دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مسابقه پیامکی با موضوع هپاتیت

حوزه/ معاونت سلامت و امور بیمه‌های مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در نظر دارد به‌ منظورارتقاء سطح آگاهی‌های طلاب و روحانیون و خانواده آنان در زمینه بیماری هپاتیت اقدام به برگزاری مسابقه پیامکی کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، معاونت سلامت و امور بیمه‌های مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به اطلاع می رسایند علاقه‌مندان می‌توانند با توجه به توضیحات درج شده ذیل در این مسابقه شرکت کنند.

تعریف بیماری هپاتیت:
  هپاتیت، التهاب کبد بوده و عوامل ایجاد کننده آن متعدد است. این عوامل شامل: 1- عوامل ویروسی (ویروس هپاتیت  A، B، C، D ،E ،G 2- فقدان خون‌رسانی به کبد، 3- اختلالات خودایمنی، 4- سموم، 5- مصرف افراطی الکل، 6- مصرف بعضی داروهای خاص، هستند.
علائم بالینی مشترک در انواع هپاتیت:  
تهوع، استفراغ، یرقان (زرد شدن پوست و سفیدی چشم‌ها)، تب پایین، خستگی، درد شکم علی‌الخصوص قسمت بالا و سمت راست، تیره شدن رنگ ادرار، کم‌اشتهایی، درد عضلانی و درد مفاصل از علائم هپاتیت هستند.
انواع هپاتیت ویروسی:
1-هپاتیت آ (هپاتیت A )
هپاتیتیک فرم حاد و خوش خیم از هپاتیت ویروسی است که توسط ویروس هپاتیت آ ایجاد می‌شود. راه انتقال این بیماری «مدفوعی–دهانی» هست و فرد آلوده به این ویروس، آلودگی را از طریق مدفوع دفع می‌نماید و خوردن غذای آلوده یا نوشیدن آب آلوده نیز باعث ابتلا خواهد شد.
2-
هپاتیت ب (هپاتیت B)
  هپاتیت ب، توسط ویروس هپاتیت ب ایجاد می‌شود. این نوع هپاتیت یک عفونت منتشره بوده که به‌طور مشخص کبد را مورد تهاجم قرار می‌دهد. این ویروس از طرق:  خون آلوده به ویروس هپاتیت ، استفاده از سرنگ آلوده فردِ مبتلا، مادر به جنین، تماس جنسیِ محافظت نشده، قابل‌انتقال هست.
انواع هپاتیت بِ:  
این نوع هپاتیت دو نوع حاد و مزمن دارد که در بعضی افراد، هپاتیت ب مزمن می‌تواند تبدیل به سیروز کبدی شود. در این حالت سلول‌های کبدی از بین رفته و با بافت آسیب دیده و چربی، جایگزین می‌شود و در نتیجه مواد زائد بدن تصفیه نمی‌شوند. سیروز می‌تواند به نارسایی کبدی و حتی سرطان کبد، منجر شود.
هپاتیت ب می‌تواند زمینه را برای ابتلا به هپاتیت  D) مستعد کند. هپاتیت D ، تنها در افرادی که هپاتیت ب دارند گسترش می‌یابد.  
آیا هپاتیت ب قابل‌پیشگیری است؟
ازجمله بهترین راه‌های پیشگیری عبارت‌اند از: 1- جلوگیری از تماس با خون آلوده یا لوازم آلوده به خون دارای ویروس هپاتیت ب (به‌عنوان مثال از طریق پوشیدن دستکش برای افرادی که با خون و مایعات بدن افراد دیگر سر و کار دارند). 2- عدم استفاده از سرنگ مشترک، تیغ و سایر وسایل شخصی دیگران که احتمال آلوده بودن دارند، 3- ارتباط جنسی محافظت شده (استفاده از کاندوم).
آیا هپاتیت ب واکسن دارد؟
برای این بیماری واکسنی ساخته شده که به تمامی نوزادان طی سال اول زندگی تزریق می‌شود. همچنین دیگر افراد می‌توانند برای ایمن‌سازی خود طی شش ماه، واکسن را در  سه نوبت تزریق کنند.
3-
هپاتیت ث (هپاتیت C )
 هپاتیت ث، توسط ویروس هپاتیت ث ایجاد می‌شود. این هپاتیت معمولاً از طریق تماس با فرآورده‌های خونی آلوده، استفاده مشترک از سرنگ افرادی که آلوده به هپاتیت ث هستند، به‌کارگیری سوزن‌های استفاده شده برای خال‌کوبی، در موارد نادر از مادر به جنین، تیغ ریش‌تراشی، مسواک و روابط جنسی محافظت نشده، قابل‌انتقال هست
 هپاتیت ث انتقال نمی‌یابد مگر اینکه فرد، به نحوی با خون آلوده تماس داشته باشد. این بدان معنی است که ویروس از طریق تماس‌های اتفاقی مثل عطسه، سرفه، دست دادن، در آغوش گرفتن، بوسیدن، ظروف غذایی مشترک، شنا در استخر، توالت‌های عمومی و تماس با دستگیره در، قابل‌انتقال نیست.
راه‌های جلوگیری از انتقال هپاتیت ث:
عدم اهدای خون توسط فرد آلوده، عدم استفاده مشترک از وسایلی همچون تیغ ریش‌تراشی، مسواک (هرچند امکان انتقال از این طرق بسیار کم است.)، استفاده از کاندوم در روابط جنسی ، همچنین در صورت تمایل به بارداری، بهتر است با پزشک مشورت شود. هرچند ویروس به‌راحتی از مادر به جنین قابل‌انتقال نیست ولی بهتر است احتیاطات لازم صورت گیرد، عدم برقراری رابطه جنسی در طول دوران قاعدگی (زیرا ویروس هپاتیت ث به‌راحتی از طریق خونریزی قاعدگی انتقال می‌یابد.)
سؤالات مسابقه پیامکی
سؤال اول) کدام گزینه از راه‌های گسترش هپاتیتنیست؟
1- از طریق خوردن غذای آلوده یا نوشیدن آب آلوده            2- از طریق مدفوعی - دهانی    
  3-
از طریق خون آلوده                                                4- موارد 2 و 3
سؤال دوم) هپاتیت B چگونه گسترش می‌یابد؟
1-تماس جنسی محافظت نشده                                   2- خون آلوده به ویروس هپاتیت B
3-
استفاده از سرنگ آلوده به ویروس                               4- هر سه مورد
سؤال سوم) کدام گزینه از علائم بالینی هپاتیت هست؟
1-یرقان (زرد شدن پوست و سفیدی چشم)        2- روشن‌تر شدن رنگ ادرار  
3-
درد شکم بخصوص طرف چپ                        4- هر سه مورد
سؤال چهارم) هپاتیت D در چه کسانی گسترش می‌یابد؟
1- افراد دارای هپاتیت A     
2-
افراد دارای هپاتیت B
3-
افراد دارای هپاتیت C
4-
هیجکدام
سؤال پنجم) عملکرد مناسب واکسن هپاتیت ب چه زمانی صورت می‌گیرد؟
1- 3 نوبت تزریق طی 3 ماه            2- 6 نوبت تزریق طی 3 ماه       
3- 3
نوبت تزریق طی 6 ماه           4- 6 نوبت تزریق طی 6 ماه
نحوه ارسال پاسخ به سامانه پیامکی:
1- ارسال پاسخ به‌صورت پیامک به سامانه پیامکی به شماره 30006427 می باشد.
2-
در هنگام ارسال پاسخ دقت شود ابتدا از سمت چپ، کد مرکز خدمات و پس از آن سه ستاره و در انتها یک عدد 5 رقمی به‌عنوان پاسخ سؤالات ارسال شود. مثال (کد 5 رقمی پاسخ سؤالات***کد مرکز خدمات) (12342***19349) توضیح مثال: در مثال فوق‌الذکر از سمت چپ به راست ابتدا کد مرکز خدمات نوشته شده و پس از آن سه ستاره و بعد از آن کد 5 رقمی پاسخ بدین شرح که پاسخ سؤال اول گزینه 1، پاسخ سؤال دوم گزینه 2، پاسخ سؤال سوم گزینه 3، پاسخ سؤال چهارم گزینه 4 و پاسخ سؤال پنجم گزینه 2 هست.
3-
هر فرد دارای کد مرکز خدمات فقط یک‌بار می‌تواند پاسخ مسابقه را پیامک نماید و یک‌بار در قرعه‌کشی شرکت داده می‌شود.
***
لطفاً از ارسال پاسخ‌های متعدد با یک کد مرکز خدمات جداً خودداری فرمایید. در غیر این صورت کد مذکور در قرعه کشی شرکت داده نخواهد شد.
***
پاسخ‌هایی که خارج از روال توضیح داده شده در بند 2 ارسال شود در قرعه‌کشی شرکت داده نخواهد شد.
***
حتی‌المقدور سعی شود هر طلبه با شماره تلفن همراه خودش، پاسخ مسابقه را پیامک نماید.
4-
آخرین مهلت جهت ارسال پاسخ مسابقه پیامکی تا پایان تاریخ 1395.08.10 می باشد.
5-
به تعدادی از برندگان به‌صورت قرعه‌کشی جوایزی تعلق خواهد گرفت. جوایز این دوره شامل کمک هزینه سفر به مشهد مقدس و هدایای نقدی خواهد بود.
6-
با توجه به استمرار این‌گونه مسابقات در آینده و احتمال زیاد برگزاری مسابقات از مطالب آموزشی بهداشت و سلامت درج شده در سایت مرکز خدمات و استفاده از دیگر مطالب متنوع آموزشی در زمینه مذکور و همچنین اطلاع از نتایج مسابقه پیامکی سلامت، به مجله سلامت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به آدرس:  www.csis.ir/salmag   مراجعه فرمایید.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha