جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه مؤمن حق ندارد کافر را ولی خود أخذ کند، گفتند: امام راحل می فرمودند: نجاست کافر، نجاست ظاهری نیست؛ چراکه او نیز همانند ما به حمام رفته و بهداشت را رعایت می کند؛ اما نجاست او سیاسی است؛ چراکه اگر او پاک باشد و در زندگی همراه او باشیم، قطعا روحیه او در ما اثر می گذارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم به اصول رفاقت اشاره کردند و گفتند: خداوند متعال در آیه 28 و 29 سوره فرقان فرموده است: «یا وَیْلَتى‏ لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِیلاً (28) لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَنِی وَ كانَ الشَّیْطانُ لِلْإِنْسانِ خَذُولاً (29)/ اى واى بر من! كاش فلانى را دوست خود نمى ‏گرفتم. رفیق من بعد از آن كه حقّ از طرف خدا براى من آمد، مرا گمراه ساخت. و شیطان هنگام امید، انسان را رها مى‏كند».

ایشان اظهار داشتند: داشتن دوست، أمری فطری است و در هر انسانی وجود دارد؛ بنابراین شرع مقدس نیز از أخذ خلیل و دوست نهی نمی کند؛ بلکه از خلیلی که انسان را گمراه می کند، بر حذر می دارد.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه رفاقت در انسان اثرگذار است، ابراز داشتند: اگر رفیق انسان اهل عبادت و تقوا باشد، در انسان نیز به تدریج اثرگذار خواهد بود و اگر اهل مباحث مذکور نباشد؛ اثر سوء خواهد داشت.

معظم له خاطرنشان ساختند: در زندگی باید به دنبال کسانی برویم که دست ما را گرفته و بالا ببرند؛ چراکه همدم و رفیق در انسان اثرگذار است.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: گاهی جوانان نزد ما آمده و می گویند، درس را خوب نفهمیده و درک نمی کنیم؛ که ما نیز پاسخ می دهیم رفیقی پیدا کن و با او مباحثه و مذاکره داشته باش؛ چراکه هنگامی که با او باشی، مجبوری با او پیش بروی و پیشرفت خواهی کرد.

این استاد برجسته حوزه در ادامه به آیه 28 سوره آل عمران اشاره کردند و گفتند: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «لایَتَّخِذِ المُؤمِنونَ الكفِرینَ اَولِیاءَ مِن دونِ المُؤمِنِینَ ومَن یَفعَل ذلِكَ فَلَیسَ مِنَ اللهِ فی شى‏ءٍ اِلاّاَن تَتَّقوا مِنهُم تُقةً ویُحَذِّرُكُمُ اللهُ نَفسَهُ واِلَی اللهِ المَصیر/ مؤمنان نباید کفّار را به جای مؤمنان دوست و یاور و سرپرست بگیرند و هر کس چنین کند در هیچ رابطه ای با خدا نیست؛ مگر آنکه بخواهید از آنان به نحوی تقیه نمایید و خدا شما را از (عذاب) خود بر حذر می دارد ، و بازگشت (همه زنده ها) به سوی خداست».

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه مؤمن حق ندارد کافر را ولی خود أخذ کند، اظهار داشتند: امام راحل می فرمودند: نجاست کافر، نجاست ظاهری نیست؛ چراکه او نیز همانند ما به حمام رفته و بهداشت را رعایت می کند؛ اما نجاست او سیاسی است؛ چراکه اگر او پاک باشد و در زندگی همراه او باشیم، قطعا روحیه او در ما اثر می گذارد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha