جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/حضرت آیت الله مکارم شیرازی به شیطنت عجیب بعضی از وکلای دادگستری اشاره کردند و گفتند: اخیرا مشاهده کردم بعضی از وکلای دادگستری در روزنامه آگهی می کنند که ما در یک هفته طلاق توافقی شما را می گیریم؛ این ها واقعا باید به عنوان جرم تعقیب شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه چهارشنبه در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد، در ادامه بحث آسیب های اجتماعی مربوط به خانواده به موضوع طلاق اشاره داشتند و گفتند: اگر انتظارات غیرمنطقی کاهش پیدا کند و افراد به به جای نگاه کردن به افراد بالادست به زندگی افراد پایین دست نگاه کنند، طلاق کم می شود.    

ایشان یکی از دلایل افزایش طلاق را شتاب و تصمیمات فوری عنوان کردند و افزودند:  بسیاری از اوقات زوج های جوان عصبانی می شوند و فوری به دنبال وکیلی می روند تا سریع طلاق بگیرند؛ اگر افراد از شتاب پرهیز کرده و از گذشت زمان استفاده کنند، آهسته آهسته آرامش پیدا می کنند و این مسئله زمینه ساز خروج افکار شیطانی مربوط به طلاق می شود؛ شتاب و عجله در همه کارها به خصوص در مسئله طلاق خسران آور است.

معظم له در ادامه به شیطنت عجیب بعضی از وکلای دادگستری اشاره کردند و گفتند: اخیرا مشاهده کردم بعضی از وکلای دادگستری در شیطنت عجیبی در روزنامه آگهی می کنند که ما در یک هفته طلاق توافقی شما را می گیریم؛ در یک جامعه اسلامی که طلاق منفورترین کار است، این افراد آگهی می کنند ما در یک هفته خانواده را از هم متلاشی می کنیم؛ این ها واقعا باید به عنوان جرم تعقیب شود.

این مرجع تقلید افزودند: وکلای دادگستری دارای هدف و رسالت، هرگز این چنین نیستند اما کسانی که فقط به پول می اندیشند سراغ این برنامه های غلط می روند و باید جلوی این مسئله را گرفت.    

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یکی از عوامل پیشگیری در طلاق را مراجعه افراد به مراکز مشاوره دانستند و اظهار داشتند: این روزها اصل مشاوره اسلامی در حال زنده شدن است، افرادی که مشکلی پیدا می کنند سراغ مشاورینی می روند که ان شاء الله مسلمان هستند و ایمان و وجدان دارند و واقعا می خواهند میان افراد را اصلاح کنند؛ مراجعه به مشاورین در بسیاری از اوقات مفید و کارگشاست.

ایشان با اشاره به آیه 35 سوره نساء «وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا»، اظهار داشتند: اسلام 1400 سال قبل در آن جامعه عقب افتاده جاهلی درباره اختلافات خانوادگی بحث حکمیت را مطرح کرد؛ قرآن کریم در این آیه می فرماید اگر زمزمه طلاق بین زن و شوهر به وجود آمد، باید حکمی از خانواده زوجه و زوج انتخاب شوند و حرف های آنها را بشنوند و صلح و سازش ایجاد کنند و به صلاح بیاندیشند؛ اگر دیدند کارد به استخوان رسیده و ممکن است به حوادث ناگوار منتهی شود شاید افراد حکم به طلاق حکم دهند اما باید تا می توانند به صلح و سازش بین زوجین بیاندیشند و کاری نکنند که جدا شوند.

معظم له، یکی دیگر از عوامل پیشگیری از طلاق را عدم تسهیل شرایط این امر از سوی اسلام عنوان کردند و افزودند: اسلام شرایط طلاق را سخت کرده است؛ این گونه نیست که مرد به همسر خود بگوید تو را طلاق دادم؛ این حرف هیچ اثری ندارد و  طلاق میان آنها حاصل نمی شود زیرا احکام و مراحلی وجود دارد که موجب افزایش مدت زمان می شود و گاهی با کاهش میزان ناراحتی و غضب افراد، طلاق صورت نمی گیرد.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: اسلام موانعی را بر سر راه طلاق ایجاد کرده تا حتی الامکان به این مسئله منتهی نشود و این مسئله نشان می دهد تا چه اندازه احکام حکیمانه و حساب شده است.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha