جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/دیدار رئیس دانشگاه پیام نور قم با آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ در تولید وسایل داخلی، رعایت ایمنی باید به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود، مردم باید بدانند اگر ایمنی را رعایت نکنند در برابر خسارتی که دیگران می‌بینند شما مسئول هستید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی شامگاه امروز در جمع اعضای چهارمین همایش ایمنی در نیروهای مسلح، ضمن تسلیت ایام اربعین گفتند: کار شما بسیار کلیدی و مهم است، چراکه با جان مردم سر و کار دارید که اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌یابد.

ایشان با بیان اینکه زندگی انسان، اجتماعی است؛ یعنی مردم با هم مشکلاتشان را حل می‌کنند، افزودند: زندگی اجتماعی به معنای ارتباط سرنوشت‌ها به یکدیگر است و به همین دلیل هیچ فردی نمی‌تواند از دیگران غافل شود.

این مرجع تقلید بیان کردند: مردمی که در جامعه زندگی می‌کنند، مثل کسانی هستند که در یک کشتی سوارند و هر حادثه‌ای پیش آید برای همه آنها خطر است.

ایشان با بیان اینکه در اسلام این مسئله در همه جا رعایت شده و حتی در عبادت رابطه شخصبا خدا نیز روح اجتماعی دارد، گفتند: وقتی می‌گوییم «ایاک نعبد و ایاک نستعین» ضمیر جمع دارد و می‌گوید ما را به راه راست هدایت کن.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اگر زندگی انسان زندگی جمعی نبود، هرگز این پیشرفت‌های علمی و صنعتی ایجاد نمی‌شد، تصریح کردند: خداوند این روح اجتماعی را در انسان مسلط کرده است تا پیشرفت کند.

ایشان با بیان اینکه در کنار زندگی اجتماعی نیز آسیب‌هایی وجود دارد، گفتند: یکی از آسیب‌ها، خسارات وارده به محیط‌ زیست است که انسان‌ها به وجود می‌آورند.

معظم له با اشاره به اینکه رعایت نکردن وظیفه، موجب می‌شود آسیب‌ های اجتماعی به وجود آید، ابراز داشتند: در قوانین اسلام مشخص‌شده است که اگر مانعی در راه بود شما وظیفه دارید آن مانع را رفع کنید تا به دیگران آسیبی نرسد.

ایشان با بیان اینکه قوانین اسلام بیان می کند، نباید کاری کنید که آسیبی به دیگران وارد شود، گفتند: روح تعلیمات اسلام اجتماعی است و در مسائل اجتماعی باید تلاش کرد کمترین آسیب به مردم برسد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه زندگی امروز از جهات زیادی پیشرفت کرده است، ولی به همان نسبت آسیب‌ها زیاد شده و سبب شده است که مشکلاتی ایجاد شود، گفتند: درمساله لایه ازن کسی آن طرف دنیا گازهای گلخانه‌ای ایجاد کرده و لایه ازن شکاف پیدا می‌کند و امواج خسارت خیز از آن شکاف وارد می‌شود و افراد در این طرف دنیا خسارت می‌بیند.

ایشان تصریح کردند: دنیا هنوز این مسائل را باور نکرده است، ولی اسلام می‌گوید شما در برابر آسیبی که به دیگران وارد می‌کنید مسئولیت دارید.

این مرجع تقلید گفتند: اسلام با اینکه 1400 سال قبل آمده، اما برای امروز و آینده جوابگوی نیازها و مشکلات است.

ایشان با بیان این کار شما بسیار ارزشمند است تصریح کردند: در قرآن داریم اگر یک انسان را از مرگ نجات دهید گویا دنیایی را نجات داده‌اید، بنابراین می‌توانید ذخیره‌های خوبی برای قیامت از طریق خدمتتان داشته باشید.

معظم له گفتند: مسئولیت شما بسیار سنگین است و اندکی غفلت موجب می‌شود برای دیگران مشکلاتی به وجود آید و این امر مسئولیت شما را بیشتر می‌کند.

ایشان با بیان اینکه در تولید وسایل داخلی باید ایمنی رعایت شود گفتند: رعایت ایمنی باید به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود، مردم باید بدانند اگر ایمنی را رعایت نکنند در برابر خسارتی که دیگران می‌بینند شما مسئول هستید.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفتند: صداوسیما و رسانه‌ها باید در جامعه فرهنگ‌سازی کنند تا همگان نسبت به این مورد جدیت بیشتری داشته باشند.

ایشان با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفتند: پیامبر اکرم(ص) فرمودند اسلام هفتادوچند باب دارد که مهم‌ترین آنها توحید است و کوچکترین آن موانعی است که سر راه مسلمانان وجود دارد و باید شما بردارید.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha