس امام سجاد،‌ امام باقر(ع) تا حضرت صاحب الزمان(عج) نام و ياد عاشورا را زنده نگه داشته و امام رضا(ع) هم به ابن شبيب فرمودند « یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ ءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ/ ای پسر شبیب! اگر برای چیزی گریه ات گرفت، برای حسین بن علی گریه کن».

فلسفه زنده نگه داشتن واقعه عاشورا

وي درباره فلسفه زنده نگه داشتن واقعه عاشورا توسط ائمه هدي(ع) و علما اظهار كرد: امام حسين(ع) براي اصلاح جامعه بشري يعني همان فريضه واجب امر به معروف و نهي از منكر قيام كردند و اين اقدام ايشان فقط به سال 61 هجري اختصاص ندارد، بلكه تا قيامت ادامه خواهد داشت و يقينا خون مبارك سيدالشهدا(ع) رمز هدايت و اصلاح جامعه بشري خواهد بود.

توليت آستان قدس رضوي،‌ جهل زدايي و بصيرت افزايي را از بركات قيام اباعبدالله(ع) در روز عاشورا برشمرد و با اشاره به اينكه شهداي ما با تاسي به امام حسين(ع) در راستاي پايداري ارزش هاي اسلامي و الهي جهاد كردند، گفت: هيئت هاي مذهبي،‌ مدرسه و كلاس درس بصيرت،‌ دلدادگي به اهل بيت(ع) و محل معرفت افزايي براي جامعه محسوب مي شوند.

وي ادامه داد: اكنون استكبار جهاني نمي خواهد حق خواهي و پيام انقلاب را گوش كند، لذا امت مسلمان با نداي عاشورايي بايد با جاهليت اتو كشيده مدرن مبارزه كنند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اينكه در عزاداري اهل بيت(ع) شور و شعور و احساس و تعقل در هم آميخته است،‌ ابراز كرد: در عرصه ترويج فرهنگ عاشورا شعرا، ‌مداحان و وعاظ مي توانند نقش بسزايي داشته باشند و هر عملي كه موجب وهن اسلام است، بايد ترك شود.

حرم رضوی رنگ ماتم گرفت

برپایه این گزارش، در این مراسم که با حضور هیئت های سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در صحن انقلاب اسلامی برگزار شد، پرچم گنبد و پوشش ضریح حرم مطهر امام رضا(ع) نیز به رسمی دیرینه در غروب آغازین ماه محرم رنگ ماتم به خود گرفت و تعویض شد.

 قرائت صلوات خاصه، مرثیه سرایی و عزاداری حاج سعید حدادیان نیز از دیگر بخش­­های ويژه برنامه «إذن عزا» بود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha