سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی

حوزه/ در حال حاضر، بیش از ۳۰۰ نفر از اساتید حوزه در مجمع عالی تفسیر حوزه عضو بوده و اعضای شورا با نظر و رأی گیری این بزرگواران انتخاب می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به تاریخچه مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: اساس شکل گیری این مجموعه به 12 سال قبل بر می گردد که جناب استاد قرائتی به دنبال آن بودند تا دروس تفسیر به صورت جدی تر در حوزه علمیه قم مطرح و ساماندهی مناسبی صورت بپذیرد و حرکت هایی در راستای تربیت مفسران آغاز گردد که بر این اساس، مجموعه ای از اساتید مفسر قرآن کریم را دعوت نموده تا دروس تفسیر در حوزه ساماندهی شود که در ادامه نیز مدرسه عالی تفسیر را راه اندازی کردند تا طلابی که پایه 10 خود را به اتمام رسانده اند، تربیت نمایند.

وی اظهار داشت: مجمع عالی تفسیر، حوزوی محض و برآمده از خود حوزه است و تشکیلات سازمانی آن نیز از میان اساتید حوزه انتخاب می شوند.

*فعالیت مجمع عالی تفسیر حوزه زیر نظر مراجع عظام تقلید

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم ابراز داشت: این مجمع دارای شورایی است که از سوی اعضای مجمع انتخاب شده و زیر نظر مراجع عظام تقلید، فعالیت های تفسیری حوزه را دنبال می کنند.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: در ابتدای شکل گیری این مجمع، هر دوسال یک بار، اعضای شورا انتخاب می شدند؛ اما از 8 سال گذشته، اعضای شورا برای مدت چهار سال انتخاب شده و این اعضا از میان خود شخصی را به عنوان دبیر مجمع انتخاب می کنند.

*اعضای شورای مجمع عالی تفسیر حوزه

حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی تصریح کرد: آخرین انتخابات اعضای شورای این مجمع در تاریخ یکم خردادماه سال جاری برگزار شد که حجج اسلام والمسلمین باقر گلپایگانی، هادی مفتح، محمدرضا علم الهدی، بنیادی، میرکتولی، فاطمی ابهری و بنده به عنوان اعضاء انتخاب شده اند.

*عضویت بیش از 300 استاد در شورای مجمعحجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی

وی با بیان این مطلب که مجمع عالی تفسیر حوزه دارای مجمع عمومی اساتید است، بیان داشت: در حال حاضر، بیش از 300 نفر از اساتید حوزه در این مجمع عضو بوده و اعضای شورا با نظر و رأی گیری این بزرگواران انتخاب می شوند.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه اظهار داشت: مراجع عظام تقلید بر فعالیت های این مجمع اشراف داشته و هر کدام از این بزرگواران، نماینده ای در این مجمع دارند.

این استاد حوزه ابراز داشت: مجمع سالانه، دو همایش اصلی با حضور اعضای مجمع عمومی برگزار می کند که در این همایش ها از مراجع عظام تقلید به عنوان سخنران استفاده می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی خاطرنشان ساخت:  برگزاری همایش اساتید تفسیر و برگزاری میزگرد درباره شبهات پیرامون قرآن در دانشگاه ها از دیگر برنامه های این مجمع است که در دست اقدام می باشد.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه بیان داشت: از سرمایه گذاری ها و برنامه های مهم این مجمع، رونق درس تفسیر در حوزه بوده است که امروز بحمدالله این درس در حوزه رسمی شده و اساتید فراوانی برای تدریس آن روی آورده اند.

این استاد حوزه اظهار داشت: ما در هر همایشی که تا به امروز برگزار کرده ایم، یک دوره تفسیر به اساتید محترم اهداء نموده ایم تا بتوانند فعالیت های تفسیری خود را با قوت بیشتری دنبال نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی با بیان این مطلب که در دوره جدید به دنبال انجام چندین برنامه هستیم، ابراز داشت: حوزه متولی چندین علم همچون: فقه، عقائد، کلام، تفسیر و ... است که برای علم فقه، اصول و قواعد مناسبی به رشته تحریر در آمده که اگر بخواهیم به نقد و بررسی کارهای فقهی بپردازیم، بر اساس آن اصول و قواعد انجام می شود؛ اما اصول و قواعد مناسبی برای تفسیر نوشته نشده و نیازمند آن هستیم که گروهی از متخصصین، گردهم آمده و اصول و قواعدی برآمده از قرآن و سنت برای علم تفسیر به رشته تحریر در بیاورند.

وی خاطرنشان ساخت: از دیگر کارهای برنامه ریزی شده، برگزاری کارگاه های تفسیری برای اساتید پایه های 7، 8 و 9 حوزه است، تا بتوانند با مباحث علمی و روشی تفسیر آشنا شوند.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه تصریح کرد: برنامه بعدی ما پرداختن به اولویت های پژوهشی در حوزه قرآن و تفسیر است که در این راستا اولویت های مطرح شده در اختیار محققین قرار خواهد گرفت و پایان نامه های سطح 3 و 4 نیز در این جهت ساماندهی خواهند شد، تا بتوانیم نیازها را برطرف نماییم.

این استاد حوزه بیان داشت: از دیگر برنامه هایی که در این مجمع به دنبال آن هستیم، پاسخ دهی به روز شبهات پیرامون قرآن است؛ چراکه روز به روز رو به فزایندگی رفته و گاهی پاسخ ها دیر مطرح می شود.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی ادامه داد: گاهی در مقام پاسخگویی لازم نیست به عنوان رفع شبهه وارد شده و شبهه کننده را بزرگ کنیم؛ بلکه می توان به صورت ایجابی به موضوع مدنظر پرداخت که در این صورت به آن شبهه نیز پاسخ داده شده است.

وی اظهار داشت: همچنین در این راستا در حال راه اندازی سایتی نیز می باشیم تا پاسخی سریع و به روز به شبهات موجود پیرامون مباحث قرآنی داشته باشیم.

*تحصیل 65 نفر از طلاب در مدرسه عالی تفسیر

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه ابراز داشت: مدرسه عالی تفسیر نیز زیر نظر مجمع بوده و تاکنون 5 دوره دانش آموخته داشته و در حال حاضر نیز 65 نفر از طلاب در آن مشغول به تحصیل می باشند.

این استاد حوزه با اشاره به جایگاه مجمع عالی تفسیر در حوزه های علمیه، خاطرنشان ساخت: این مجمع از جایگاه مناسبی در میان مسئولان حوزوی برخوردار است؛ به نحوی که اساتیدی که قصد تدریس در مباحث تفسیری دارند، با مصاحبه و دریافت تأییدیه این مجمع اجازه تدریس پیدا خواهند کرد.

*اعزام استاد تفسیر به استان ها

حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی یکی از فعالیت های مجمع عالی تفسیر حوزه را اعزام اساتید تفسیر به سراسر کشور عنوان کرد و گفت: ما از دو سال گذشته اعزام اساتید سطوح عالی حوزه به مراکز استانی را در ماه مبارک رمضان با کمک سازمان تبلیغات اسلامی آغاز کرده که این عزیزان در این ماه، در مساجد مراکز استانی دروس تفسیر داشته و صدا و سیمای استانی نیز آن را ضبط و پخش می نماید.

وی یادآور شد: این اعزام در ماه رمضان دو سال گذشته، 30 نفر و در ماه رمضان پیشین، 55 نفر بوده که تقریبا در هر استان دو نفر اعزام شده اند که خیرات و برکات فراوان و استقبال مناسبی از آن انجام شده است.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه تصریح کرد: همکاری با صدا و سیما در فعالیت های قرآنی از دیگر برنامه های این مجمع است که از اساتید ما در شبکه هایی همچون قرآن استفاده می گردد.

این استاد حوزه بیان داشت: مجمع دارای معاونت تبلیغ، پژوهش، آموزش و ارتباطات است که فعالیت ها و اولویت های روز را پیگیری و رصد می نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی اظهار داشت: یکی از برنامه هایی که مقرر شد از سوی مجمع انجام گردد، برگاری همایش علمی شناخت ابعاد گوناگون جهاد کبیر و نحوه اجرای آن در میان مؤمنین است؛ چراکه به ابعاد این جهاد در جامعه به خوبی پرداخته نشده و یکی از نیازهای جدی جهان اسلام شناخت ابعاد این جهاد می باشد.

وی ابراز داشت: عمده مشکلات قضایایی که امروز در جهان اسلام وجود دارد، به دلیل عدم شناخت جهاد کبیر است؛ چراکه دشمنان را دوست خود گرفته و با همکاری آنان علیه مسلمانان اقدام می کنند؛ در حالی که این حرکت سازگار با قرآن نمی باشد.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه ابراز داشت: از دیگر برنامه هایی که این مجمع به دنبال آن است، تدوین تفسیر قرآن در قالب های گوناگون برای کودکان، نوجوانان، جوانان، دانشگاهیان، بانوان و ... می باشد که برخی از بخش های آن آغاز شده و به عنوان مثال تفسیر نوجوانان از سوی استاد قرائتی در حال آماده سازی می باشد.

این استاد حوزه در پایان به اعلام فراخوان مقالات قرآنی از سوی مجمع عالی تفسیر حوزه اشاره کرد و گفت: در این فراخوان از تمام اساتید و عزیزانی که در حوزه قرآن فعالیت کرده اند، تقاضا شده تا آثار خود اعم از تفسیر، مقالات قرآنی، مباحث علوم قرآنی و ... را به این مجمع ارائه داده که با انجام همایشی به برترین ها جوایزی اهدا و اساتید را نیز شناسایی خواهیم کرد تا در آینده استفاده بیشتری از آنان شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha