شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
هیدئوکی آداچی رایزن سیاسی سفارت کشور ژاپن در ایران با حضور در بنیاد بین المللی نهج البلاغه

حوزه/ رایزن سیاسی ژاپن در ایران اظهارکرد: حق محوری که امام علی(ع) در نهج البلاغه به آن اشاره کرده است، نکته ای بسیار مهم و کلیدی است که اگر همه به این سمت می رفتند جهان آکنده از صلح و محبت می شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، هیدئوکی آداچی رایزن سیاسی سفارت کشور ژاپن در ایران با حضور در بنیاد بین المللی نهج البلاغه، با مدیر و پژوهشگران این بنیاد دیدار کرد.

آداچی در این دیدار گفت: نامه سی و یکم نهج البلاغه که به زبان ژاپنی ترجمه شده، نامه ای الهام بخش است که آن را مطالعه کرده و الهامات بسیاری از این نامه گرفتم.

وی افزود: یکی از مهمترین مباحثی که در این نامه بیان شده، در نقل علمای شیعه در تمام اقوال امام علی(ع) نیز هویدا است، مساله حق محوری است.

رایزن سیاسی ژاپن در ایران اظهارکرد: حق محوری که امام علی(ع) در نهج البلاغه به آن اشاره کرده است، نکته ای بسیار مهم و کلیدی است که اگر همه به این سمت می رفتند جهان آکنده از صلح و محبت می شد.

وی تصریح کرد: پیش از این مدت ها در پاکستان وظیفه دیپلماتیک خود را انجام می دادم و می دانم که اسلام دین صلح است و در آنجا شیعیان و اهل سنت در کنار هم به خوبی زندگی می کردند.

آداچی بیان کرد: یکی از نکات مشترکی که بین ایران و ژاپن به چشم می خورد، مساله تاریخ باشکوهی است که این دو کشور در پس فرهنگ خود دارند؛ یکی از نکات دیگری که در ایران به چشم می خورد، مساله نظمی است که در ایران وجود دارد و آشفتگی های برخی کشورها در ایران به چشم نمی خورد.

وی عنوان کرد: ملت ایران و ژاپن اشتراکات بسیاری با هم دارند که باید آنها را شناخت و به آنها احترام گذاشت؛ کتبی مانند نهج البلاغه باید برای مردم تبیین شود تا مردم با اسلام اصیل آشنا شوند.

هیدئوکی آداچی تصریح کرد: قم شهر بسیار مهم و مقدسی برای مسلمانان و شیعیان است و اگر کسی بخواهد ایران را بررسی کند، باید حتما در ابتدا به مطالعه و بررسی و مدارس و حوزه های علمیه و مراجع قم بپردازد.

گفتنی است در این دیدار مدیر بنیاد بین المللی نهج البلاغه گفت: در فرهنگ غربی وضع انسانی ذکر شده است؛ در این منطق یک انسان مجبور به در جهان بودن و زندگی اجتماعی و انتخاب کردن و مردن است؛ امام در این نامه(31) مفصلا توضیح می دهند که انسان درجهان است و اجتماعی است و... به چه معنی است.

حجت الاسلام والمسلمین محسن دین پرور افزود: تاکید  امیر المومنین(ع)آن است که انسان ها تربیت شوند، قبل از اینکه آزمایش شوند. حضرت بیان می کنند، که انسان ها باید از تاریخ بیاموزند که درست عمل کنند.

وی تصریح کرد: داعش از دل وهابیت بوجود آمده است،  امام علی(ع) نسبت به ریختن خون مردم آنها را منع می کند؛ کشتن بیگناهان و بمب گذاری از منظر ایشان ممنوع است؛چه داعش و چه آمریکا که ژاپن را هدف قرارداد ازمنظر ایشان کاملا ممنوع است.

مدیر بنیاد بین المللی نهج البلاغه گفت: از جدی ترین توصیه های ایشان ترس از خدا و توصیه به نظم است؛ نگاه امام به حقوق بشر به حدی عالی است که هیچ کسی نمی تواند به این فضا نزدیک شود، ولی آمریکا با دشمنی سعی می کنند که ما را ضد حقوق بشر نشان دهد.

حجت الاسلام والمسلمین دین پرور بیان کرد: در این بنیاد کتابخانه تخصصی امام علی(ع) و نهج البلاغه است؛ کلیه منابع مکتوبی که به صورت کتاب درآمده، راجع به این دو موضوع زبان فارسی و عربی است و اگرمنابع دیگری هم باشد جمع آوری می کنیم.

وی گفت: اگر می خواهید امام را بشناسید باید نهج البلاغه را مطالعه کنید؛ در نهج البلاغه 500 رشته علمی استخراج شده است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha