دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حوزه انقلابی

حوزه/ تنی چند از طلاب جوان مدرسه علمیه معصومیه قم با تاکید بر این که بی شک تقویت روحیه انقلابی در حوزه، تکلیفی بر عهده همه طلاب و اساتید حوزوی است، تصریح کردند: به یاری خدا، تلاش دشمن در تضعیف روحیه انقلابی حوزویان بی ثمر است و حوزه همچنان انقلابی باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، چندماهی است که پس از تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تقویت روحیه انقلابی در حوزه های علمیه، نشست ها و همایش هایی با عنوان " حوزه انقلابی " در برخی مدارس علمیه و نیز مراکز و نهادهای حوزوی برگزار می شود که بی شک تداوم آن ها در شکل گیری و قوت یافتن گفتمان حوزه انقلابی بسیار موثر و مفید خواهد بود.

از جمله این برنامه ها ، همایشی با عنوان حوزه انقلابی بود که چند شب پیش با حضور و سخنرانی آیت الله اعرافی ، مدیر حوزه های علمیه به بهانه آغاز فعالیت های بسیج مدرسه علمیه معصومیه در سال تحصیلی جدید در سالن همایش های این مدرسه برگزار شد.

در حاشیه این مراسم فرصتی دست داد تا دیدگاه و نظرات طلاب جوان مدرسه معصومیه را راجع به بایسته ها و ضرورت های حوزه انقلابی و به خصوص نقش طلاب و فضلای جوان در تحقق این امر جویا شویم که چکیده این گفتگوها در ادامه می آید؛

نیازمند یک حرکت مستمر هستیم

بنیامین امیرسرخی، طلبه پایه دوم این مدرسه با اشاره به نقش مهم طلاب جوان در پیگیری مطالبه مقام معظم رهبری گفت: گرچه در چند ماه اخیر حرکت های خوبی درباره تقویت روحیه انقلابی در حوزه ها شکل گرفته اما این میزان به هیچ وجه کافی نیست و باید یک حرکت مستمر و هم افزایانه در همه سطوح حوزه در جهت تحقق منویات حضرت آقا شکل بگیرد و از این جور برنامه ها حمایت لازم صورت گیرد.

وی افزود: به اعتقاد بنده باید از همین حرکت های به ظاهر کوچک اما عمیق درون حوزه ای ، کار را شروع کنیم و به تدریج و مرحله به مرحله به دنبال طرح های بزرگتر باشیم چرا که اگر بتوانیم از درون طلاب این روحیه انقلابی را تقویت کنیم قطعاً این موضوع به همه جای حوزه سرایت می کند و این فضا و گفتمان به خوبی شکل می گیرد که راه بقای ما و غلبه بر دشمن همین است که انقلابی باشیم و انقلابی بمانیم.

طلبه انقلابی هم درس خوان است و هم دغدغه مند

سید محمد علی حسینی نیز با بیان این که حوزه انقلابی و تقویت روحیه انقلابی امروز یک تکلیف برعهده همه ماست، گفت: متاسفانه برخی خواسته یا ناخواسته این شبهه را مطرح کرده و یا به آن دامن می زنند که طلبه انقلابی نمی تواند چندان در درس و بحث موفق باشد و حال آن که روحیه انقلابی داشتن به هیچ وجه منافاتی با تلاش و مجاهدت در عرصه علمی و پژوهشی ندارد چه آن که از بیانات رهبر معظم انقلاب به خوبی درمی یابیم که اتفاقاً طلبه درس خوان و تلاش گر در عرصه علمی نمی تواند نسبت به وقایع کشور و اوضاع بین المللی بی تفاوت باشد کما این که امروز بسیاری از طلاب ممتاز حوزه، خودشان سطح بالایی از روحیه و منش انقلابی دارند.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال نباید از یاد ببریم که حوزه ما باید به گونه ای باشد که از دل آن، کسانی تربیت و پرورش باشند که حقیقتاً مایه آبروی اسلام باشند و بتوانند از اسلام انقلابی دفاع کرده و اشکالات و شبهات وارده را به درستی و با منطق دینی و انقلابی پاسخگو دهند ؛ خوشبختانه تاکنون هم این طور بوده اما باید روز به روز این وضع بهتر شود چرا که دشمنان ما روز به روز به دنبال قوی تر کردن خودشان هستند.

علت بقای انقلاب، حوزه انقلابی است

مرتضی منصوری ، طلبه پایه چهارم این مدرسه نیز با اشاره به فرازی از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این که علت ایجاد انقلاب حوزه بوده و علت بقای آن نیز حوزه خواهد بود، ابراز داشت: البته مسلم است که منظور از حوزه ساختمان و گلدسته و مناره و کتابخانه آن نیست بلکه اساس و محور حوزه همانا طلاب و فضلا و اساتید آن هستند که باید بیش از اقشار دیگر جامعه دارای روحیه انقلابی باشند و در این مسیر حضوری همه جانبه و توام با بصیرت برای دفاع از انقلاب داشته باشند.

وی افزود: بی شک طلبه و استادی که خود انقلابی نباشد هیچ وقت نمی تواند جامعه و کشور را در مسیر انقلابی گری کمک کند و مروج فرهنگ و مکتب و اندیشه انقلابی باشد.

انقلابی ماندن سخت تر از انقلابی بودن است

منصوری همچنین با تاکید بر این که انقلابی ماندن بسیار سخت تر از انقلابی شدن و انقلابی بودن است، گفت: در واقع در شرایط کنونی که شاهد انواع فتنه ها هستیم، انقلابی ماندن جزو سخت ترین کارهاست و بنابر آن حدیث معروف که می فرماید افضل اعمال سخت ترین آن هاست، ما نیز می خواهیم با حفظ و تقویت روحیه انقلابی ، دشوارترین کارها را انجام داده و به یاری خدای متعال نه صرفاً در حرف و شعار بلکه در عمل سرباز صادقی برای ولی فقیه زمانمان باشیم.

صادق رحمان پور، از دیگر طلاب پایه سوم نیز با اشاره به این که به لطف الهی و با وجود همه کینه توزی ها و توطئه های دشمنان، حوزه های علمیه همچنان دارای بالاترین سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد مردم هستند، تصریح کرد: در حال حاضر قاطبه مردم ما انقلابی هستند و خواسته آن ها از مسئولان و به خصوص نهاد مقدس روحانیت همین است که در مسیر انقلابی گری ثابت قدم باشد.

مراقب خطر ترویج سکولاریسم در حوزه باشیم

وی افزود: خدا را بسیار شاکریم که شاکله اصلی حوزه های علمیه به پیروی از خط نورانی امام و شهدا و تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری، انقلابی است و در مسیر دفاع از انقلاب اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نمی کند، با این حال نباید از کید و مکر دشمنان و طرح های نرم و نیمه نرم آن ها در جهت ترویج سکولاریسم در حوزه غافل شویم.

رحمان پور با اشاره به این که زمان شناسی و دشمن شناسی می طلبد که حوزه های علمیه و در راس آن ها حوزه علمیه قم بیش از هر زمان دیگری در تقویت روحیه انقلابی بکوشد، گفت: مردم و جامعه به حوزه و علما و بزرگان نگاه می کنند و اگر تاکنون مردم ما انقلابی مانده اند و در تبعیت از ولایت، عزتمندانه و سرافراز در برابر دشمن ایستاده اند به خاطر حوزه انقلابی و علما و مراجع انقلابی آن است.

وی تاکید کرد: اتفاقاً همین مساله هم دشمن را به شدت هراسان و عصبانی کرده و لذا آن ها از سال ها پیش برای تضعیف روحیه انقلابی در حوزه برنامه ریزی کرده اند، اما بدانند که به خواست و عنایت خدای متعال، به اهداف شومشان نخواهند رسید و حوزه همچنان انقلابی باقی می ماند.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha