شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی

حوزه/ کارشناس علوم دینی ، به تشریح مفهوم سیاست از منظر امام حسن(ع) پرداخت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی امروز در مراسم عزاداری امام حسن مجتبی(ع) در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: شخصیت های بزرگی از تاریخ تشیع، در خصوص روز شهادت امام حسن(ع) نظر داده اند ولی به هر ترتیب بسیار نیکو است که یک روز به عزاداری امام حسن(ع) اختصاص یابد.
وی افزود: در خصوص فرزندان امام حسن(ع) تحقیقاتی انجام شده است؛ شیخ مفید برای امام حسن(ع) 15 فرزند نقل کرده اند که 4 فرزند ایشان در کربلا به شهادت رسیدند.
وی تصریح کرد: اولین فرزند امام حسن(ع) زید بن حسن است که ایشان 100 سال عمر کردند که مردی اهل خیر و نیکی و پارسایی بودند؛ حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و نفیسه خاتون (عروس امام صادق) از فرزندان ایشان بودند.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: فرزند دیگر ایشان حسن مثنی هستند که پنج فرزند از ایشان بجا ماندند که این پنج فرزند به نقل ایشان انقلاب به پا کردند؛ ایشان داماد امام حسین(ع) هستند؛ که در کربلا مجروح شدند.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حضرت قاسم، عبدالله و عبیدالله (ابوبکر)  احمد بن حسن همگی چهار فرزند امام حسن(ع) هستند که در کربلای معلا به شهادت رسیدند؛ چندین دختر ایشان نیز در کربلا حضور داشتند که فاطمه دختر امام حسن(ع) همسر امام سجاد(ع) بود.
وی گفت: غالب سادات حسنی به سمت زید رفته و زیدی شدند و امروزه در لیست ائمه زیدیه هستند؛ چهار حکومت توسط سادات حسنی شکل گرفت که این حکومت ها جزو نخستین حکومت های شیعی بودند.
وی افزود: یکی از این حکومت ها که آثار آن در مراکش و الجزایر شاهد هستیم؛ این حکومت، حکومت ادریسیان است که از نوادگان حسن مثنی است که در سال 172 در مغرب قیام کرده و اولین حکومت شیعی را تشکیل داد و 2 قرن در الجزایر و مغرب حکومت شیعی تشکیل دادند که ایشان به دست هارون به شهادت رسید..
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: دومین حکومتی که از سادات حسنی بود، محمد بن ابراهیم طباطبا در کوفه تشکیل حکومت داد که ایشان توسط مامون به شهادت رسید؛ حکومت علوی طبرستان در سال 250  شکل گرفت ولی چهارمین حکومت نیز در عربستان شکل گرفت که توسط آل سعود حکومت آنها از بین رفت.
استاد حوزه ودانشگاه تصریح کرد: اسلام دین سیاست است و ائمه ما نیز اهل سیاست بودند که اگر این گونه نبود هیچ کدام از ائمه ما شهید نمی شدند؛ امام راحل نیز در دوران ما ثابت کردند که سیاست دینی به چه معناست.
وی گفت: آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) بانی بزرگترین تحولات تخصصی در حوزه بعد از انقلاب بودند زیرا می فرمودند که جامعه امروز ما نیازمند تربیت علما وروحانیون برای حضور در عرصه های مختلف کشور است.
وی افزود: امام حسن(ع) در تعریف سیاست فرمودند که نخستین پایه سیاست دینی ،رعایت حقوق خدا است؛ یعنی در هیچ زمینه ای اجازه ندهد که طلب خداوند زیر پا بماند؛ ملاک سیاست یک کشور این است که نخست حقوق خداوند رعایت شود.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: نکته دومی که امام حسن(ع) در خصوص شرط سیاست دینی فرمودند، حقوق مردم است؛ امام راحل به مسئولان فرمودند که مردم شما را از زندان ها خارج کردند و این قدرت را به شما دادند، پس باید این مردم در یابید چون این مردم در همه عرصه ها جان خود و خانواده خود را فدا کردند تا این نظام باقی بماند.
استاد حوزه ودانشگاه تصریح کرد: امام حسن(ع) فرمودند که مراقب باشید که به مردم خدعه نکنید و آبروی آنها را نبرید؛ هیچ زمانی به این اندازه اعتماد مردم نسبت به مسئولان خدشه دار نشده است که این مساله بسیار بد است.
وی گفت: معاون رئیس جمهور بیان کرده که بدنه کشور دچار فساد مالی شده است که قطعا این روند به نظام و دین مردم نیز آسیب می زند؛ نمی توان همه آنها را توجیه کرد که یک نفر اشتباه کرده است ولی متاسفانه نمی توان همه آنها توجیه کرد.
وی در پایان گفت: نکته سومی که امام حسن(ع) بیان کردند آن است که حقوق اموات نیز جزو سیاست است؛ یعنی باید مردگان را تجلیل کنیم نه اینکه پشت سر مردگان سخن بگوییم و آنها را آزار دهیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha