جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله غفوری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین غفوری، ایجاد منابع پایدار وقفی و مالی برای مدارس علمیه سراسر کشور را بهترین راه حل مشکلات مالی در حوزه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری در نشست نمایندگان استانی موقوفات و منابع پایدار حوزه گفت: مشکل مالی، مشکل مشترک اکثر مدارس علمیه کشور است؛ و کمک های دولتی کفاف حوزه را نمی کند اینکه بگوییم، باید کارها طبق روال گذشته انجام شود، روش خوبی نیست.

وی اظهارکرد: کمک نظام از طریق لایحه بودجه به حوزه، ضمن اینکه کفاف کار حوزه را نمی دهد در شان و شایسته حوزه نیست؛ شورای شهر یکی از شهرهای دور افتاده، لیستی که مرتبط به کمک های مالی به موسسات  دینی از  جمله دفتر تبلیغات و مرکز خدمات حوزه، موسسات پژوهشی و... انجام می شود را به عنوان کمک مستقیم به مرکز مدیریت حوزه تلقی و بیان کرده است، اگر کارفرهنگی در کشور انجام نمی شود به این دلیل است که حوزه تمام سرمایه های فرهنگی را به خود اختصاص داده این سخن از عجایب و بسیار بی پایه و اساس است.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه گفت: کار به جایی رسیده هر کسی اجازه متعرض شأن حوزه شود و حتی برخی جناح های سیاسی این مباحث را مطرح می کنند، یعنی تا زمانی که حوزه نسبت به آنها موضعی نمی گیرد سکوت می کنند، ولی وقتی حوزه به روند کار اشتباه آنها اعتراضی می کند به این حربه ها متوسل می شوند؛ مثلا در خصوص  سند 2030 زمانی که نقدهای منطقی مرتبط با این سند از سوی حوزه مطرح می شود آنها به این روش ها روی می آورند.

*از سیره سلف صالح حوزه برای وقف فاصله گرفته ایم

حجت الاسلام والمسلمین غفوری گفت: در گذشته راهی که سلف صالح ما برداشته اند، وضع حوزه  وعلمای ما خوب بود، زیرا هرجا مدرسه علمیه ای ساخته می شد در کنار آن موقوفاتی نیز برای بهره مندی حوزه از آن اختصاص داده شده و از محل همین درآمدها، همه ابعاد حوزه مدیریت می شد.

وی افزود: بخش عظیمی از بازارهایی در تهران و استان های مختلف در کشور وقف حوزه علمیه است، زیرا قرار بود که از محل درآمد همین موقوفات امور حوزه نیز اداره شود؛ ولی پس از گذراندن قانون ننگین حق کسب و پیشه برای مستأجرین، سرقفلی همه اموال تجاری وقف حوزه های علمیه، ملک مستاجرین شد؛ یعنی مستاجر مغازه ای که متری یک میلیارد تومان قیمت دارد، در سال 20 هزار تومان اجاره بها پرداخت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری اظهارکرد: این مساله موقوفات را نابود و هدف آنها از این طرح خالی کردن دست علما از این منابع پایدار بود، در حال حاضر، بهترین راهی که می توان برای حوزه ها، درآمدها و منابع پایدار ایجاد کرد، برخورد مدرسه ای است؛ یعنی نباید مسایل را کشوری و استانی ببینیم، بلکه مسایل باید مدرسه ای دیده شود و برای هر مدرسه منابع پایدار ایجاد کرد.

*طرح تشکیل ستاد منابع پایدار

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: طرحی را در حال بررسی داریم در هر استانی ستاد وقف و منابع پایدار ایجاد شود و در هر شهرستانی که در آن حوزه ای قراردارد این ستاد ایجاد می شود و نماینده ولی فقیه در آن استان، استاندار، مدیر حوزه علمیه استان و افراد دیگر عضو آن می شوند؛ در شهرستان ها نیز امام جمعه، فرمانداران و.. عضو این ستاد می شوند.

وی افزود: اعضای این ستاد با هماهنگی  برای ایجاد موقوفات و مستقلات تلاش می کنند، همچنین از طریق حمایت مجموعه شهرستانی و مرکز مدیریت و خیرین منابع پایداری طبق یک برنامه ریزی دقیق ایجاد کنند؛ مثلا ظرف پنج سال برنامه را به شکلی ایجاد کنند که کل مدارس علمیه درمناطق خودشان مستقلات و موقوفاتی داشته باشند امور خود را بانظارت مرکز مدیریت و استان خود با عزت اداره کنند.

*مدارس علمیه صاحب منابع پایدار می شوند

حجت الاسلام والمسلمین غفوری اظهارکرد: رویکرد اصلی ما این است در استان ها به دنبال موقوفات مدرسه ای برویم و در هر استان منابع پایداری برای مدارس علمیه ایجاد کنیم؛ در شهرستان ها، زمینه اینکه امام جمعه مسئول حوزه است کار را محوریت کند و سایر مسئولان از این طرح حمایت کنند وجود دارد؛ در بسیاری از شهرستان ها نمایندگان مجلس که افراد حزب اللهی هسند از این طرح حمایت خواهند کرد چون انگیزه های لازم را دارند.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه گفت: بسیاری از خیرین در شهرستان ها برای حوزه علمیه شهر خودشان آمادگی فعالیت دارند؛ باید از این ظرفیت نیز در شهرستان ها استفاده کرد.

وی افزود: اگر منابع مالی مدارس تامین شود، استادان خوبی نیز برای مدارس جذب می شوند؛ حق الزحمه استاد در مدارس کشور به یک میزان نیست؛ برخی اساتید هزینه بسیار کمی برای تدریس اخذ می کنند که اصلا قابل گفتن نیست؛ به همین خاطر، مسایل مالی حوزه مهم و اساسی بوده و بسیاری از مسایل دیگر نیز تابع همین عنصر مالی است.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری اظهارکرد: حوزویان و مدیران مدارس باید از نظر مالی استقلال داشته باشند؛ باید امور به شکلی باشد که یک مدیر مجبور نباشد برای تامین هزینه های مدارس به افراد مختلف روبزند، زیرا این رفتار مدیریتی در شان حوزه نیست؛ بنابر این،تنها راه حل برون رفت از این مشکل، تعیین موقوفات درآمد زا است.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه گفت: یکی از آسیب های مشکل مالی این است اساتید حکم دار درجه یک، به دلیل اینکه حداقل های زندگی آنها تامین نمی شود به اجبار جذب دستگاه های دیگر می شوند، ولی همه آنها بیان می کنند علاقه ما، کار در حوزه است، اما در حداقل امور زندگی نیز مشکل داریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha