جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حمید شهریاری - مرکز نور

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور گفت: در گذشته فن آوری اطلاعات تنها ابزاری برای انتقال مفاهیم و مطالب بود ولی امروزه این کاربری به اندازه ای گسترش یافته که سبک زندگی را تغییر و سیطره آن در زندگی ها و خانه ها نفوذ یافته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری پیش از ظهر امروز در دیدار با تولیت آستان مقدس ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور که در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، گفت: این مرکز در سال 67 به دستور مقام معظم رهبری در راستای نشر هرچه بیشتر معارف اسلامی راه اندازی شد.
وی با اشاره به آغاز دیجیتالی کردن منابع اسلامی از سال 75 گفت: دیجیتالی شدن آثار اسلام و جمع شدن آنها موجب دسترسی هرچه آسان تر و دقیق تر آنها برای اساتید و پژوهشگران می باشد، از این رو دیجیتالی کردن آثار اسلامی در دستور کار قرار گرفت و امروز علاوه بر منابع اسلامی فقهی، اصولی، تفسیری و...، مجموعه آثار علمای برجسته تشیع نیز در حال انجام است.
رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور افزود: علاوه بر علمای گذشته، آثار علما و مراجع معاصر نیز در حال دیجیتالی شدن است تا امکان استفاده هرچه بهتر و بیشتر از این آثار را برای علاقه مندان فراهم سازد.
وی با اشاره به راه اندازی کتابخانه دیجیتال از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: در حال حاضر بیش از 20 هزار جلد کتاب دیجیتال در این کتابخانه قابل دسترسی برای علاقه مندان می باشد که از سراسر دنیا می توانند از آن استفاده کنند.
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری افزود: از دیگر اقدامات این مرکز، راه اندازی بزرگ ترین دیتاسنتر علوم اسلامی با حضور وزیر ارتباطات بود که بستر سخت افزاری و زیرساختی را برای انتشار علوم اسلامی از قم به جهانیان فراهم می آورد.
وی با بیان این که در گذشته فن آوری اطلاعات تنها ابزاری برای انتقال مفاهیم و مطالب بود، گفت: امروزه این کاربری گسترش یافته  و علاوه بر ابزار بودن،  سبک زندگی را تغییر داده است و سیطره آن در زندگی ها و خانه ها نفوذ یافته است.
رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور درباره ضرورت استفاده از امکانات مجازی در راستای نشر فرهنگ انقلاب اسلامی گفت: فرهنگ انقلاب در سال های اخیر با توجه به ظرفیت موجود در فضای مجازی، در سراسر جهان منتشر شده و همگان نسبت به آن آگاه شده اند؛ این در حالی است که استفاده از روش های سنتی در عین تأثیرگذاری، نمی توانست برای مخاطبان جهانی پاسخگو باشد.
وی افزود: امروزه حاکمیت ها تحت تأثیر فضای مجازی قرار گرفته اند و مردم به وسیله آن حکومت ها را تحت تأثیر قرار می دهند؛ حکومت هایی که نسبت به این عرصه و مدیریت آن غافل باشند، در معرض چالش ها قرار خواهند گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در پایان تصریح کرد: آنچه که مسلم است، در آینده، بیشتر جنگ ها، جنگ های الکترونیکی است که توجه به امنیت فضای مجازی و فرهنگ سازی در این عرصه اهمیت زیادی خواهد داشت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha