جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

حوزه / عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با انتقاد از بعضی کلیپ ها و سخنرانی هایی که امید کاذب ایجاد می کند، گفت: ما حق نداریم به اسم امید دادن، اباحه گری کنیم و بگوییم افراد هرقدر می خواهند معصیت کنند و با یک «یاحسین» گناهان آنها بخشیده می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شامگاه پنجشنبه در مجلس عزاداری شب پنجم ماه محرم در هیئت رزمندگان اسلام که در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه یکی از اهداف انبیاء امیدبخشی به جامعه بود، اظهار داشت: امید زمینه نجات، تعالی و پیشرفت است در حالی که یاس و نامیدی موجب سقوط می شود.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) در روز عاشورا با سخنرانی های خود قصد جذب حداکثری داشت، گفت: همواره باید تلاش کنیم امید را در زندگی زنده نگاه داریم و ارتباط خود را با خدا قوی کنیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفیبا اشاره به روایات ائمه معصومین(ع) مبنی بر اینکه انسان باید به صورت همزمان امید و خوف داشته باشد، ابراز داشت: انسان باید به ترک گناه اهمیت بدهد و از ایجاد امید کاذب در خود پرهیز کند.

*امید کاذب موجب اباحه گری می شود

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره اینکه امید کاذب موجب ترویج اباحه گری می شود، ابراز داشت: برخی افراد به اسم امید دادن به اباحه گری می پردازند و چوب حراج به دین و بهشت می زنند و جهنم را هیچ می پندارند.

وی با انتقاد از بعضی کلیپ ها و سخنرانی هایی که امید کاذب ایجاد می کند، اظهار داشت: ما حق نداریم به اسم امید دادن، اباحه گری کنیم و بگوییم افراد هرقدر می خواهند معصیت کنند و با یک «یاحسین» گناهان آنها بخشیده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه یکی از راه های انحراف افراد از طریق ابزارهای مذهبی است، اظهار داشت: برخی افرادی که به تبلیغ مسیحیت، صوفه گری و انحرافات می پردازند از واژگان مثبت استفاده می کنند؛ هیچ انسان منحرفی نمی گوید من منحرف هستم؛ منافق هم ادعا می کند مصلح است.  

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به نصیحت امیرالمومنین(ع) به یکی از افراد مبنی بر اینکه  «از کسانی نباش که امید داشته باشی اما تلاش نکنی»، اظهار داشت: همچنین امام سجاد(ع) در یکی از دعاهای خود به خداوند می فرمایند «از عدم اجابت دعا، امید بدون زحمت، بی حیایی، شکست در مناظره و انتخاب غیرصحیح به تو پناه می برم».

*امیدبخش ترین آیه قرآن

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به آیه 5 سوره ضحی«وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضَى»، اظهار داشت: امام باقر(ع) این آیه را امیدبخش ترین آیه قرآن عنوان کردند.

*ابراز نگرانی رهبری از آمار طلاق در جامعه

 وی با بیان اینکه شکست، گناه، بیماری و عدم استجابت دعا چهار ریشه یاس و ناامیدی است، تصریح کرد: امروز طلاق به عنوان یکی از شکست های زندگی افراد آمار تکان دهنده ای دارد؛ بنده پیش از ماه رمضان خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و ایشان نسبت به آمار طلاق و ازدواج ابراز نگرانی کردند و گفتند ازدواج باید در کشور آسان و طلاق باید سخت شود در حالی که اکنون وارونه است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی بر لزوم عدم نامیدی نسبت به شکست ها در زندگی تاکید کرد و گفت: لشکریان پیامبر(ص) هم در جنگ احد به دلیل اشتباه محاسباتی شکست خوردند؛ روزها در حال چرخش است و اگر انسان زمین می خورد باید ایستادگی کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی همچنین به نامیدی حاصل از گناه اشاره داشت و گفت: ما معصوم نیستیم اما در زندگی گذشته برخی افراد اتفاقاتی رخ داده است که نباید چندان به آن پرداخت؛ حضرت علی(ع) به امام حسن(ع) فرمود پسرم شر این امت را هم مایوس نکن؛ البته شر خطوط قرمز هم دارد اما اگر جوانی خطایی کرده و گذشته ای دارد، نباید ناامید باشد.

وی به دو رفتار خاص امام حسین(ع) با حربن یزید ریاحی اشاره داشت و گفت: حضرت سیدالشهدا(ع) علاوه بر اینکه گذشته حر را به روی او نیاوردند، دستمالی به پیشانی این شهید کربلا بستند و برای وی مرثیه نیز خواندند.

وی همچنین به ناامیدی حاصل از بیماری اشاره داشت و گفت: مصائب و بیماری جزئی از زندگی است؛ ائمه معصومین(ع) هم بیمار می شدند؛ برخی افراد به محض سختی و بیماری از زندگی مایوس می شوند.

*سوءظن به خدا موجب سقوط است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به ناامیدی حاصل از عدم استجابت دعا، اظهار داشت: دعا کردن شرایط و ضوابطی دارد اما برخی افراد تا دعاهای آنها به استجابت نمی رسد می گویند خدا با ما قهر است؛ سوءظن به خدا نقطه سقوط است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود از معجزه نیت و عدد به عنوان یکی از عوامل امیدبخش در زندگی اشاره داشت و گفت: نیت خالص ثواب دارد و خداوند برای نیت خوب افراد به سرعت ثواب می نویسد اما نیت گناه را اگر انسان انجام ندهد محاسبه نمی کند؛ ثواب همان لحظه ثبت می شود اما گناه بعد از چندساعت نوشته می شود.   

وی به مصادیق معجزه عدد اشاره داشت و تصریح کرد: محاسبه شدن ثواب یک ختم قرآن بعد از قرائت سه مرتبه سوره توحید و یا قرائت یک آیه در ماه رمضان نشان دهنده معجزه اعداد است که موجب امید انسان می شود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در پایان با اشاره به سرگذشت «هفهاف بن مهند» در عصر روز عاشورا، گفت: این یار امام حسین(ع) بعد از شهادت ایشان به کربلا رسید و در حالی که دشمن در حال حمله به خیمه ها بود به دفاع از خانواده سیدالشهدا(ع) پرداخت و بعد از جنگ با لشکریان عمربن سعد به شهادت رسید.  

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha