جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ تمرین و ممارست بر تلاوت صحیح و زیبای قرآن، حفظ، انس، تدبر و فهم عمیق باید در صدر آموزش های حوزه های علمیه جهان اسلام قرار بگیرد تا هر طلبه علاوه بر برخورداری از دانش ها و مهارت های بایسته دیگر، معلم شایسته قرآن نیز باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، پیام حضرت آیت الله سبحانی به اولین مسابقات قرآن طلاب حوزه های علمیه جهان اسلام که در مدرسه امام کاظم (ع) قم برگزار شد به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رسالت قرآن کریم رهایی انسان از تاریکی های جهل و نادانی و رساندن او به نور معرفت و بندگی خداوند است؛ در روزگاری که دردهای فردی و اجتماعی بشریت رو به تزایدند هر روز گره ها افزون تر می شوند و راه های درمان سخت تر، در این وانفسای درد و عسرت، انسان معاصر کوی به کوی و برزن به برزن ره می پوید تا شاید دمی بیاساید.

با تمامی این احوال هرکوبه که می کوبد راه به جایی نمی برد؛ ریشه این فقر معنوی دوری از خدا و معارف الهی است، قرآن را می باید درمان دردهای امروزین و هر روزین دانست؛ به آن روی آورد و از آن شفای جان و جهان طلبید، برتلاوت و انس، فهم و تدیر، جستجو و کاوش در آیات ملکوتی همت گمارد و از ذره ذره مائده الهی درمان هزاران درد را جست؛ «و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین» و از قرآن آنچه شفا و رحمت برای مؤمنا است نازل می کنیم.

انس با قرآن و بهره مندی از معارف آن دارای مراحل و مراتب گوناگونی است؛ هر کس به قدر دانش و فهم و معرفت و همت خویش می تواند ظرف وجودی خود را بیاراید و با فاصله گرفتن از حصار ماده به ملکوتیان نزدیگ گشته و با آنان هم رتبه و هم نوا گردد.

با این همه گام نخست و لازم برای همگان آشنایی با متن قرآن و انس با الفاظ نورانی آن است؛ در ذکر و یاد و انس با کلام معبود بی همتای رئوف طلاب و دانش پژوهان حوزه های علمیه از جایگاه ویژه ای برخوردارند، چراکه درک صحیح معارف دین و تبلیغ و ترویج نیکوی آن از جمله وظایف مهم آنها است.

در این مسیر از آنان انتظار می رود علاوه بر برخوردای از فضل علمی و فهم عمیق و ژرف آیات الهی بتوانند آن را صحیح ودقیق و زیبا بخوانند و افزون بر آن بتوانند به نیکی و زیبایی آن را تعلیم دهند.

سیره پیامبر رحمت حضرت محمد(ص) در اعزام مبلغان دین و تعلیم قرآن توسط آنان گویای این مطلب است؛ با عنایت به این باور تمرین و ممارست بر تلاوت صحیح و زیبای قرآن، حفظ، انس، تدبر و فهم عمیق باید در صدر آموزش های حوزه های علمیه جهان اسلام قرار بگیرد تا هر طلبه علاوه بر برخورداری از دانش ها  و مهارت های بایسته دیگر، معلم شایسته قرآن نیز باشد.

جعفر سبحانی

پنجم اردیبهشت ماه 96

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha