جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
گرد و خاک شدید در حوزه علمیه اهواز

حوزه/ در پی گرد و خاک شدید برخی شهرهای استان خوزستان، حوزه علمیه اهواز و چند شهر دیگر استان تعطیل شد و کم توجهی مسئولان به وضع استان، سبب گلایه مدیران مدارس علمیه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، همزمان با ورود سامانه جدیدی از گرد و غبارهای شدید که بنا به اعلام سازمان هواشناسی، از عراق به خوزستان منتقل شده است، برخی از مدارس علمیه شهرهای جنوبی خوزستان به‌ویژه حوزه علمیه اهواز تعطیل شد.

همچنین بنا به اعلام مدیریت حوزه علمیه خوزستان، تعطیلی مدارس تا کاهش نسبی گرد و خاک ادامه خواهد داشت و پس از عبور سامانه گرد و خاک درس و بحث‌های طلاب و روحانیون از سر گرفته می‌شود.

بر این اساس، با توجه به تعطیلی‌های مکرر مدارس علمیه خوزستان، بر آن شدیم تا گفتگویی با برخی از مدیران و اساتید مدارس علمیه داشته باشیم.

*تعطیلی بیش از حد مدارس سبب افت نسبی تحصیلی طلاب می‌شود

حجت‌الاسلام قربانی، مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز، تعطیلی بیش از حد مدارس را سبب افت نسبی تحصیلی طلاب عنوان کرد و اظهار داشت: دروس حوزوی نیاز به اتصال مستمر دارند، یعنی یک طلبه از جهت دریافت مطلب علمی نیاز دارد که کلاس‌های درسی او یکپارچه و مستمر تشکیل شوند تا مطالب در ذهن او شاکله مند ذخیره گردند.

وی با بیان اینکه گرد و خاک و قطعی بیش از حد آب و برق، زندگی امروز جامعه را مختل کرده است، گفت: نه فقط حوزویان که حتی جامعه دانشگاهی و دانش‌آموزی نیز از این مسائل رنج می‌برند و باید مسئولان عالی‌رتبه برای این مشکلات تدابیر ویژه و عاجلی را اتخاذ کند.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز، با اشاره به اعتراض و ابراز نگرانی‌های طلاب از وضعیت موجود، بیان کرد: تعطیلی‌های مستمر سبب می‌شود که کتاب‌ها و فصل‌های درسی به پایان نرسند و از آنجایی که امتحانات برگزار شده، به‌صورت سراسری و از سوی مرکز مدیریت قم طراحی می‌شوند، طلاب را با مشکل مواجه خواهد کرد؛ به همین دلیل محصلین مدارس علمیه نسبت به این مسائل ابراز نگرانی می‌کنند.

*تعطیلی مراکز آموزشی آسیب‌زاست

 حجت‌الاسلام سید محمدرضا حسن‌زاده، مدیر مدرسه علمیه امام هادی(ع) اهواز، هم تعطیلی مراکز آموزشی خوزستان را آسیبی جدی برای جامعه علمی استان دانست و تصریح کرد: بیشتری مشکلی در یکی دو دهه اخیر، برای حوزه‌های علمیه خوزستان ایجاد شده، عدم اتمام محدوده‌های درسی، به دلیل تعداد روزهای کم تحصیلی در سال است و این مشکل جایگاه علمی طلاب خوزستانی میان دیگر استان‌ها را پایین می‌آورد.

وی با انتقاد از عدم تعطیلی به موقع مدارس علمیه اهواز، گفت: متأسفانه عدم تعطیلی به موقع مدارس علمیه از سوی مدیریت حوزه علمیه استان برای برخی از طلاب مدرسه دچار زخمت و مشقت بسیار کرده است و باید پیش از ورود سامانه گرد و خاک به اهواز، این تعطیلی اعلام می‌شد.

*گرد و خاک شدید هوا، مشکلات جسمی را برای طلاب ایجاد کرده است

 حجت‌الاسلام سید علی جزایری، مدیر مدرسه علمیه امام خامنه‌ای کلان‌شهر اهواز نیز اظهار داشت: در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه، برای اتمام دروس، زمان‌بندی خاصی طراحی شده و تعطیلی‌های خارج از برنامه، سبب می‌شود که اساتید قادر به اتمام کتاب‌ها و محتوای درسی نشوند.

این استاد حوزه با بیان اینکه تعطیلی‌های بیش از حد روند تحصیلی و نظم درسی طلاب و روحانیون را مختل می‌کند، گفت: هوای مضری که به دلیل گرد و خاک شدید در اهواز ایجاد می‌شود، بیماری‌هایی را برای طلاب پدید آورده که متأسفانه به درس و بحث‌های طلبگی آنها آسیب‌های جدی را وارد کرده است.

*رسیدگی به معضلات مردمی انتظار جدی جامعه روحانیت اهواز است

حجت‌الاسلام عبدالکریم سلطانی، مدیر مدرسه علمیه المهدی(عج) منطقه زرگان نیز به عنوان آخرین مخاطب ما در این گزارش، با اشاره به گرد و خاک شدید برخی از شهرستان‌های خوزستان و در پی آن قطعی آب و برق و خطوط ارتباطی، اظهار داشت: بنده به عنوان یک روحانی نسبت به چنین معضلاتی معترض و گله‌مند هستم و برای آب و برق به عنوان نیازهای طبیعی مردم باید پیش از وقوع چنین بحران‌هایی تدابیری اتخاذ می‌شد.

وی قطعی آب و برق با اندکی باران و خاک را شایسته مردم خوزستان ندانست و افزود: دشمنان از این حوادث سوء استفاده خواهند کرد و از این لحاظ استاندار، فرماندار و مسئولان سازمان آب و برق استان چنین اموری را باید تدبیر کنند.

مدیر مدرسه علمیه المهدی(عج) منطقه رزگان، تعطیلی مدارس علمیه و دیگر نهادهای تحصیلی را برای جامعه علمی استان مضر و آفت زا توصیف کرد و بیان داشت: اگر این رویه ادامه پیدا کند، رشد علمی استان به‌شدت کاهش یافته و جامعه حوزوی و دانشگاهی با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

حجت‌الاسلام سلطانی، با بیان اینکه مردم خوزستان دِین زیادی به گردن انقلاب و نظام دارند، گفت: انتظار جدی جامعه روحانیت اهواز از مسئولان استانی رسیدگی به معضلات مردمی است که تاکنون صبر پیشه کرده‌اند.

وی در پایان اعتراضات مردمی را نتیجه عدم رسیدگی به مشکلات دانست و اظهار داشت: این اعتراضات، خواسته‌های حقیقی و مسائل روزمره و نیازهای اساسی است باید دولتمردان نظام اسلامی هرچه زودتر آنها را پیگیری و سعی در رفع کامل آنها نمایند.

*کاهش دید افقی تا کمتر از ۱ هزار متر

لازم به ذکر است، سامانه گرد و خاک بیشتر نوار مرزی و جنوبی خوزستان را در بر گرفته و دید افقی در شهرستان‌های مرکزی و جنوبی را به کمتر از ۱ هزار متر کاهش داده است که این مسئله سبب تعطیلی کلیه مدارس علمیه اهواز و برخی دیگر از شهرستان‌های استان خوزستان شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha