جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عبقات الانوار

حوزه /پژوهشگر و محقق حوزوی گفت: علامه میرحامد حسین (ره) با تکیه بر قرآن و حدیث، در «عبقات الانوار»، بنیان اصلی افکار همه مذاهب اسلامی را نقد کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی سبزواری، ظهر امروز در دومین پیش همایش بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی، صاحب «عبقات الانوار فی مناقب الائمه الاطهار علیهم الاسلام»، در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، پیرامون «روش شناسی نصوص کلامی عبقات الانوار»، گفت: امامت در دیدگاه شیعه اساس نظام مندی شاکله ایمان و سبب استمرار علم و یقین در انسان می گردد. ولایت در مقیاس جهانی، زمینه ساز رسیدن جامعه بشریت به نقطه کمال بوده و بزرگترین سهم و بهره در فرهنگ سازی مکتب علمی اسلام را داراست .

این محقق حوزوی با اشاره به جایگاه امامت در دیدگاه شیعه گفت: امامت دارای سه ویژگی هویت سازی شخصیت متعالی انسانی، بنیان سازی جامعه متمدن و آرمان شهر دینی و نظام سازی در مکتب علمی شیعه است .

وی با بیان اینکه «عبقات الانوار فی مناقب الائمه الاطهار علیهم الاسلام» در رد باب هفتم کتاب ضد شیعی «تحفه اثنی عشریه» اثر شاه عبدالعزیز دهلوی نگاشته شده است، ادامه داد: علامه میرحامد حسین در رویارویی نگارش این اثر از بهترین شیوه و تأثیرگذارترین روش علمی در راستای آشکار نمودن اتهامات بی پایه و احتجاجات بی مایه کتاب تحفه، بهره گرفته است .

حجت الاسلام و المسلمین سبزواری درباره روش نصوص کلامی، گفت: روش استفاده از نصوص در جهت اثبات  امامت و نقد آراء که با واژه «روش نصوص کلامی» تعبیر می گردد از قرن چهارم در خاندان طبری شروع شد و در قرن 14 در خاندان عبقات به اوج شکوفایی خود رسید.

وی در این باره افزود: شاخص اصلی این روش علمی در فرآیند پاسخ گویی به مسائل امامت با تکیه بر منبع معرفتی آیات و روایات متفق بین الفریقین است. در این راستا نوع نگاه علامه میرحامد حسین به مسئله تحقیق، سهم مهمی در روش ایشان ایفا می کند.

این محقق حوزوی درباره نگاه علامه میرحامد حسین(ره) پیرامون منابع معرفتی قرآن و احادیث متفق بین الفریقین، گفت: نشانگر اندیشه ژرف علامه به جامعه هدف در اهل سنت است. ایشان با عرضه نصوص وحیانی  در بحث امامت، بنیان اصلی افکار همه مذاهب اسلامی را نشانه گرفته و در حرکت علمی خویش به منابعی استدلال نموده که گستره آن، تمامی  فرقه های عقل گرای اهل سنت و یا اهل حدیث آن ها را وادار به پاسخ گویی و رویارویی نموده است .

حجت الاسلام و المسلمین سبزواری ادامه داد: بخش اصلی روش شناسی کلامی عبقات الانوار، در آگاهی  به فرآیند حل مسأله یا پاسخ یابی علمی در مباحث نصوص امامت است .

وی با بیان اینکه علامه میر حامد حسی(ره)ن در پنج مرحله به بررسی و استدلال بر یک نص از نصوص امامت امیرمومنان(ع) پرداخته است، گفت: سند شناسی روایت، متن شناسی حدیث، معنا شناسی حدیث، بررسی و حل تعارض و پاسخ به شبهات این پنج مرحله را شامل می شود.

این محقق حوزوی، دستاورد روش نصوص کلامی علامه میر حامد حسین(ره) را نگاشتن سه  اثر کلان  مرتبط به  ادله امامت دانست و افزود: عبقات الانوار در راستای  اثبات  نصوص امامت حضرت علی (ع)، تلخیص و اضافه ملحقات آن در کتاب «نفحات الازهار»  اثر گرانسنگ مجدد مدرسه عبقات آیت الله میلانی انجام گرفته است .

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha