پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خانم لاله افتخاری

حوزه/ اکران فیلم های دفاع مقدس همچون ویلایی ها در ماه مبارک رمضان در حقیقت همراهی هنر هفتم با این ماه بزرگ است.

خانم لاله افتخاری نماینده سابق مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» درباره برنامه های صدا و سیما در ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد: امسال چندان فرصت نکردم که برنامه‌های صدا و سیما را در ایام ماه مبارک تماشا کنم، البته برنامه‌هایی که در هنگام سحر و افطار پخش می‌شود را تماشا می‌کنم، اما کمتر فرصت می‌شود تا دیگر بخش‌ها را تماشا کنم.

*شاخصه های برنامه های ماه مبارک رمضان

وی درباره ویژگی‌های آثار مناسبتی در ماه رمضان بیان داشت: توقع من از آثاری که در  این ایام روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما می‌رود، این است که کارهای پخش شده، مخاطب را به سمتی هدایت کند که در آن اخلاقیات اسلامی ویژگی و شاخصه اصلی باشد. در این میان شاخصه‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان مد نظر قرار گیرد. آموزه‌هایی چون؛ صبر، گذشت، ایثار، شهادت و... نمونه هایی هستند که می‌شود به آنها پرداخت.

*توجه به اخلاقیات و پرهیز از رفتارهای ضدارزشی

وی اضافه کرد: در کنار توجه به اخلاقیات در آثار مناسبتی سیما ضروری است از نشان دادن برخی موضوعات و رفتارها در سیما پرهیز شود. پرهیز از این رفتارها نیز تنها به کارهایی خلاصه نمی‌شود که به شکل عیان در آن تحریف صورت گرفته است، بلکه ممکن است برخی فیلم‌ها در ظاهر منادی اخلاق و رفتار اسلامی باشند، اما در باطن موضوعاتی را مد نظر قرار دهند که بیانش در رسانه ملی صلاح نباشد.

*توجه به تحکیم خانواده

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به برنامه سازان تلویزیون گفت: توصیه من به برنامه‌سازان تلویزیون این است که بیش از هر نکته‌ای به روی استحکام خانواده توجه و دقت کنند، چون این معضل در جامعه امروز ما به شدت جدی است و در آثار سینمایی و تلویزیونی کمتر به آن توجه می‌شود. این کم کاری در شرایطی است که خانواده اصلی‌ترین هسته جامعه است که در صورت توجه و دقت نظر کافی به آن، می‌توان از بسیاری از معضلات رهایی یافت.

*هم خوانی فیلم های سینما با ماه مبارک رمضان

خانم افتخاری در پاسخ به این سوال که سینما در این ایام می‌بایست چند نوع برنامه‌های را روی پرده بفرستد؟ گفت: کنترل بر روی پخش فیلم‌هایی که قرار است روی پرده سینماها رود تنها به زمانی خاص خلاصه نمی‌شود، بلکه باید در طول ایام سال چنین نظارتی وجود داشته باشد، اما درباره ماه رمضان باید بگویم که نحوه چینش فیلم‌ها در این ایام به نحوی باشد که با فضای روحانی این ماه همخوانی بیشتر داشته باشد. برای مثال در این ماه می‌توان فیلم‌های دفاع مقدسی یا دینی را اکران کرد تا به نوعی هنر هفتم نیز همراهی با ماه رمضان داشته باشد.

وی افزود: هم اکنون فیلم «ویلایی‌ها» در سینماهای کشور روی پرده رفته است و بخشی از زمان اکران هم با ماه مبارک همزمان شده است. این فیلم از آن دسته آثاری است که به نظرم هم باید از آن حمایت شود، هم اینکه به لحاظ مضمونی،گزینه بسیار مناسبی برای پخش در ماه مبارک رمضان است، چون مردم با دیدن چنین فیلم‌هایی در خواهند یافت آرامش و امنیتی که هم اکنون دارند، مدیون چه فداکاری‌هایی است. لازم به ذکر است وقتی از امنیت صحبت می کنم، نباید به راحتی از کنار آن گذشت، چون نکته بسیار مهمی است که در دنیای امروز غنیمت محسوب می‌شود، چون از اروپا گرفته تا کشورهای منطقه، امنیت نعمت کمیابی است که در آنجا وجود ندارد، اما به مدد رشادت رزمندگان و مدافعان حرم، امروز ایران در امنیت کامل به سر می‌برد.

*ضرورت پرداختن به روزه داری

افتخاری با تاکید بر اینکه در برنامه‌های سیما باید درباره فوائد روزه حرف زده شود، گفت: روزه عملی انسان ساز است که باید درباره آن در سیما بیشتر حرف زده شود. در ضمن روزه در دیگر ادیان نیز وجود دارد. برای مثال در مسیحیت یا به نحوی در آیین بودا روزه مد نظر قرار گرفته است. این اتفاق نشان می‌دهد روزه با فطرت انسان در آمیخته و هیچ‌گاه به ضرر جسم نخواهد بود. این نکته را صدا و سیما سیما باید به جوانان آموزش دهد، چون متاسفانه از سوی شبکه های ماهواره‌ای هجمه‌های گسترده ای به سمت این دست رفتارهای دینی انجام می دهند. در این هجمه ها سعی می‌شود تهاجم به شکل عقلانی و علمی باشد، برای همین ما نیز باید کاملاً مستند به آنها پاسخ دهیم.

*وظیفه سینما و رسانه ملی

وی تصریح کرد: اگر ما امروز می‌بینیم که برخی از افراد در سطح جامعه به طور آشکار روزه خواری می‌کنند، بدین دلیل است که آنها را به خوبی توجیه نکرده‌ایم، والا اگر آن فرد به فوائد روحی و جسمی روزه آشنا بود نه تنها روزه خواری نمی‌کرد، بلکه خود به جمع روزداران می‌پیوست، البته این نکته را به صورت ویژه تاکید کنم، که تبلیغ روزه به این معنا نیست که به صورت کاملا سطحی بخواهیم به این امر بپردازیم، چون پرداخت شعاری خود بزرگترین آسیب در این زمینه است.

وی در پایان تاکید کرد: برای اینکه کارهای هنری و نمایشی از شعاری و سطحی‌نگری دور باشند، بهترین توصیه این است که در جلو و پشت دوربین از افرادی استفاده شود که دغدغه مطرح شدن چنین موضوعاتی را دارا هستند. در این زمان است که می‌توان انتظار اتفاقات بسیار خوبی را در تولیدات سینما و تلویزیون داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha