شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

حوزه/ برای اینکه بتوانیم شاهد کاهش منکر و افزایش معروف در جامعه باشیم، باید اعطای بینش را در سطح جامعه به خوبی تبیین و اجرا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین رفیعی عصر امروز در همایش اختتامیه طرح جهادی گیلان مطهر با اشاره به حدیثی از رسول اکر(ص) اظهارداشت: مَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ فَهُوَ خَلِيفَةُ اللَّهِ فِي الْأَرْضِ وَ خَلِيفَةُ رَسُولِه‏ هر كس امر بمعروف و نهى از منكر نمايد، جانشين خدا در زمين و جانشين رسول اوست.

وی  افزود: من طرحی 10ماده ای را برای افزایش معروف در جامعه دارم که فقط به چند مورد آن اشاره می کنم که " اعطای بینش " در جامعه مهمترین شاخصه این طرح می باشد.

عضو هیئت علمی المصطفی ادامه داد: برای اینکه در جامعه منکر کم شود باید گفت، این همه تابلو و بیلبورد در سطح شهر نصب شده است چند مورد آن برای حفظ حجاب و عفاف است؟ چطور توانستیم با تبلیغات و برنامه سازی بحث کمربند ایمنی را در جامعه فرهنگ سازی کنیم با همین روال آموزه های دینی را می توان نهادینه کرد.

حجت الاسلام و المسلیمن رفیعی یکی دیگر از مسائلی که می تواند به رشد معروف در جامعه و کاهش منکر تاثیرگذار باشد اشاره کرد و گفت: « از بین بردن زمینه ها » یکی از مسائلی است که انجام آن می تواند زمینه رشد معروف و کاهش منکر در جامعه باشد به عنوان مثال در گذشته بحث مزاحمت های تلفنی بسیار مشهود بود ولی زمانیکه تلفن های شماره انداز تولید شد دیگر زمینه منکر مزاحمت تلفنی از بین رفت.

وی افزود: اگر در ایران هیچ کارخانه و تولید کننده ای انگشتر طلا برای مردان تولید نکند خوب طبیعی است جلوی این منکر گرفته می شود و دیگر مردی برای خرید انگشتر طلا به طلافروشی مراجعه نمی کند یا در بحث حجاب و عفاف زمانیکه تولید کننده مانتو، مانتوهایی بدون دکمه تولید نکند دیگر خانم ها اقدام به خرید و تهیه مانتو بدون دکمه نمی کنند.

این کارشناس مسائل دینی رسانه ملی « جایگزین مناسب » را دیگر نکته افزایش معروف در کشور دانست و اظهارداشت: شما وقتی می گویید خانم ها لب دریا نروید، خوب قبل از این اعلام ابتدا مکانی ایده آل و مناسب برای آنان فراهم کنید سپس منع کنید که خانم ها دریا نروند.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ادامه داد: صحبت کردن و منتقد بودن هزینه دارد، مثلا شما به جوان می گویی گناه نکن، شرایط ازدواج که فراهم نیست، ازدواج موقت هم که با توجه به اینکه سنت رسول خداست کسی جرات نمی کند انجام دهد چرا که در اولین گام نیروی انتظامی برخورد می کند، امروز طبق آماری که اعلام شده 5 میلیون دختر و زن متعلقه در کشور وجود دارد که بعضا یا سن ازدواج اول از آن ها گذشته است یا اینکه دیگر نباید به ازدواج اول فکر کنند، خوب تکلیف این جمعیت چه خواهد شد؟

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در بخش دیگری از سخنان خود  با بیان این که چندی پیش قائله ای را نادرست برای من در گیلان به راه انداختند اظهارداشت: سخنان من پیرامون مساله بدحجابی بود و عده ای  قائله ای در گیلان برای ما به راه انداختند، فحاشی و هتاکی نسبت به ما شد که این « شیخ خاطی» و « بی بصیرت» را از صدا و سیما اخراج کنید.

وی ضمن اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) ادامه داد: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه زمانیکه وقتی مردها با زن ها در راه رفتن برخورد می کردند، فرمودند «ای اهل عراق! شنیدم زن هایتان به مردها برخورد می کنند، خجالت نمی کشید» آیا آن حضرت به عراق توهین کرد؟ به ما گفتند که چرا به استان ما آمده ای؟ یعنی آنجا جزو ایران نیست؟ آیا دریا برای ایران نیست؟

وی بیان داشت: بنده 24 ساعت در دهکده ساحلی انزلی به هر کسی امر به معروف و نهی از منکر کردم، بلا استثنا تمامی افراد رعایت می کردند؛ قدم زدن طلبه در کنار ساحل مؤثر است، طلبه مبلغ باید شجاع باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی گفت: ما مجوز سخنرانی هایمان را از زید و عمرو نگرفته ایم که بخواهیم با حرف زید و عمرو تعطیل کنیم؛ ما آخوند حُر هستیم، منبر هم رسانه رسمی است؛ آقای فلسفی زمان طاغوت در کاخ جلوی شاه فریاد می زد؛ حُسن روحانیت این است که در این مسائل حر است، اما اگر کسی حرف بی ربط زد، باید جلوی او را گرفت.

وی افزود: من هم مقدار شهدای این استان و علمای این شهرها و شجاعت های مردم این شهر را می دانم، اینها جای تردید نیست، اما گاهی اوقات امر بحث سخنرانی بحث منکر است، طبیعتا باید به آن اشاره شود؛ طرح گیلان مطهر بسیار مؤثر بوده است؛ ان شاءالله زمینه ای شود که یک مقداری از بی بند و باری و لا ابالی گری جلوگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت حجاب خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند، حجاب ضروری اسلام است در جمهوری اسلامی بی حجابی معنا ندارد، مگر در کشورمان مجوز شراب خواری می دهیم؟ اما جزو ضروریات دین ما و صریح قرآن است و آن چیزی که صراحت دارد نمی توانیم نادیده بگیریم؛ گیلانی ها از این وضعیت ناراحت هستند، بنده هم نگفتم مردم گیلان، مردم این شهر شهیدان زیادی داده اند و رشادت های زیادی در دوران های مختلف نشان داده اند، بلکه شهر گیلان گفته شد؛ خانواده برخی از شهدا پیش بنده آمدند و گفتند و بنده بر اساس گفتار آنها این مطلب را عرض کردم.

وی افزود: امام صادق(ع) فرمود کسی که می‌خواهد امر به‌ معروف و نهی از منکر انجام دهد، باید سه ویژگی داشته باشد، اول اینکه خودش عامل به این دو فریضه باشد، انسان تا زمانی که خودش به حرفی که می‌زند، عمل نکند، حرفش تأثیر نخواهد داشت، ویژگی دوم این است که خودش عادل باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به‌ضرورت تغییر در شیوه‌های امر به‌ معروف و نهی از منکر اظهارداشت: این مسئله یک بحث ظریف است و هرکس باید در حوزه خود امر به‌ معروف و نهی از منکر انجام بدهد، همچنین باید در انجام این دو فریضه شیوه‌های خودمان را تغییر بدهیم، در صدر اسلام شراب به‌ صورت ناگهانی حرام نشد، بلکه این کار در چندین مرحله صورت گرفت.

وی ادامه داد: امر به‌ معروف و نهی از منکر نیاز به یک موضع قدرت دارد، رسول اکرم(ع) ابتدا مردم را انذار و سپس بشارت داد، انذار بسیار بیشتر از بشارت مؤثر است، یک‌بخشی از امر به‌ معروف و نهی از منکر دست دولت است، اما بخش دیگر آن بر عهده روحانیون است و نباید در خصوص انجام این دو فریضه مسامحه کرد، در زمینهٔ امر به‌ معروف و نهی از منکر تذکر لسانی هم مؤثر است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به روایتی اظهار داشت: روایات ما درباره امر به معروف و نهی از منکر کمرشکن است و طبق فرمایش حضرت علی(ع) همه واجبات مثل انگشت خیس شده در آب و امر به معروف و نهی از منکر همانند یک دریا است، لذا این روایت تکلیف و رسالت همه ما را مشخص کرده است که باید چگونه رفتار کنیم

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha