جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
استاد علی اکبر رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، با بیان این که مرحوم آیت الله خسروشاهی، از مفاخر حوزه تهران بود، گفت: از خدمات علمی - معنوی بزرگ مردان بی ادعا در تاریخ حوزه علمیه شیعه، لنگرداری حوزه های مقدسه، پروردن شاگردان و شخصیت های بارز و احیانا تولید آراء نظری فخیم و تصنیف آثار علمی فاخر است.

استاد علی اکبر رشاد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تسلیت درگذشت مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی از اساتید برجسته حوزه علمیه تهران، اظهار داشت: در کنج و گوشه گنجستان حوزه علمیه شیعه، از جمله حوزه علمیه تهران، بسیارند مردان معنی و معرفت که در حال و هاله خلوت گزینی و جلوت گریزی، منشأ خدمات نمایان و شایانی بودند و مرحوم آیت الله خسروشاهی نیز از جمله ایشان بود.

وی با بیان این که از جمله خدمات علمی - معنوی بزرگ مردان بی ادعا در تاریخ حوزه علمیه شیعه، لنگرداری حوزه های مقدسه، پروردن شاگردان و شخصیت های بارز و برجسته و احیانا تولید آراء نظری فخیم و تصنیف آثار علمی فاخر است، گفت: آیت الله خسروشاهی(رض) به عنوان یکی از بزرگان و مفاخر تاریخ حوزه علمیه شیعه، با حضور بی ریا در میان توده مردم، به فرهنگ سازی دینی و تربیت نفوس می پرداخت.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، تأکید کرد: هر چند که بزرگ مردان تاریخ حوزه علمیه شیعه همچون مرحوم آیت الله خسروشاهی، به حکم ازلی، چون گُل پرده نشین اند، و نه چونان گلاب، شاهد بازاری، و از گَنج و کُنج گسستن، و بر اوج و موج نشستن را خوش نمی دارند، و بسا به بازار آمدن و بر آفتاب افتادن، آفت خلوت و راحت آنان انگاشته شود، اما از سوی دیگر بر ذمه سایرین که بلاواسطه و بالواسطه خوشه چین خرمن پربرکت علمی – معنوی آنان اند، دِینی است تا از فضائل و خدمات ایشان سخن بگویند.

وی افزود: از سوی دیگر تکریم و بیان عظمت شخصیتی پیشکسوتان حوزه پرافتخار شیعه، همچون مرحوم آیت الله خسروشاهی، می تواند مایه ترویج ارزش ها، توسعه معنویت و موجب تربیت نوقدمان و جوان تر ها قلمداد شود.

استاد رشاد با بیان این که حوزه علمیه استان تهران به عنوان حوزه ای دیرپا و اصیل، شخصیت های بزرگ و پیشکسوتان برجسته ای همچون مرحوم آیت الله خسروشاهی را به خود دیده که باید عظمت این افراد برای همگان بیان شود، خاطرنشان کرد: ایشان که خود از شاگردان و پروردگان آیت الحق شیخ عباس محمدزاده تهرانی(ره)، آیت الله العظمی بروجردی(ره)،  علامه طباطبایی(ره)، حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله آلعظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی(ره)، آیت الله العظمی حاج شیخ مرتضی حائری(ره) و ... است، دامن تربیتش بستر بارآوری و پرورش دو، سه نسل از فضلای حوزه تهران بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در طول چند دهه، وجود ذی وجود این عالم فاضل و مدرس متبحر، منشأ خدمات علمی و فرهنگی ارزشمندی در محلات و مدارس علمیه تهران بوده است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، یادآور شد: طلاب حوزه امام رضا(ع) نیز، مدتی است از دروس تفسیر، و اخلاق ایشان بهره بردند؛ و البته همچنین در سنوات اخیر، گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هم، از فیض حضورشان به عنوان عضو شورای علمی گروه برخوردار بود؛ خود بنده نیز سال ها ارتباط و همکاری علمی با ایشان داشتم که از خداوند به خاطر این توفیق و مصاحبت ممتد، سپاسگزارم.

313/29 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha