دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نرم افزار حماسه عاشورا

حوزه/ نرم افزار حماسه عاشورا از تولیدات گذشته مرکز نور با محوریت حضرت سیدالشهدا علیه السلام می باشد که هم اکنون نیز در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

مسئول ارتباطات مرکز نور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به نرم افزار حماسه عاشورا اظهار کرد: فعالیت های ارزشمند فراوانی در زمینه عاشورا انجام شده ولی پراکنده بودن مضامین و مفاهیم در این فعالیت ها وجود نداشته است.

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد الحسینی خاطرنشان کرد: کارهای انجام شده به صورت چند رسانه ای و به طور عمومی در قالب مداحی عرضه شده و دارای خلاصه ای از کتاب ها بوده که ارزیابی نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به نیازهای امروز پرسش هایی در زمینه حماسه عاشورا و حرکت سیدالشهدا مطرح است که در گذشته مطرح نبوده یا به این پررنگی نبوده است.

مسئول ارتباطات مرکز نور با اشاره به هدف از تدوین نرم افزار حماسه عاشورا گفت: در نظر داشتیم منابع و مطالب گوناگون را به مرور زمان جمع آوری کنیم تا پاسخگوی شبهات، تحریفات و انحرافات باشیم.

 حجت الاسلام الحسینی به فعالیت های محتوایی در زمینه حماسه عاشورا اشاره کرد و افزود: مقتل، مستندات تاریخی، تحلیل هایی در زمینه حماسه عاشورا و محرم در این نرم افزار ارائه شده است.

 وی خاطرنشان کرد: سعی شده منابع تاریخی صدر اسلام را گردآوری و بررسی کرده و انگیزه های شکل گیری عاشورا در این نرم افزار بررسی شده است.

وی ادامه داد: نحوه شهادت امام حسن(ع)، تعامل این امام بزرگوار در قالب صلح با معاویه در این نرم افزار تبیین شده و سپس با برشی به واقعه کربلا رسیدیم و سعی شده در بازه زمانی 10 سال اثرات قیام سیدالشهدا بررسی شود.

وی خاطرنشان کرد: کتاب های الامامت و سیاست، تاریخ یعقوبی و تاریخ مسعودی برای تدوین این نرم افزار بررسی شده و برگزیده متن عربی و فارسی بیش از 30 عنوان منبع معتبر تاریخی شامل مستندات، عوامل شکل گیری حادثه عاشورا و آثار وضعی آن از کتاب هایی مانند تاریخ طبری، تاریخ الکامل، تاریخ ابن خلدون، تاریخ الفتوح، مروج الذهب و مثیرالاحزان و الارشاد در این نرم افزار تبیین شده است.

مسئول ارتباطات مرکز نور با اشاره به بخش تحلیل نرم افزار حماسه عاشورا گفت: سخنرانی های کسانی که آثار آنها به صورت مکتوب به چاپ نرسیده مانند امام موسی صدر در این بخش گنجانده شده است.

 وی خاطرنشان کرد: سخنرانی های امام موسی صدر به فارسی ترجمه و از سوی حوری صدر دختر وی مورد بررسی قرار گرفت و در این نرم افزار قرار داده شد.

حجت الاسلام الحسینی با بیان اینکه جذب مخاطب عام مهم ترین هدف تولید این نرم افزار بوده است، گفت: بخش چندرسانه ای در این نرم افزار گنجانده شده است.

وی خاطرنشان کرد: 11جلسه مقتل خوانی در این نرم افزار وجود دارد که با مداحی مداحان و سخنرانی مقام معظم رهبری ترکیب شده است.

مسئول ارتباطات مرکز نور با اشاره به بخش ترنم نور این نرم افزار گفت: برخی از ادعیه ها مانند زیارت اصحاب امام حسین(ع)، ناحیه مقدسه و زیارت حضرت زینب(س) در قالب صوت در این بخش ارائه شده است.

 وی خاطرنشان کرد: نقشه مسیر حرکت امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا، شام و مدینه ترسیم شده و منازل مدینه تا کربلا به صورت فیش های قابل مطالعه روی هر منزل قرارگرفته است.

 انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha