جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام زمانی

​حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین زمانی با تقسیم بندی جریان تکفیر به سه دسته «تکفیر عقیدتی»، «تکفیر سیاسی» و «تکفیر فقهی»، تأکید کرد: حال بد دنیای اسلام، حاصل فتوای مفتیان تکفیری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی، در دومین روز از همایش «پیامدهای تکفیر و مسئولیت علمای اسلام» استان گلستان، در نشست «جریان های تکفیری و پیامدهای آن در عصر حاضر» که امروز چهارشنبه 29 مهرماه، در موسسه فرهنگی میرداماد شهرستان گرگان با حضور ائمه جماعت اهل سنت غرب گلستان، در موسسه فرهنگی میرداماد شهر گرگان برگزار شد، اظهار داشت: جریان تکفیری که امروز ما شاهد آن هستیم، پدیده تلخی است که در گذشته تاریخ اسلام سابقه نداشته است.

وی با اشاره به اندیشه خوارج در تاریخ اسلام، افزود: جریان تکفیر فعلی از دو جهت مهم است؛ یکی از نظر گسترش و وسعت کشتار مسلمانان و غیر مسلمانان و دوم از نظر تنوع کشتار و جنایات عدیده ای که تکفیری ها انجام می دهند.

معاون امور بین الملل حوزه های علمیه در ادامه سخنان خود گفت: این برادر کشی در 14 قرن تاریخ اسلام سابقه نداشته است و متاسفانه همه این وقایع به نام اسلام صورت می گیرد.

وی با اشاره به جرائم و گناهان تکفیری ها گفت: تکفیری ها انواع جنایات را انجام داده اند، اما یک گناه آنها هرگز بخشودنی نیست و آن گناه، زشت نشان داده چهره اسلام و خشن معرفی کردن اسلام به جهان است.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی، پیشرفت اسلام به عنوان یک دین فراگیر را خاطر نشان کرد و افزود: مهم ترین عامل ایجاد و حمایت اندیشه تکفیر در جهان اسلام از سوی دشمنان و استعمار، پیشرفت سریع اسلام و گرویدن مردم جهان به این دین رحمت بود.

وی گفت: دشمنان اسلام با شروع جریان تکفیر، به طور گسترده به نمایش و تبلیغ این فرهنگ خشن و غلط پرداختند و اسلام را در دو چهره قاتل و مقتول به تصویر کشیدند.

معاون امور بین الملل حوزه های علمیه با ابراز تاسف نسبت به توقف پیشرفت اسلام افزود: دین اسلام به هیچ عنوان یک دین خشن نیست، بلکه دین رحمت است.

وی در ادامه سخنان خود به طرح اندیشه تکفیر پرداخت و با تقسیم بندی جریان تکفیر به سه دسته «تکفیر عقیدتی»، «تکفیر سیاسی» و «تکفیر فقهی»، گفت: تکفیر عقیدتی همان وهابیت است که از زمان محمد بن عبدالوهاب شروع شده و ادامه دارد.

وی با ذکر خاطره ای از حضور خود در مکه و دیدار با مفتی وهابی «بن باز» و مناظره آنها در باب توسل گفت: بنا بر آیه «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّـهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّـهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا».النساء/64؛ خداوند در قرآن به ما یاد داده است که مغرور نباشیم و رعایت ادب را در هنگام دعا کردن به جا آوریم و حوائج خودمان را از نبی اکرم(ص) و اولیاء او بخواهیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha