شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نمایندگی مرکز خدمات حوزه در شهرک پردیسان

حوزه/ مرکز خدمات پردیسان ارتباط مستقیمی با طلاب و خانواده‌های آنان دارد، با توجه به این شرایط و نیاز این منطقه، ۸۰ درصد از امور جاری مرکز خدمات به بخش فرهنگی معطوف شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، با توجه به ساخت مسکن مهر و همچنین هزاره‌های ده‌گانه مسکن طلاب و روحانیون در شهرک پردیسان قم، جمعیت این شهرک به‌سرعت رو به افزایش است ولی پس از گذشت دو دهه از زمان تأسیس، همچنان این شهرک با مشکلات بسیاری ازجمله معیشتی و فرهنگی مواجه بوده و این امکانات اندک جوابگوی خیل عظیم ساکنان پردیسان نیست.
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ساکنان پردیسان فاصله زیاد این منطقه تا مرکز شهر و همچنین سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی است و ترافیک بالا در برخی ساعات روز به مشکلات بسیار ساکنان این منطقه نیز افزوده است.
ساختمان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان قم در دورترین فاصله نسبت به پردیسان قرار دارد و طلاب و روحانیون ساکن در این منطقه با مشکلات بسیاری برای مراجعه به ساختمان مرکزی مرکز خدمات مواجه هستند.
این مشکلات موجب شد مرکز خدمات درصدد تأسیس یک نمایندگی در پردیسان برآید تا هم مشکلات طلاب ساکن این منطقه را از جهت رفت‌وآمد حل کند و با وجود تراکم بسیار خانواده‌های طلاب در این منطقه بهتر بتواند نسبت به ارائه خدمات فرهنگی اقدام کند.
مراسم افتتاح رسمی نمایندگی مرکز خدمات پردیسان 11 خرداد سال 93 همزمان با سالروز ولادت امام حسین(ع) با حضور حجت الاسلام و المسلمین ربانی رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و جمعی از مسئولین حوزوی در سالن جلسات این نمایندگی برگزار شد.
به دلیل آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این نمایندگی مصاحبه‌ای با حجت الاسلام و المسلمین بخشایش سرپرست این نمایندگی انجام دادیم.

با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف تأسیس نمایندگی مرکز خدمات ارائه خدمات فرهنگی به خانواده‌ها بوده است، این نمایندگی تاکنون در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

حدود 15 هزار خانواده طلبه در منطقه پردیسان قم زندگی می‌کنند که با توجه به میانگین کشوری حضور این تعداد طلبه در یک منطقه بی‌نظیر است و از این جهت پنجمین مرکز پرجمعیت در کشور محسوب می‌شود.
ساختمان مرکز خدمات پردیسان نیز در میان مجتمع‌های مسکونی طلاب قرار داشته و ارتباط مستقیمی با خانواده‌ها دارد، با توجه به این شرایط و نیاز این منطقه 80 درصد از امور جاری این مرکز به بخش فرهنگی معطوف شده است.
در مراکز دیگر عمدتاً خود طلاب به مرکز مراجعه می‌کنند ولی در مرکز خدمات پردیسان حضور خانواده طلاب در مرکز بسیار پررنگ است که خود موقعیت خاصی را برای ارائه خدمات فرهنگی فراهم کرده است.
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بر نشاط خانواده‌ها تأکید بسیاری دارند و یکی از اهداف ما این است که به این سمت و سو حرکت کنیم. به‌وسیله تحقیقات میدانی و استفاده از نظرات سازنده طلاب مستقر در پردیسان توانسته‌ایم تا حدودی به نیازهای خانواده‌ها برای ایجاد شور و نشاط در آنها دست یابیم.
اتاق فکر این نمایندگی در دو سطح از صاحب‌نظران عرصه‌های فرهنگی و علمی تشکیل شده است تا از نظرات آنها برای نیازسنجی و ارائه خدمات مناسب و مطلوب‌تر استفاده کنیم.

علاوه بر فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی، چه برنامه‌های دیگری برای طلاب و خانواده‌هایشان دارید؟نمایندگی مرکز خدمات حوزه در شهرک پردیسان

بسیاری از فعالیت‌های طلاب و روحانیون مربوط به مرکز خدمات ازجمله ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی، مسائل مربوط به بیمه و تکمیل پرونده صندوق در این مرکز انجام می‌شود.
با وجود این مرکز، طلاب و روحانیون ساکن پردیسان تا حدود زیادی از مراجعه به ساختمان مرکزی مرکز خدمات در قم بی‌نیاز هستند.
فعالیت‌های مشاوره‌ای این مرکز با حضور مشاورین مجرب از معاونت تهذیب انجام می‌شود و در زمینه‌های مختلف کودک، روان‌شناختی، خانواده، ازدواج و تحصیلی مشاوره می‌دهند.

برگزاری دوره های آموزشی*
دوره‌های آموزشی طب سنتی اسلامی، احکام، تربیت مبلغ خانواده، تربیت مربی قرآن، فضای مجازی و کلاس اخلاق دوره‌های تخصصی تربیت مشاور، آموزش زبان، آموزش حفظ قرآن و آموزش تخصصی مهدویت، از دیگر برنامه‌های مرکز خدمات پردیسان است.
برگزاری دوره‌های فنی و حرفه‌ای یکی از رویکردهای مهم مرکز خدمات و راهبردی مطمئن برای فعال نمودن خانواده‌های طلاب و حتی اشتغال در شان آنها است و بر همین اساس مرکز خدمات پردیسان نیز فعالیت‌هایی را در همین زمینه آغاز کرده است.
مرکز خدمات پردیسان در نظر دارد به‌منظور آموزش کمک‌های اولیه در بین خانواده طلاب اقدام به برگزاری دوره آموزشی هلال‌احمر کند و به امید خدا این دوره در مجتمع‌های مسکونی طلاب و در نزدیکی خانواده‌ها برگزار خواهد شد.

*آشنایی با فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی

در مورد بحث فضای مجازی هم دوره‌هایی در نظر گرفته شده است تا خانواده‌ها با آسیب‌های فضای مجازی آشنا شوند و امیدواریم خانواده‌ها استقبال خوبی از این کلاس‌ها داشته باشند. در نظر داریم این کلاس‌ها در مجتمع‌ها و مساجد و نزدیک خانواده‌ها برگزار شود تا خانواده‌ها از نظر رفت و آمد با مشکلات کمتری رو به رو شوند.
با توجه به مذاکراتی که با مدیریت فروشگاه شهرما صورت گرفته، مقرر شده است غرفه‌ای را در این فروشگاه به محصولات تولیدی توسط خانواده‌ها اختصاص دهند تا خانواده‌ها وسایل تولیدی خود را با قیمت مناسب در این غرفه ارائه کنند.
برگزاری اردوهای یک‌روزه یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز است. متأسفانه برای برگزاری این اردوها با کمبود بودجه لازم روبه رو شده‌ایم و امیدواریم این مشکل به زودی حل شود. با توجه به استقبال خوبی که از اردوهای یک‌روزه می‌شود به دنبال این هستیم که درصورتی‌که تأمین بودجه شود این اردوها را برگزار کنیم.
یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز بحث دیدار با ممتازین و اساتید است و برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته است و در حال حاضر در حال شناسایی نخبگان هستیم.

رویکرد مرکز خدمات پردیسان در ارائه خدمات ورزشی به خانواده‌ها چیست؟

یکی از برنامه‌های مرکز خدمات پردیسان برگزاری دوره‌های ورزشی است که با هدف ایجاد شور و نشاط میان خانواده‌ها برگزار می‌شود، این دوره‌ها که در رشته‌های ورزشی توپی و رزمی برگزار می‌شود با استقبال خوبی بین فرزندان روحانیون روبه رو شده است.
سال گذشته برنامه‌های متنوعی ویژه خانواده‌ها برگزار شد و امسال نیز این برنامه‌ها ادامه دارد که از این میان می‌توان به برگزاری همایش دوچرخه‌سواری در شهرک مهدیه و پردیسان در شهریور ماه اشاره کرد.
در زمینه ورزش به دلیل کمبود بودجه و همچنین فراگیر نبودن رشته‌های مختلف ورزشی در بین خانواده‌ها، رویکرد ما این است که به سمت ورزش‌های همگانی و کم‌هزینه مثل پیاده‌روی، کوه‌نوردی، دوچرخه‌سواری، و امثال آن برویم. برنامه‌ریزی‌هایی برای رسیدن به این هدف صورت گرفته است و در زمینه دوچرخه‌سواری نیز تاکنون دو همایش بزرگ در مهدیه و پردیسان انجنمایندگی مرکز خدمات حوزه در شهرک پردیسانام شده است و این طرح همچنان ادامه خواهد داشت.
فراهم کردن فضاهای ورزشی و تجهیز کردن آنها در داخل مجتمع‌ها یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز است. در همین رابطه با امام جماعت‌های مساجد نزدیک این مجتمع‌ها هماهنگ شده است و شهرداری نیز قول مساعدت و همکاری لازم را در این خصوص داده است.

در مورد مسائل درمانی چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟

ارائه خدمات درمانی یکی از مهم‌ترین رویکردهای مرکز خدمات است. در راستای این هدف مرکز خدمات با درمانگاه شبانه‌روزی پردیسان به‌عنوان تنها درمانگاه این منطقه مذاکراتی را انجام داده است تا امکانی فراهم شود طلاب برای گرفتن معرفی‌نامه نیازی به حضور در مرکز خدمات قم نداشته باشند.

دفتر پیشخوان شهرک مهدیه با چه هدفی تأسیس شد و در چه روزهایی فعال است؟

فلسفه راه‌اندازی مرکز خدمات رفع و کم کردن مشکلات طلاب است، به همین منظور دفتر پیشخوان مرکز خدمات در شهرک مهدیه افتتاح شد و توانست بخشی از مشکلات ساکنین این منطقه را مرتفع سازد. این دفتر روزهای یک‌شنبه و چهارشنبه فعال است.

با توجه به گستردگی هزاره‌های ده‌گانه طلاب، به نظر می‌رسد بعضی از مجتمع‌ها فاصله زیادی با نمایندگی مرکز خدمات دارند، برای ارتباط نزدیک‌تر با این مجتمع‌ها چه برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌اید؟

برخی از مجتمع‌ها فاصله بسیاری از مرکز خدمات دارند که موجب شده است استقبال خوبی از سوی خانواده‌ها از فعالیت‌های مرکز خدمات صورت نگیرد. برای حل این مشکل تصمیم گرفته‌ایم که دوره‌هایی فرهنگی در مجتمع‌های طلاب و یا در مساجد نزدیک به مجتمع‌ها انجام شود تا تمامی خانواده‌ها بتوانند به‌راحتی از این برنامه‌ها استفاده کنند.
در ماه مبارک رمضان برنامه‌های فرهنگی را در مساجد برگزار کردیم و 7 مسجد اصلی در نزدیکی مجتمع‌های طلاب محل برگزاری برنامه‌های مرکز خدمات بودند.

در مسیر فعالیت‌ها با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

منطقه پردیسان از کمبود یک مجتمع فرهنگی آموزشی رنج می‌برد و راه‌اندازی یک مجتمع به همین منظور کاملاً ضروری به نظر می‌رسد. سالن داخل مرکز خدمات پردیسان قابلیت تبدیل به یک سالن اجتماعات بزرگ و چندمنظوره را دارد که پیشنهاد آن به مسئولین داده شده است. اگر با انجام این کار موافقت شود می‌توانیم پذیرای مراکز حوزوی و دیگر ارگان‌ها نیز باشیم.
مرکز خدمات پردیسان در میان خانواده‌ها قرار دارد و بخشی از مراجعین به این مرکز را خانواده‌ها تشکیل می‌دهند. بسیاری از برنامه‌های این مرکز نیز ویژه خانواده‌ها انجام می‌شود، در نتیجه در زمینه آموزش، برگزاری همایش‌ها و برخی تحقیقات، ایجاد یک واحد خواهران را در این نمایندگی ضروری کرده است.
یکی از مشکلات اساسی نمایندگی مرکز خدمات پردیسان نداشتن جایگاه سازمانی مناسب است. جایگاه مرکز خدمات پردیسان واقعاً مشخص نیست، اگر این مرکز مستقل و تبدیل به شعبه گردد یقیناً می‌شود خدمات بیشتر و بهتری که بعضی از آنها هم‌اکنون امکان ارائه از این مرکز را ندارد را به طلاب و خانواده‌های آنان ارائه داد.

تهیه کننده: علی زنگنه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha