شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: آمیختگی تبلیغ با خرافات یا شبه خرافات از دیگر آسیب هایی است که وجود داشته و متأسفانه با وجود تشیع انگلیسی این مسئله پررنگ تر شده است و باید مراقب بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی صبح امروز در گردهمایی معاونین تبلیغ و آموزش های کاربردی و رابطین هجرت استان ها که در مجتمع یاوران مهدی (عج) جمکران برگزار شد، اظهار داشت: در ایامی قرار داریم که 9 دی به عنوان روزی بسیار بزرگ و یادآور حماسه ای به یاد ماندنی بود و 19 دی را نیز در پیش روی داریم که امیدواریم پیام های 9 و 19 دی مورد توجه ما بوده و روز به روز برای عمق بخشیدن به آنها اهتمام ویژه داشته باشیم.

وی ابراز داشت: مقوله مهدویت و انتظار، مقوله ای به یک معنا مشترک است و نحله های گوناگون، نگاه ویژه ای به عاقبت و پایان جهان داشته و این قصه در ادیان الهی برجسته و در ادیان ابراهیمی و توحیدی برجسته تر و پررنگ تر است.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: مسئله منجی گرایی و مهدویت از مناظر گوناگون در نحله ها و ادیان گوناگون مطرح بوده  و موضوع رستاخیز بزرگ و تحول عظیم در همه آنها مطرح است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این مطلب که در نگاه اهل بیتی و شیعی ضمن مشترکات، ممیزات و تفاوتات بسیاری برجسته است، تصریح کرد: عنصر اساسی مهدویت در نگاه خاص و مکتب ویژه انتظار، مهدویتی متعین و نقشه دار به تمام معناست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: محوریت قیام بزرگ و رستاخیز عظیم در ادیان دیگر آنچنان مشخص نبوده و مجهول است؛ اما در نگاه شیعی و اسلام، مهدویت و منجی گرایی، متعین بوده و به این معناست که دارای عناصر دقیقا تعریف شده، نقشه راه مشخص و دارای راهبرد و طرح معین است.

امام جمعه قم اظهار داشت: عنصر مهم دوم، اتصال و ارتباطی است که ما با آن انسان کامل خواهیم داشت و این از عناصری است که نگاه ما را متمایز از دیگران خواهد کرد.

وی ابراز داشت: مهدویت به معنای قرائت هر روزه دعای عهد، دست گذاشتن در دستان امام غائب و بیعت هر روزه با این انسان کام است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: متأسفانه امروز مهدویتی با این نقشه مشخص و مؤلفه های گوناگون در انواع آسیب ها قرار گرفته که یکی از آن آسیب های بزرگ، نگاه سکولاریستی است.

وی تصریح کرد: تبیین مکتب مهدویت با تمام ابعاد و زوایا و همچنین مقابله با آسیب ها از وظایف روحانیون است.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگر از سخنان خود به آسیب شناسی مباحث تبلیغی پرداخت و گفت: امروز مانعی در این عصر برای تبلیغ مباحث دینی به نام اندیشه غربی وجود دارد که با زرق و برق در عمق جان و ضمیر افراد نفوذ کرده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: انقلاب اسلامی معادله ماده گرایانه، دنیاگرایانه و تمدن غربی را برهم ریخت؛ اما امروز وقتی در دانشگاه، دبیرستان و ... حضور پیدا می کنیم، ناخودآگاه این اندیشه در زوایای فکر، علوم و دانش های تحصیل کرده از سوی آنان وجود دارد؛ چراکه علوم انسانی ما هنوز اسلامی نشده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: امروز دستگاه تبلیغی ما نیاز به یک دوره غرب شناسی دارد؛ چراکه مباحث غربی در دروس و متون درسی ما وجود دارد و نفوذ خود را در دل و جان دانشجویان ما خواهد گذاشت.

امام جمعه قم ابراز داشت: انقلاب اسلامی که ما باید آن را معجزه ای بدانیم، جوششی در برابر فرهنگ و تمدنی است که بر تمام عالم سایه افکنده و حوزه انقلابی نیز باید به دنبال برداشتن این سایه باشد.

وی خاطرنشان ساخت: حوزه انقلابی، حوزه ای است که بتواند این معانی را درک کرده و طراحی هایی داشته باشد تا بتواند این تغییرات را در عمق افکار ایجاد نماید.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: به دوستان مؤسسه تخصصی خطابه امیر بیان عرض کردم که شما باید برای همه مبلغین خود؛ مخصوصا برای مبلغان دانشگاهی و دبیرستانی، یک دوره غرب شناسی عمیق و درست برگزار نمایید.

وی با بیان این مطلب که نوع ادبیات در موضوع تبلیغ مهم است، اظهار داشت: حاکمیت دین که ما با تمام وجود به آن معتقدیم؛ اصلی مهم است؛ اما باید مراقب بود این حاکمیت، ادبیات نامناسبی را در عرصه تبلیغ ایجاد نکرده و تحکمی نشود.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: این تفکر که حاکمیت، نفوذ، ترویج و تعمیق دین را کم خواهد کرد، فکری غلط و نادرست است؛ اما جریان تبلیغ باید تلاش کند با حالتی نرم و اثرگذار به وظیفه تبلیغی خود برسد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: آمیختگی تبلیغ با خرافات یا شبه خرافات از دیگر آسیب هایی است که وجود داشته و متأسفانه با وجود تشیع انگلیسی این مسئله پررنگ تر شده است و باید مراقب بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: معاونت تبلیغ یکی از بخش های پیشگام در حوزه های علمیه بوده که جای تقدیر و سپاس دارد؛ اما انتظاراتی نیز در این راستا وجود دارد.

امام جمعه قم بیان داشت: انتظار ما از معاونت های تبلیغ در استان ها، آن است که رویکرد کلان، راهبردی و ستادی در منطقه داشته و تقویت شود.

این استاد حوزه اظهار داشت: ایجاد شورای تبلیغی فرهنگی برای پرداختن به مسائل تبلیغی و فرهنگی منطقه از جمله انتظارات ماست که باید در استان ها راه اندازی گردد.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: برنامه ریزی برای طیف وسیعی از دوره های تبلیغی و تربیت مبلغ باید در برنامه های شما باشد؛ چراکه امروز نیازمند به تربیت مبلغ در زمینه های گوناگون و موضوعات مختلف هستیم.

وی خاطرنشان ساخت: تبلیغ به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم شده و خود تبلیغ تخصصی نیز شاخه های گوناگونی همچون موضوع، گروه های مخاطب، منطقه و ... دارد که باید آرام آرام به این شاخه ها برسید.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: آموزش های آزاد حوزه ای از طرح هایی است که به شورای عالی حوزه های علمیه ارائه شده و شما بزرگواران می توانید از حواشی آن کم کرده و به نقاط پررنگ و مثمرثمر آن برسید که دستاوردهای مناسبی خواهد داشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: شما باید بر روی نسل جدید طلاب کارهای ویژه انجام داده و خلأهای موجود را پر نمایید.

وی اظهار داشت: توجه به آسیب های اجتماعی از مسائل بسیار مهم است که رهبر معظم انقلاب نیز متواضعانه ورود کرده و بر آن تأکید داشتند.

امام جمعه قم ابراز داشت: یکی از وظایف اصلی ما توجه بر این آسیب هاست؛ چراکه امروز جامعه ما را از داخل تهی کرده و معضلاتی را متوجه مردم کرده است.

وی خاطرنشان ساخت: توجه بر هنر؛ مخصوصا شعر از مباحث ضروری است؛ چراکه رهبر انقلاب بر این موضوع تأکید داشته و شما بزرگواران باید طلاب شاعر و هنرمند تربیت نمایید.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: تقویت بنیه عقلی، کلامی و فلسفی حوزه از دیگر تأکیدات رهبری معظم بوده که در جلسات گوناگون بر آن توجه داده اند.

وی بیان داشت: تقویت طرح هجرت، آسیب شناسی مشکلات و معضلات و رفع موانع از دیگر انتظارات ما از شما عزیزان می باشد.

مدیر حوزه های علمیه در پایان اظهار داشت: از همه شما عزیزان که مشغول به فعالیت در استان ها می باشید، کمال تقدیر و تشکر را داریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha