جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی مکارم درس خارج

حوزه/ ما در برجام امتیازات سنگین و فراوانی به آنان داده ایم و پیمان شکنی آنان قابل تحمل نیست؛ پس باید آماده بود؛ اما این سخن به معنای حرکت عجولانه و شتاب زده نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم ضمن تبریک اعیاد ماه ربیع الاول، به پیمان شکنی دشمنان اشاره کردند و گفتند: دشمنان ما از جمله آمریکا در حال پیمان شکنی بوده و اعلام کردند که تحریم ها را تمدید می کنند و در ادامه یکی از سیاسیون این کشور نیز بیان نموده که ایرانی ها باید به این تحریم ها عادت نموده و ما سال آینده نیز تحریم های بیشتری خواهیم داشت.

ایشان اظهار داشتند: باید در مقابل این قلدرها ایستاد و آماده بود و هر اندازه که تخلف کردند، ما نیز به همان نسبت باید از تعهدات خود فاصله بگیریم.

معظم له ابراز داشتند: ما در برجام امتیازات سنگین و فراوانی به آنان داده ایم و پیمان شکنی آنان قابل تحمل نیست؛ پس باید آماده بود؛ اما این سخن به معنای حرکت عجولانه و شتاب زده نیست.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: اگر می گویند ما برجام را پاره می کنیم؛ باید منتظر ماند که انجام می دهند یا نه؟ و یا اگر می گویند تحریم ها را تمدید می کنیم؛ باید منتظر این اقدام آنان ماند و آمادگی ها و برنامه مقابله را تنظیم کرد؛ اما باید از کار عجولانه و شتاب زده پرهیز کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: آمادگی، برنامه و مسیر راه باید روشن باشد؛ از حالا باید فکری برای مقابله انجام داد؛ ولی باید منتظر ماند و ان شاءالله دولتمردان ما به این توصیه ها عمل می کنند.

این استاد برجسته حوزه در ادامه به پیمان شکنی روباه پیر اشاره کردند و گفتند: رئیس آنان در جلسه شیوخ عرب حضور پیدا نموده و بیان کرده که باید از ایران ترسید و کشور ما را به غول خطرناکی تبدیل نموده تابتواند سلاح های خود را به آنان بفروشد.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه در آن جلسه، قول حمایت از اعراب به آنان داده شده است، اظهار داشتند: این اشخاص اگربدگویی نکنند، نمی توانند اموال شیوخ عرب را غارت کرده و در مقابل چقدر این شیوخ ساده هستند که فریب آنان را می خورند.

معظم له ابراز داشتند: این اشخاص از آن سر دنیا در منطقه ما حاضر شده و قول حمایت می دهند؛ در حالی که قول خود را عملی نخواهند کرد و ما همسایه ها باید با یکدیگر متحد باشیم.

ایشان خاطرنشان ساختند: این مدل کسب درآمد، بسیار زشت است که برویم شخصی را متهم کرده و افراد را از آنان بترسانیم و کیسه هایشان را خالی کنیم؛ این بدترین نوع تجارت است.

این مرجع تقلید تصریح کردند: باید بیدار باشیم تا در دنیای امروز کلاهی بر سر ما نرود و در عین حال کار شتاب زده و عجولانه نیز نباید انجام داد.

این استاد برجسته حوزه در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، اظهار داشتند: حضرت در این حدیث فرمودند: «ثلاثه لا تحرم علیک أعراضهم، المجاهر بالفسق و الإمام الجائر و المبتدع/ سه کس هستند که آبرویشان محترم نیست: آن که به فسق تجاهر کند و پیشواى ستمگر و بدعت گذار».

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه جان، مال و آبروی انسان به عنوان اصول ابتدایی باید محترم شمرده شود، ابراز داشتند: دفاع از مال همانند دفاع از جان و آبروست و تفاوتی میان آن نیست؛ به همین دلیل است که در اسلام آمده: اگر سارقی به مال انسان حمله کند و راهی برای دفع او جز به قتل رساندن او نباشد، قتل آن مهاجم جائز است؛ در صورتی که دفع او از مال تنها به وسیله قتلش محقق گردد.

معظم له خاطرنشان ساختند: همچنین کسانی که به عنوان گردشگر نیز وارد کشور شده و کار خلافی انجام نمی دهند، جان، مال و آبروی آنان نیز محفوظ است و نباید تجاوزی صورت بگیرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: بنابر دستورات اسلامی، افشاگری، آبروریزی و ... جائز نیست؛ مگر این سه مورد مذکور در روایت که مانعی از افشاگری نیست؛ اما متأسفانه در جامعه، عده ای رعایت این اصول را نکرده و آبروی اشخاص را می برند و با پخش شایعات حیثیت افراد را لکه دار می کنند؛ این افعال بر خلاف شریعت اسلام است؛ چراکه جان، مال و آبروی مسلمان محفوظ است.

این استاد برجسته حوزه بیان داشتند: بنده متأسفم که چرا در نزد برخی از افراد، آبروی دیگران اعتبار و اهمیتی ندارد و نسبت به آبرو بی تفاوتند و زود شایعات را پخش می کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha