شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست مدیر حوزه های علمیه با اساتید، فضلاء و طلاب حوزه علمیه قم

حوزه/ بهترین راه پیشرفت علمی حوزه ایجاد عشق به درس و علم آموزی در میان طلاب می باشد که مهمترین عامل آن، رعایت آزادی در تمام لایه ها و ساحت های آموزشی و پرهیز از قهر و اجبار در دروس است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام احمد مهرجردی طلبه سطح سه حوزه شامگاه چهارشنبه در دیدار صمیمانه مدیر حوزه های علمیه با اساتید، فضلاء و طلاب حوزه علمیه قم که در مدرسه فیضیه برگزار شد، به بیان نکاتی در راستای پیشرفت حوزه های علمیه پرداخت و اظهار داشت: لزوم ایجاد و تقویت انگیزه های الهی در طلاب و زدودن انگیزه های مادی مورد توجه مدیران حوزه باشد.

وی گفت: بهترین راه پیشرفت علمی حوزه ایجاد عشق به درس و علم آموزی در میان طلاب می باشد که مهمترین عامل آن، رعایت آزادی در تمام لایه ها و ساحت های آموزشی و پرهیز از قهر و اجبار در دروس است.

این طلبه سطح سه ادامه داد: به عنوان نمونه میتوان به امکان تدریس آزادانه، انتخاب آزادانه اساتید، تاکید بر حفظ و تقویت دروس آزاد حوزه و لزوم اهتمام مدیریت برای رفع نواقص این دروس اشاره کرد.

حجت الاسلام  مهرجردی افزود: لزوم تقویت حس اجتهادطلبی و حریت علمی در طلاب و جلوگیری از مقلدپروری، جلوگیری از ایجاد روحیه مدرک گرایی در حوزه، عدم ایجاد برنامه های سنگین و پرحاشیه برای طلاب که موجب بازدارندگی از دروس اصلی است و تاکید بر پذیرش تنوع افراد مختلف در حوزه با التزام همه به چارچوب های کلی از دیگر نکاتی است که مدیریت حوزه به آنها توجه داشته باشد.

وی همچنین بر لزوم بررسی دقیق و کارشناسانه کتب درسی و جبران نواقص احتمالی تاکید کرد و گفت: البته تغییر متون درسی نباید منجر به تغییر عمق علمی شود.

وی افزود: برخی از افاضل حوزه با برگزاری جلسات عمومی و گسترده، متون موجود را مورد مناقشه قرار می دهند که با چشم پوشی از اشکالات متعدد علمی و مبنایی به این سنخ از مناقشات، این نکته باید مورد توجه قرار بگیرد که گرچه نیت آنها اصلاح امور و خیرخواهی است؛ اما انتقال این مناقشات به ذهن عموم طلاب که مشغول تحصیل این متون می باشند، نه تنها موجب پیشرفت علمی نمی شود بلکه موجب دلسردی طلاب و عدم انگیزه در تحصیل می شود و این به نفع حوزه نیست.

این طلبه سطح سه حوزه در ادامه تصریح کرد: همچنین لزوم پرداخت به علم کلام برای دفاع از مکتب تشیع، لزوم ایجاد انگیزه و مساعدت با اساتید برای برگزاری درس خارج با موضوعات نوپدید، ضرورت حمایت و توجه خاص به نخبگان و استعدادهای درخشان و نگاه ویژه به حوزه های شهرستانی مورد توجه مدیریت محترم حوزه قرار بگیرد.

حجت الاسلام  مهرجردی همچنین ضرورت ایجاد بستری مناسب برای هجرت طلاب به مناطق مختلف بعد از گذراندن دوره تحصیلی را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای این منظور، طرح هجرت اصلاح شود.

انتهای حوزه/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha