چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دبیر خانه کنگره خطر جریان های تکفیر

حوزه/ همزمان با آغاز فعالیت های آیت الله العظمی مکارم شیرازی برای مقابله با جریان های افراطی و تکفیری، دبیرخانه این کنگره جهانی شکل گرفت تا تمام زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری برای برگزاری کنگره را فراهم کند.

خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی طی حکمی حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی را به عنوان رئیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری منصوب کردند؛ متن ذیل نمایه ای است از آنچه باعث شد، دبیرخانه این کنگره توسط یک مرجع تقلید شکل گیرد، می باشد.

نقطه شروع دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری به سال 1392 باز می گردد؛ هنگامی که جریان های افراطی و تکفیری به جای تمسک به آموزه های اصیل اسلامی که رحمت، همدلی و همزیستی مسالمت آمیز در جامعه اسلامی را تاکید می کند، آتش نفرت و کینه را گشودند و زن و مرد و کوچک و بزرگ، قربانی این نفرت پراکنی شدند.

به طور حتم جریان های تکفیری که دست به این جنایات می زدند، از طرفی از سوی دست های پشت پرده هدایت می شدند تا خواسته یا ناخواسته چهره ای خشن از اسلام به نمایش گذاشته شد و از طرف دیگر به واسطه این جریان ها، مبانی فکری غلط به خورد عموم افراد و به خصوص جوان ها داده می شد تا جذب افراطی گری شوند.

در آن شرایط حساس بود که حضرت آیت الله مکارم شیرازی به میدان آمدند تا با این پدیده شوم مقابله علمی کنند. معظم له مبتکرانه و زمان شناسانه از برگزاری کنگره ای عظیم خبر دادند تا در آن ریشه های فکری تکفیر شناسایی شده و علمای جهان اسلام در برابر این روند خطرناک موضع بگیرند.

همزمان با آغاز فعالیت های مرتبط با این حرکت بزرگ، دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری شکل گرفت تا تمام زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری برای برگزاری کنگره را فراهم کند و کنگره مزبور با دریافت بیش از 700 مقاله از سراسر جهان اسلام و حضور صدها میهمان داخلی و خارجی از 80 کشور جهان در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.

اما استقبال بالای علما و بزرگان جهان اسلام از این اقدام مبتکرانه و تقاضای دلسوزان امت اسلامی بر ادامه این حرکت تاثیر گذار و نیز تداوم فتنه انگیزی جریان های تکفیری در سطح جهان اسلام منجر به شکل گیری دبیرخانه دائمی کنگره شد تا در طول سال فعالیت های مرتبط با این امر را سامان دهد و علاوه بر برگزاری نشست ها و همایش های ضدتکفیر، امور علمی، پژوهشی و رسانه ای در این زمینه را دنبال نماید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha