جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد

حوزه/مدیر حوزه علمیه اصفهان در مراسم تجلیل از اساتید حوزه گفت: استاد حوزه نباید فقط برای طلبه درس بگوید و برود، بلکه باید با طلبه نشست و برخاست کند و در راستای رفع شک و شبهه های ذهنی او تلاش کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، امروز در مراسم تجلیل از اساتید حوزه علمیه اصفهان در مدرسه صدر بازار اصفهان اظهار کرد: گوش فرادادن به نصایح اساتید  و معلمان یکی از اصول مهم در فراگرفتن  علوم دینی است.

وی با بیان اینکه بدون شک هیچ مقامی والاتر از مقام معلم نیست، گفت: معلمی و خاصه معلم دینی  ارزش فراوانی دارد، روایات متعددی از ائمه اطهار(ع) درباره ارزش والای مقام معلم و یاد دادن علوم آمده که همه اشاره به علوم دینی است.

مدیر حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: طبق روایات و احادیث این مقام والا و ارزش بالای معلمی نصیب هرکسی نمی شود و شرط و شروطی دارد، نخستین شرط آن است که معلم ابتدا خوب درس  و علوم را یاد بگیرد، سپس خود به آن خوب عمل کند و در نهایت به  دیگران تعلیم دهد .

وی ادامه داد: در روایتی از ائمه معصومین(ع) آمده است که در روز قیامت حسرت هیچ کسی به اندازه کسی نیست که امری را به دیگری یاد داده است و خود عمل نکرده است و شاگرد عمل کننده او به مقامی بالاتر از استاد در قیامت نائل می آید.

آیت الله طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: یکی از اصول مهم در فراگرفتن علوم دینی این است که نباید در این مسیر در هر مقاوم و منزلتی به خود غره شویم ، در حقیقت یادگرفتن ،  مقدمه عمل و یاد دادن است.

وی ابراز کرد:  معتقدم که مصیبت عظما زمانی است که  روحانی و طلبه درسی فرا گیرد  ولی برای رشد و ارتقا خودش استفاده نکند، ارزش استاد آن زمانی است که درسی را فرا بگیرد  و برای رشد و ارتقای خود بکار ببندد.

آیت الله طباطبایی نژاد افزود : امروز اساتید حوزه های علمیه باید اهتمامی دو چندان داشته باشند و بدانند که نمی توان به سادگی از کنار این مقام والا با عقبه چند صد ساله حوزه های علمیه و تدریس علوم اسلامی گذشت.

وی افزود: امروز بر طلاب و روحانیون فرض است که در کنار فراگرفتن دروس اسلامی به امر حفظ قران اهتمام ورزند، سیره بزرگان دینی ما این بوده که به طلبه ای علم حدیث و فقه و اصول یاد نم یدادند مگر آن که حافظ قران باشند بنابراین باید به نحوی تدریس کنیم  و طلاب را تشویق کنیم که به سمت و سوی حفظ قرآن بروند.

نماینده ولی فقیه در اصفهان،  در پایان اشاره ای به شرایط حساس انتخابات 96 کرد و گفت: خواسته و مطالبه رهبری در درجه نخست، تشویق و ترغیب آحاد مردم برای حضور پای صندوق های رای است ، این حضوری حداکثری، دشمن شکن است و بر همه ما روحانیون این است که بداینم تشویق مردم برای حضور پای صندوق های رای و انتخاب اصلح یک وظیفه دینی است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha