جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ یکی از مراجع تقلید شیعه در قم گفتند: در راهپیمایی اربعین حسینی باید با احترام به همه مقدسات ادیان الهی به ویژه مقدسات اهل سنت، همدلی، وحدت و انسجام امت اسلام را رقم زد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله ناصرمکارم شیرازی امروز در دیدار برنامه ریزان موکب حضرت معصومه(س) اظهار داشتند: راهپیمایی اربعین یک تبلیغات پرشور، پرفایده و ریشه دار برای عالم اسلام و تشیع است به طوری که آنهایی که بیرون نشسته اند این واقعه عظیم را برای اسلام می دانند و کسانی که در متن کار هستند این حرکت عظیم را برای شیعه قلمداد می کنند لذا هر دوی برداشت ها برای عزت و عظمت اسلام می باشد.

معظم له ادامه دادند: بیش از ۵۰ سال پیش برای تحصیل به عراق رفته بودم و خدا توفیق داد دو بار در راهپیمایی اربعین امام حسین از نجف تا کربلا حرکت کرده ام با این تفاوت که در آن زمان در طول مسیر بیش از ۱۰۰ نفر حضور نداشت و ما امروز را تصور نمی کردیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند: اگر آن روز به جابر حرکت شیعیان را در امروز می گفتند برایش قابل تصور نبود؛ چراکه امروز مسیر طولانی نجف تا کربلا مملو از جمعیت، موکب، خدمت رسانی و ارائه صدها خدمت فرهنگی و اجتماعی است.

معظم له اظهارداشتند:در چند سال گذشته نیز اگر حرکت عظیم مردمی که امروز در کربلای معلی در حال شکل گیری است را برایمان می گفتند برای ما نیز قابل تصور نبود همان طور که برای آینده نیز بی خبر و بی اطلاع هستیم که در مسیر نجف تا کربلا و عاشقان زیارت حضرت سیدالشهداء در روز اربعین چه روالی در پیش خواهد گرفت، چراکه همه این مسائل به خاطر عظمت امام حسین (ع) و عظمت الهی است و کارهای الهی در تصورات ما نمی گنجد.

این مرجع تقلید گفتند: هر چقدر واقعه ای بزرگتر باشد بدون تردید با آسیب هایی به مراتب بزرگتر مواجه می گردد، لذا باید بیش از پیش مراقبت کرد.

ایشان با اشاره به برخی از آسیب های موجود اظهارداشتند: مسأله زیارت مستحب است و انجام فریضه نماز، واجب لذا باید نسبت به مسائل مربوط به نماز تأکید کرد، بی نظمی آسیب دومی است که می تواند مشکلات متعددی را برای زوار امام حسین (ع) رقم بزند لذا خطبا و سخنرانان نسبت به رعایت نظم تأکید مؤکد داشته باشند؛ چراکه خدایی نکرده اگر واقعه منا در عراق شکل بگیرد بدون تردید از سوی دشمن به مراتب بیشتر و بزرگتر جلوه می کند.

*لزوم توجه به نظم و پاکیزگی در مراسم اربعین حسینی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه دادند: عدم رعایت نظافت، آسیب دیگری است که دامن گیر زوار و حتی موکب ها در طول مسیر می باشد چراکه حجم جمعیت نمی تواند نظافت صددرصد را برایمان رقم بزند اما سفارش و توصیه ها می تواند چاره ساز و کارساز باشد، اگر نظافت نباشد بیماری به وجود می آید و زوار را با مشکلاتی مواجه می کند.

معظم له به پرهیز از اسراف تأکید کردند و افزودند: باید مراقب باشیم از ریخت و پاش ها جلوگیری کرده و آن مقداری که جذب می شود مواد غذایی را به کار برد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه عده ای می گویند ما نذر کرده ایم دو روز، پنج روز، ۱۰ روز در کربلا ساکن باشیم، ادامه دادند: این چه نذر بی موقعی است که در این شرایط و انبوه جمعیت که باید زیارت مختصر انجام داد افراد چنین نذرهایی می کنند.

آیت الله مکارم شیرازی گفتند: مسأله حجاب و عفاف همچنین اختلاط بین زن و مرد باید مورد توجه و مراقبت قرار گیرد باید در این شرایط علاوه بر خدمت رسانی موازین شرعی را توصیه و بازگو کرد و یا حتی الامکان برخی از مسائل اخلاقی، اعتقادی و شرعی را به صورت بروشور در تیراژ زیاد منتشر و در دسترس زوار قرار داد.

ایشان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشتند: راهپیمایی پرشور اربعین حسینی و اصل مسأله ترکیبی از خدمات و مسائل فرهنگی است که هر دو باید رعایت شود، کار خدماتی مهم و امور فرهنگی مهم تر از آن است لذا باید کارهای فرهنگی را بیشتر توسعه دهیم.

*احترام زوار سایر ادیان الهی حفظ شود

این مرجع تقلید ادامه دادند: امام حسین (ع) متعلق به همه دنیاست پس طبیعی است گروه ها و اقشاری از غیر مذاهب اسلامی در این اجتماع عظیم حضور پیدا می کنند لذا باید برخوردی شایسته، مناسب و همسو با ارزش های دینی داشته باشیم.

معظم له تصریح کردند: احترام به مقدسات اهل سنت مسأله ی مهم دیگری است که اگر رعایت شود و باید رعایت شود موجب همدلی و وحدت بیش از پیش مسلمین می شود و نباید به مسائل اختلافی دامن زد، چراکه موجب پراکندگی امت اسلام می شود.

ایشان در بخش دیگری از سخنانش خطاب به میهمانان گفتند: من از شما درخواستی دارم و آن این است که برنامه ها خیلی سنگین شده است .حجم بالای مدارس و طلاب و برنامه ها نیاز به دعای دوستان دارد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ثبت شرکت IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    بسیار عالی <a href="http://fardasabt.ir" title="ثبت شرکت">ثبت شرکت</a>