جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
فرید قاسمی استاد روزنامه نگاری ایران در غرفه خبرگزاری حوزه

حوزه/ استاد فرید قاسمی از اساتید روزنامه نگاری ایران گفت: آموزه های دینی همزاد روزنامه نگاری در ایران هستند، چرا که در اولین نشریات ایران نیز مطالبی با رویکرد دینی دیده می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد فرید قاسمی از اساتید برجسته روزنامه نگاری با حضور در غرفه خبرگزاری حوزه در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، در خصوص فعالیت رسانه های دینی قبل از تحقق انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: اولین نشریه اسلامی به زبان فارسی در جهان ، در کشور هند منتشر شد.

وی افزود: ایرانی ها اگر چه در هند نشریه اسلامی فارسی زبان را منتشر کردند، اما 40 سال بعد یعنی در سال 1420 هجری قمری در ایران نشریه اسلامی شیعی را در شهر اصفهان منتشر کردند.

استاد روزنامه نگاری ایران در خصوص وجود آموزه های دینی در رسانه های قبل از انقلاب اسلامی، تاکید کرد: آموزه های دینی همزاد روزنامه نگاری در ایران است، چرا که از نخستین شماره اولین نشریاتی که در کشور منتشر شده، مطالبی را خواهید دید که در لابلای آنها رویکرد دینی وجود داشته است.

قاسمی افزود: اگر چه در اولین نشریات تاریخ ایران مطالبی با رویکرد دینی دیده می شود، اما فاصله انتشار اولین نشریه در ایران تا اولین نشریه تخصصی اسلامی در کشور 68 سال است.

وی اضافه کرد: امسال حدود 115 سال از انتشار اولین نشریه اسلامی در ایران می گذرد، یعنی 115 سال پیش اولین نشریه منتشر و پس از آن دچار فراز و فرود در زمینه ظهور و بروز نشریات تخصصی دینی بوده ایم، یعنی دهه هایی رونق رویکرد مشاهده می شود و در برهه ای از زمان شاهد عدم رونق بوده ایم.

استاد روزنامه نگاری در خصوص حضور و فعالیت عالمان دینی در عرصه مطبوعات ایران نیز گفت: اولین عالم دینی ایران که روزنامه منتشر کرد؛ نشریه اسلامی نبود، بلکه یک نشریه عمومی منتشر کرد؛ ایشان شیخ سید جلال الدین حسینی کاشانی معروف به موید الاسلام بود که در سال 1311 همجری قمری در کلکته روزنامه ای منتشر کرد که بعدها تبدیل به موسسه مطبوعاتی بزرگ شد و تا سال 1309 همجری شمسی حدود حدود سی نه سال منتشر می شد.

313/29

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha