پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کرسی های آزاد اندیشی

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی" عرف و شرع، تعارض وتعامل" با هدف تبیین وظایف طلبه به عنوان یک الگوی فاطمی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) محمودآباد برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، زینب خلیلی، کارشناس امور پژوهشی در کرسی آزاد اندیشی مدرسه علمیه خواهران الزهرا (س) محمود آباد، بیان کرد: با توجه به این که طلاب، سربازان امام زمان(عج) و ولایت فقیه  و همچنین حافظان دین می باشند؛ لذا باید با کسب کمالات معنوی و معرفتی، الگویی برای جامعه دینی باشند.

وی افزود: طلبه باید رفتار و گفتارش را با شرع تنظیم نموده و مغلوب عرف نشود، زیرا برای یک روحانی، اخلاق و حضور معنوی، مهمتر از حضور علمی بوده و علم در کنار تهذیب، انسان ساز می باشد.

این محقق حوزوی ادامه داد:  باید اخلاق و رفتار طلبه به گونه ای باشد که عرف را به سمت شرع سوق دهد، به خصوص  در اموری که این دو مقوله با هم تعارض دارند و این وظیفه طلاب علوم دینی است که مطابق شرع عمل نموده، تا الگوی مناسبی برای مردم باشند.

یزدان پناه، کارشناس مسائل تربیتی و اخلاقی هم در ادامه این  نشست به عنوان داور اظهار کرد: با توجه به این که قرآن کریم بارها متذکر شده  که از نعمت ها سوال می شود (...لتسئلن عن النعیم )؛ لذا باید نعمت ها را در جای مناسب خود به کار برده و نسبت به آن احساس مسئولیت نمائیم.

وی با اشاره به لزوم آگاهی طلاب نسبت به وظایفشان، اعلام کرد: طلاب باید بداند که برای چه به حوزه آمده و وظیفه آنها در قبال مردم به خصوص نیاز کنونی جامعه چیست.

این کارشناس امور تربیتی تاکید کرد: روحانیون مربیان تربیتی جامعه هستند؛ بنابراین باید با تلاش علمی و همچنین گفتار و رفتاری که در شان طلبه و مطالق با  شرع می باشد، این نقش مهم را به خوبی در جامعه ایفا کنند.

یزدان پناه با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) خاطر نشان کرد:  حضرت فرمودند "خدا رحمت کند بنده ای را که امر ما را احیا کند. کسی که علوم ما را به مردم یاد دهد، مردم یاد می گیرند و تبعیت کنند." قطعا ما که طلاب علوم دینی هستیم که باید این امور را در جامعه احیا نموده و هدایتگر مردم باشیم.

انتهای پیام313/48

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha