جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سینما - هنر هفتم

حوزه/ حوزه علمیه با استفاده از سینما می تواند به پیشبرد اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی کمک نماید و در ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی نیز پیشقدم باشد.

رضا آشتیانی، بازیگر و تهیه‌کننده سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» با بیان این‌که سینما باید ابزاری در جهت خوب زیستن باشد، گفت:  سینما موظف است با آثار خود، وسیله ای برای خوب زیستن باشد، البته این خوب زیستن، می‌تواند هم در شکل مادی و هم معنوی به نمایش درآید.

 نکته دیگری که حتماً باید به آن توجه شود، این سینما امید را به جامعه تزریق کند. این «امید بخشی» نیز، باید دغدغه­مند باشد، چون ممکن است برخی‌ها تصور کنند امید دادن یعنی حرفی از کمبود‌ها در جامعه زده نشود. این نگاه درست نیست، چون می‌شود هم تصویرگر کمبودها بود و هم امید را به جامعه تزریق کرد.

* تعهد و تخصص در کنار هم معنا می یابند

وی افزود: البته رساندن جامعه به سمت زندگی اسلامی – ایرانی، مستلزم این است از نیروهای متعهد و ارزشی در سینما استفاده شود، چون در کنار تخصص، داشتن تعهد یکی دیگر از شروطی است که می‌تواند سینمای کشورمان را به سمت سبک زندگی ایرانی – اسلامی هدایت کند. در این میان ذکر نکته‌ای دیگر ضروری است. که سینمای کشورمان برای رسیدن به نقطه آرمانی، الگوهایی را مد نظر قرار دهد که در آنها ارزش‌های دینی متبلور باشد. برای همین ضروریست از خانواده‌های شهدا به عنوان الگو، بیشتر در فیلم‌‌‌های سینمایی استفاده شود.

آشتیانی در پاسخ به این سوال که در سینمای دفاع مقدس، تا چه حد به نقش و جایگاه روحانیت توجه شده؟ گفت: از نگاه من آنچه در فیلم‌های دفاع مقدسی می‌بینیم، گواه این مطلب است که روحانیت در آثار سینمایی تنها شکل ظاهری دارد، یعنی در جنگ از روحانیت بیشتر چهره مبلغ را می‌بینیم، درصورتی که بسیاری از طلبه‌ها، همدوش با دیگر رزمندگان جهاد کردند و به شهادت رسیده‌اند.

* نقش حوزه های علمیه در تکامل معنوی جامعه

این بازیگر تاکید کرد: کم کاری که در این حوزه صورت گرفته، به نبود علاقه در این خصوص ربطی ندارد، بلکه از آنجا نشأت می‌گیرد که فیلمنامه‌های خوبی نداریم.

برای همین اگر بتوان افرادی متخصص در این حوزه (فیلمنامه نویسی) تربیت کرد تا بتواند با بهره بردن از فیلمسازان متخصص، کارهای خوبی در حوزه دفاع مقدس و زندگی اسلامی- ایرانی خلق کرد، البته باید این مطلب را نیز مد نظر داشت که مراکز مذهبی به ویژه حوزه‌‌های علمیه می‌توانند در این رابطه نقش تعیین کننده‌ای ایفا کنند، چون مشارکت آنها با سینما می‌تواند تا حدودی در بهتر شدن شرایط جامعه و تکامل معنوی افراد کمک کند.

*ارزش های دینی ویژگی بارز تولیدات سینمایی باشد

بازیگر فیلم «خاک سرد» ادامه داد: در سایه همکاری حوزه‌های علمیه با سینما به چند دست آورد مهم می‌توان رسید. ابتدا این که این همکاری باعث می‌شود، روحانیت از ابزار تاثیرگذاری چون سینما بهره ببرد تا به بهترین نحو پیام‌‌های انقلاب و اسلام را به گوش جهانیان برساند، دوم این که این همکاری باعث خواهد شد تا هنر به سمتی حرکت کند که در آن ارزش‌های دینی ویژگی بارز تولیدات باشد.

وی در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: رابطه روحانیت و سینما باید دو طرفه باشد، یعنی هر دو باید پذیرای هم باشد، اتفاقی که در سال‌های اخیر به خوبی رخ داده و شاهد ارتباط نسبتاً موفقی در این زمینه بوده‌ایم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha