جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی در نشست با اساتید، فضلاء و طلاب حوزه علمیه قم

حوزه/ امروز بحث روش تحقیق در مدارس مطرح است، ولی این روش تحقیق در حیطه علوم اسلامی نیست، باید روش تحقیق متناسب با علوم دینی تدوین شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سلیمان حسین زاده طلبه پژوهشگر حوزه شامگاه چهارشنبه در دیدار صمیمانه مدیر حوزه های علمیه با اساتید، فضلاء و طلاب حوزه علمیه قم که در مدرسه فیضیه برگزار شد، با بیان اینکه دو بحث در رابطه با پژوهش مطرح است، اظهار داشت: یک بحث در رابطه با مسائل مربوط به پژوهش حوزویان است و بحث دیگر مربوط به پژوهش خود حوزه تحت عنوان "حوزه پژوهی" می باشد.

وی تصریح کرد: بسیاری از مباحث مطرح شده در رابطه با آموزش، کتاب و تغییرات و تحولات همه باید در حوزه پژوهی صورت گیرد.

این طلبه پژوهشگر با بیان اینکه اقداماتی در رابطه با پژوهش حوزویان صورت گرفته، اما در مرحله مقدمه است، گفت: این اقدامات طلیعه ای برای یک پژوهش واقعی تحت عنوان مقالات و پایان نامه هاست که متاسفانه با مشکلاتی مواجه است و هنوز پژوهش در حوزه نتوانسته جایگاه مطلوب خودش را مشخص کند.

حجت الاسلام  حسین زاده بر لزوم شناسایی طلاب مستعددر حوزه تاکید کرد و افزود: کسی که فقط درس خواندهِ حوزه می باشد، کجا باید از آثار پژوهشی او حمایت کند؛ طلبه ناگزیز است به موسسه و دانشگاه روی بیاورد تا آثارش ارائه شود و مورد حمایت قرار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسئولان آموزشی و پژوهشی حوزه به خوبی به بحث پژوهش آگاه هستند، گفت: عمده صحبت بنده بر بحث حوزه پژوهی است؛ امروز ما کجا قرار داریم؛ بیش از هزار سال از عمر حوزه می گذرد؛ ما امروز با یک بوته عمل و یک عرصه آزمون بزرگ مواجه شدیم؛ ادعا داشتیم که اسلام قدرت پاسخ در همه نیازهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تربیتی را دارد و امروز وقت عمل رسید.

این طلبه پژوهشگر افزود: حوزه و معاونت پژوهش به دور از همه تعصبات بنشیند سرفصل هایی را تدوین کند که آیا حوزه در هزارسال گذشته، به آنچه باید می بود، تبدیل شده است یا خیر؛ کمالات و نقاط مثبت قابل انکار نیست، اما آیا به نقطه "باید" رسیدیم یا خیر؟

حجت الاسلام  حسین زاده افزود: آیا امروز فقه، کلام و فلسفه ما توانسته پاسخگو باشد یا خیر؛ نقاط ضعف را در عرصه عمل باید بررسی کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز بحث روش تحقیق در مدارس مطرح است، ولی این روش تحقیق در حیطه علوم اسلامی نیست، گفت: ما لباسی برای قامت علوم دینی می خواهیم نه لباسی که برای جامعه شناسی، روان شناسی و اقتصاد دوخته شده است.

وی افزود: باید روش تحقیق متناسب با علوم دینی تدوین شود و اگر به این موضوع توجه نشود، در بلندمدت ما را دچار مشکل می کند.  

این طلبه پژوهشگر در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه بحث های علمی، درسی و آموزشی طلاب به حدی سنگین است که قابلیت گنجایش با یک برنامه مجزای پژوهشی ندارد، گفت: باید پژوهش را در آموزش تعریف کنیم ، اگر آموزش های ما به سمت آموزش پژوهش محور حرکت کند طلبه می تواند تحقیق را در همان گستره یاد بگیرد و از بار روانی و سنگین پژوهش در کنار آموزش سبک شود.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha