شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه ولایت فقیه در جامعه ولایت علمی و آگاهانه است، افزود: هیچگاه گفته نمی شود میان فقیه و معصوم تفاوتی نیست؛ معصوم دارای عصمت، ولایت تکوینی و علم غیب است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شامگاه چهارشنبه در مجلس عزاداری شب چهارم ماه محرم در هیئت رزمندگان اسلام که در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه انبیاء الهی سلسله هدایت هستند، اظهار داشت: هدایت از سوی پیامبران الهی بر محور ایمان به خدا، معاد و عمل صالح بوده و براین اساس اعتقاد به نبوت و امامت لازم است.

وی تصریح کرد: کلیت عبادت، اخلاق و اعتقاد به خدا در همه ادیان مشترک است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه تغییر قبله مسلمین از مسجدالاقصی به کعبه با هدف استقلال مسلمانان بود، ابراز داشت: بعد از این مسئله، برخی افراد به ترویج شبهه پیرامون چرایی تغییر قبله می پرداختند که آیه 177 سوره بقره نازل شد و قرآن می فرماید «تنها این که روی های خود را (برای عبادت) به سوی مشرق و مغرب بگردانید نیکی نیست، و لکن نیکی حقیقی (ایمان و رفتار) کسی است که به خداوند و روز آخرت و فرشتگان و کتاب (آسمانی) و پیامبران ایمان آورد».

*بدترین نوع انحراف در افکار است

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه انحراف و گمراهی مشتمل بر افکار، رفتار و گفتار است، ابراز داشت: بدترین نوع گمراهی در افکار و اعتقادات است؛ قوم موسی(ع) می گفتند فرعون خداست و مشرکین پیش از اسلام نیز بت پرستی می کردند.

وی همچنین به انحراف رفتاری اشاره داشت و گفت: برخی افراد خدا را قبول دارند اما رفتار غلطی دارند، خلاف انجام می دهند و معصیت می کنند.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه هدایت به مفهوم عدم گمراهی در افکار، رفتار و گفتار است، اظهار داشت: هدف از بعثت انبیاء الهی نیز هدایت بود و براین اساس هم تلاش خود را کردند تا انسان ها را در افکار، رفتار و گفتار راهنمایی کنند.

*ریشه انحراف تکفیری ها در اندیشه است

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه لشکر مقابل امام حسین(ع) در کربلا  دارای هرسه نوع انحراف فکری، رفتاری و گفتاری بود، ابراز داشت: امروز ریشه انحراف تکفیر و داعش در فکر و اندیشه است.

وی با اشاره به اینکه در کربلا بر روی افکار لشکریان مقابل امام حسین(ع) کار کرده بودند،   اظهار داشت: به مردم گفته بودند یزید امیرمومنان و خلیفه رسمی است و حسین بن علی(ع) در مقابل حکومت رسمی قیام کرده و زیربار بیعت نمی رود و براین اساس سیدالشهدا(ع) را خارج از دین می پنداشتند؛ عمروعاص نیز در جنگ صفین بر افکار مردم مسلط شد و قرآن را بالای نیزه برد.

*بمباران شبهات عقیدتی در شبکه های مجازی

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه امروز دشمن به دنبال انحراف فکری، رفتاری و گفتاری در جامعه است، ابراز داشت: بمباران شبهات فکری و عقیدتی در شبکه های مجازی است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پاسخ به این شبهه که چرا نام امیرالمومنین(ع) به عنوان امام در قرآن نیامده است، گفت: ما قرار نیست برای خدا تعیین و تکلیف کنیم؛ وصف امیرالمومنین(ع) در قرآن است؛ چندین آیه قرآن درباره حضرت علی(ع) است؛ مگر تایید شورای سقیفه و امویان در قرآن است؟؛ قرآن درباره حج نیز به بیان کلیات اکتفا کرده و جزئیات حج را رسول خدا(س) تشریح کرده و مسئله ولایت و جانشینی امیرالمومنین(ع) را هم رسول خدا فرموده است.

وی همچنین در پاسخ به شبهه دیگری مبنی بر اینکه چرا دیگر ائمه معصومین(ع) نسبت به حکام ظالم زمان خود قیام نکردند، ابراز داشت: منشا موروثی شدن حکومت یزید است زیرا تا زمان معاویه خلافت موروثی نبود؛ امام حسین(ع) با قیام خود قداست بنی امیه، بنی عباس و همه حکومت های خلاف را شکستند و دیگر نیاز نبود امام دیگری قیام کنند.

*راهکارهای هدایت فکری، رفتاری و گفتاری

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در بخش دیگری از سخنان خود از شنیدن سخن حق، تلاش، مطالعه، مشورت و دنبال کردن هدایت یافتگان به عنوان راهکارهای هدایت فکری، رفتاری و گفتاری یاد کرد و اظهار داشت: انسان باید سخن حق را بشنود و براساس معیار عقل و فرمایشات ائمه معصومین(ع) انتخاب کند.

این استاد حوزه علمیه همچنین بر لزوم مطالعه کتاب تاکید کرد و افزود: اگر هر هفته یکی از آثار شهید مطهری مطالعه شود، می توان در طول یک سال، اکثر آثار ایشان را که هنوز پاسخگوی شبهات است، مورد مطالعه قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یکی از مصادیق دنباله روی از مسیر هدایت یافتگان را حرکت در مسیر مکتب امام حسین(ع) عنوان کرد و گفت: همچنین ائمه معصومین(ع) مردم دوره آخرالزمان را به دنباله روی از علما ارجاع دادند؛ انسان اگر حضرت آیت الله بهجت را الگوی علمی و عملی خود قرار دهد، قطعا هدایت می شود.

*ولایت فقیه ولایت علمی و آگاهانه است

وی با بیان اینکه ولایت فقیه در جامعه ولایت علمی و آگاهانه است، افزود: هیچگاه گفته نمی شود میان فقیه و معصوم تفاوتی نیست؛ معصوم دارای عصمت، ولایت تکوینی و علم غیب است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه ولایت فقیه ولایت معصوم است، ابراز داشت: معصوم هدایت می کرد و حکومت دینی تشکیل می داد و احکام را اجرایی کرده و از گمراهی جلوگیری می کرد و وظیفه فقها نیز همین مسائل می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه در مسیر هدایت نباید از کم بودن انسان ها هراس داشت، گفت: هیچگاه هدایت با کثرت نیست؛ هدایت انسان باید مستمر و همواره نسبت به موانع مسیر خود مراقب باشد چرا که شیطان بعد از شش هزار سال عبادت دچار گمراهی شد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از گمراه شدگان موجب گمراهی افراد دیگر شدند، ابراز داشت: فرقه های انحرافی نظیر وهابیت موجب انحراف در جهان اسلام شدند و بسیاری از گمراهی های افراد محصول تفکرات ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب است.

*امام حسین(ع) مشعل فروزان هدایت است

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در پایان با تاکید بر اینکه امام حسین(ع) مشعل فروزان هدایت است، اظهار داشت: افراد بسیاری توسط مکتب سیدالشهدا(ع) هدایت شدند و گناه را کنار گذاشتند.

انتهای پیام/313/33

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha