پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
راشد الراشد

فعال سیاسی بحرینی گفت: حکم سلب تابعیت از جناب آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم نطقه نهایی برای طرح ضربه زدن به اراده ملت بود؛ به نظر کارشناسان و تحلیلگران آل خلیفه برای مانور در خارج از کشور و فاصله انداختن بین خواسته های محکم ملت فرصت های زیادی ندارد و انتخاب اصلاحات جدی تنها راه خروج تمام شدن فشار مردم و نیروهای مخالف بر آل خلیفه هست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دکتر راشد الراشد از فعالان سیاسی بحرین و از اعضای جمعیت عمل الاسلامی بحرین با اشاره به آخرین تحولات این کشور با خبرگزاری حوزه پیرامون اقدامات سرکوب گرایانه آل خلیفه و ادامه تحصن در اطراف منزل شیخ عیسی قاسم و تاثیرات بین المللی این اقدامات به گفت و گو پرداخت.

تحصن چند ماهه در اطراف منزل شیخ قاسم

راشد الراشد با اشاره به تحصن چند ماهه در اطراف منزل شیخ عیسی به خبرگزاری حوزه گفت: تقریبا چند ماه از تحصن گسترده در مقابل منزل جناب آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم در سایه مراقبت های امنیتی و سرکوب گرایانه شدید می گذرد، درحالیکه برای تحصن کنندگان و اهالی منطقه الدراز سختی های زیادی هست آن هم به هنگام خارج شدن از منازلشان و واردشدن به منطقه سکونتشان به دلیل محاصره ای که آل خلیفه برای محاصره خانه شیخ عیسی قاسم بر این منطقه بر قرار کرده است.

وی ادامه داد: چند ماه از اعلام آل خلیفه مبنی بر سلب تابعیت از جناب شیخ عیسی قاسم کسی که از برجسته ترین رهبران علمی دینی در بحرین هست گذشته و بحرین در بحران سیاسی خفقان آوری از آغاز انقلاب ملی در 14 فوریه 2011 معروف به انقلاب میدان لو لوء به سر می برد در آن زمان گروهی از مردم در این منطقه جمع شدند  و در خواست سقوط نظام آل خلیفه را داشتند و خواهان برپایی نظام دموکراسی که از اراده ملت به طور قانونی و شرعی و از صندوق های رای سر چشمه بگیرد ، بودند.

راشد الراشد گفت: مدت زیادی از اعتراضات مردمی نگذشته بود که آل خلیفه با کمک نیروهای سپر الجزیره و ارتش سعودی که هر دو برای سرکوب جنبش های مردمی و حمایت از نظام حکومت آل خلیفه سرکوب گری می کردند وارد بحرین شدند.

معارض بحرینی با اشاره به سابقه خفقان آل خلیفه گفت: نیروهای سپر الجزیره در 18 مارس 2011 به رهبری ارتش سعودی برای ایجاد ترس و برای از بین بردن اعتراضات مردمی گسترده در اطراف میدان لو لوء به بحرین آمدند و خون های زیادی ریخته شد و تعداد زیادی از شهدا به خاطر مطالبه ملی برای آزادی و عدالت و مساوات به خاک وخون کشیده شدند.و نیروهای جنگجو دست به حمله زدند و در این حملات عده زیادی بازداشت شدند و هزاران نفر از رهبران و روشنفکران و رهبران جنبش های ملی در بحرین به زندان افتادند و در زندان ها همواره مورد حملات شکنجه های وحشیانه قرار می گرفتند که هدف آن انتقام گرفتن از ملت و رهبران معارض حکومت بود و زنان هم از این رویه در امان نبودند و حتی کودکان هم در زندان مورد ظلم و تجاوز حکومت آل خلیفه قرار می گرفتند.

تظاهرات مردمی در ۵۰ منطقه

وی افزود: علی رغم اقدامات سرکوب گرایانه و وحشی گرایانه هم پیمانان آل خلیفه که شامل شمار زیادی از مزدورانی هستند که توسط آل خلیفه به بحرین آمدند، اما انقلاب مردمی از طریق تظاهرات در مهمترین مناطق بحرین که شامل بیش از 50 منطقه هست و به طور روزانه حتی یک ساعت هم متوقف نمی شود همچنان ادامه دارد.

الراشد گفت: آل خلیفه در ادامه نقشه ها و برنامه هایش برای منحل کردن و سلب حق از جمعیت العمل الاسلامی که یکی از مهمترین جنبش ها در انقلاب مردمی هست و مطالبه تغییر اساسی نظام را حکومت اقدام به بازداشت رییس آن جناب شیخ محمد علی محفوظ و بیش از 250 نفر از بزرگان تاثیرگذار در این عرصه کرد و در ادامه برنامه های منع و انحلال مجلس علمایی، رییس جمعیت وفاق ملی اسلامی جناب شیخ سلمان بازداشت شد.

معارض بحرینی اظهار کرد:  بحرین شاهد رفتار سرکوب گرایانه شدید و رفتارهای بی رحمانه هست به طوری که در گذشته شاهد آن نبویدم .شکنجه هزاران نفر در زندان ها ادامه دارد در حال حاضر حدود 5 هزار زندانی که در بین آنها زنان هم وجود دارد و حدود 250 کودک که سنشان از 14 سال بیشتر نیست و در این بین هزاران نفر مجبور به زندگی در تبعید در خارج از بحرین هستند.

 فعال سیاسی بحرین گفت: آل خلیفه با این اقداماتش همچون سلب تابعیت صدها نفر از شهروندان و صدور احکام ظالمانه ضد هزاران نفر که به 250 سال می رسد که اتهام همه آنها  مشارکت در تظاهراتی است که درخواست تغییر سیاسی و تحقق دموکراسی را داشتند، به نقطه پایان رسیده است.

سلب تابعیت از شیخ عیسی آخرین نقشه آل خلیفه

 وی افزود: حکم سلب تابعیت از جناب آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم نطقه نهایی برای طرح ضربه زدن به اراده ملت بود واگر آل خلیفه بخواهد سلب تابعیت از جناب شیخ انجام شود در حالیکه ایشان یکی از بزرگترین رهبران دینی و ملی است که طرفداران مردمی زیادی در بحرین دارد آل خلیفه برنامه های دیگری را نیز اجرا می کند.

معارض بحرینی با اشاره به برنامه های بعدی آل خلیفه بعد از سلب تابعیت از شیخ عیسی گفت: اولا دست آل خلیفه بر هر شهروند با هرمقام و منزلتی که باشد دراز می شود  و اعمال وحشت و ترس علیه مردم  و اقدامات سرکوب گرایانه بیشتر می شود، دوم آنکه ثابت می شود آل خلیفه هر چه می خواهد و با هر شرایطی که مورد نظرشان هست و در هر زمانی که می خواهند می توانند انجام دهند بدون آنکه هیچ حرمتی برای کسی یا چیزی باقی بگذارند.

وی با اشاره به سایر پیامدها بعد از سلب تابعیت شیخ عیسی گفت: آل خلیفه به جهان می گوید هیچ ترسی از ادامه حکومت دیکتاتوری بر بحرین ندارند و اقداماتشان را با مدیرت خودشان به طور کامل انجام می دهند. و حکم سلب تابعیت از جناب شیخ عیسی بخشی از برنامه و نقشه آنها ست که می خواهند از این طریق ضربه نهایی را بزنند و برای جنبش ها و حرکت های مردمی روح نا امیدی از قدرت بر تغییر نظام آل خلیفه را منتشر کنند بعد از آنکه بر گستاخی و دست درازی به یکی از رهبران ملت در بحرین تسلط پیدا کردند .

 راشد الراشد با اشاره به تاثیرات بین المللی سلب تابعیت از شیخ عیسی گفت: این نقشه عبارت بوده است از فشار بر جناب شیخ برای اینکه طبق این حکم وی به خارج بحرین منتقل شود و از این حکم اطاعت شود یا بازداشت شوند و یا به زندان بروند یا از کشور به طور اجبار تبعید شود اما جناب شیخ این قانون را رد کرد و از حکومت اطاعت و فرمانبرداری نکرد و به این ترتیب ملت به طور گسترده در برابر سلب تابعیت شیخ پاسخ عملی دادند و همچنین پاسخ هاعلیه این اقدام ملی و بین المللی و از سوی دولت ها نیز بسیار سنگین بود و در عرصه بین المللی تاثیرات زیادی گذاشت از جمله بزرگترین کشورها در اتحادیه اروپا واکنش نشان دادند پس در واقع بعد از صدور چنین حکمی برای سلب تابعیت از شیخ ارزش ها و اقدامات خوبی از سوی ملت صادر شد.

وی افزود: الان با گذشت ماه ها از صدور آن حکم و گروه بزرگی از مردم بحرین که تحصن بزرگی مقابل منزل شیخ انجام دادند در هشداری واضح و شدید به این حکم درخواست لغو آن را کردند و با جناب شیخ عیسی قاسم اعلام همبستگی کردند. و به عکس برنامه و نقشه های آل خلیفه تحصن کنندگان مقابل منزل شیخ شعارهایی سر می دهند که یادآور شعارهای اطراف میدان لولوء هست و مفهوم و معنی این شعارها درباره سقوط نظام دیکتاتوری و تغییر اساسی در حکومت هست.

معارض بحرینی گفت: حکم سلب تابعیت از این رهبر بزرگ پاسخ هایی را در سطح بین المللی و جهانی بوجود آورد و این پاسخ ها صرفا از محکوم کردن حکم به درخواست صریح برای لغو و درمان اوضاع سیاسی وخیم در بحرین توسعه پیدا کرد. از این رو نظام آل خلیفه خودش را مقابل اوضاع و شرایط جدید قرارداد و بر آنها فشار از خارج وارد شد به همین خاطر آل خلیفه با اقدامات انتقام جویانه ضد معارضین سیاسی به سرکوب آنها پرداخت.

  عضو جمعیت العمل الاسلامی بحرین در پایان گفت: در واقع قبول نکردن حکم سلب تابعیت از سوی شیخ عیسی ادامه دارد و تعداد زیادی از تحصن کنندگان در مقابل منزل شیخ حضور دارند و آل خلیفه چند ماه هست که با این مشکل دست به گریبان هست.دستگاه آل خلیفه از سرکوب تصمیم قطعی ملت در این شرایط ناتوان شده  و این وضعیتی است که هر روز نیاز بحرین به تغییرات سیاسی جدی را بر ملا می کند. از جهت دیگر تمام نیروهای معارض سیاسی هنوز پیگیر اهداف تغییر سیاسی هستند و تحقق مطالبه شان که بر قراری دموکراسی در بحرین هست. آنچه که شرایط آل خلیفه را در مقابل درخواست مردمی بزرگ و گسترده قرار داد برخورد تاثیرات این تحصن بر سطح ملی و بین المللی هست و به نظر کارشناسان و تحلیلگران آل خلیفه برای مانور در خارج از کشور و فاصله انداختن بین خواسته های محکم ملت فرصت های زیادی ندارد و انتخاب اصلاحات جدی تنها راه خروج تمام شدن فشار مردم و نیروهای مخالف بر آل خلیفه هست.

 

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha