جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آمارهای ارائه شده مبنی بر کاهش ازدواج و افزایش طلاق در جامعه، گفتند: امیدوارم جامعه ما با در نظر گرفتن نظرات اسلام تا کارد به استخوان نرسد، سراغ طلاق نروند و به مشکلات آینده آن فکر کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه دوشنبه در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد، در ادامه تفسیر کلام امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه درباره آسیب های اجتماعی به موضوع طلاق اشاره کردند و اظهار داشتند: آمارهای ارائه شده نشان دهنده کاهش ازدواج و افزایش طلاق است؛ اجتماع ما از این نظر بیمار است و در صورتی سالم خواهد شد که شاهد افزایش ازدواج و کاهش طلاق شویم.

ایشان تصریح کردند: باید تمام مسئولان اجتماعی و عقیدتی نسبت به مبانی اسلام، بزرگان، علما و روان شناسان دست به دست هم بدهند تا این بیماری اجتماعی را ان شاء الله درمان کنند.

معظم له با اشاره به اینکه اصل موضوع طلاق در مبانی اسلام وجود دارد در حالی که در بعضی از مذاهب دیگر نیست، افزودند: در بعضی مذاهب دیگر اگر زن و شوهر با هم سازش نداشتند، از یکدیگر جدا می شوند و طلاق نمی گیرند و بعد می روند زندگانی های دیگری هم برای خود انتخاب می کنند که این بسیار خطرناک است.

این مرجع تقلید افزودند: بنابراین اسلام در موارد بسیار ضروری اجازه طلاق داده اما حتی الامکان مانع در این مسیر ایجاد می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به بیان حدیثی از پیامبراکرم(ص) درباره مذمت طلاق پرداختند و گفتند: رسول خدا می فرماید: هیچ چیز نزد خدا محبوب تر نیست از خانه ای که با ازدواج آباد می شود و هیچ چیز نزد خدا منفورتر نیست از خانه ای که با طلاق خراب می شود؛ یعنی طلاق نوعی ویرانی است.  

ایشان با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه طلاق منفورترین حکم حلال است، افزودند: در حدیث دیگری از امام معصوم نقل شده که فرمود ازدواج کنید و طلاق نگیرید زیرا طلاق عرش خدا را به لرزه در می آورد.

معظم له افزودند: روایات درباره مذموم بودن طلاق بسیار زیاد است و اسلام برای این موضوع اهمیت خاصی قائل شده زیرا مشکلات عظیمی در جامعه ایجاد می کند.  

این مرجع تقلید در ادامه به بیان برخی از مشکلات حاصل از طلاق در جامعه پرداختند و اظهار داشتند: افرادی که طلاق می گیرند در گام نخست با شوک عصبی و فشار روحی مواجه می شوند و گاهی عوارض آن تا پایان عمر ادامه دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، یکی از مشکلات طلاق را عداوت و کینه میان خانواده ها عنوان کردند و افزودند: عداوت از زن و شوهر به دو خانواده و فامیل منتقل می شود و این نیز برای جامعه بلای بزرگی است.

ایشان افزودند: کسانی که طلاق می گیرند در آینده می خواهند دوباره ازدواج کنند در حالی که سابقه سوئی در پرونده آنها ثبت شده و می روند شناسنامه عوض می کنند تا تجربه اول زندگی مشترک در آن نباشد و این کار یک خیانت است و بالاخره این خیانت آشکار می شود؛ در ازدواج مجدد، افراد دائم نسبت به یکدیگر تردید خواهند داشت زیرا یک سابقه سوء دارند؛ پنهان و آشکار کردن این سابقه سوء در هر صورت مشکلاتی را برای افراد رقم می زند.

معظم له تصریح کردند: اگر کسانی که طلاق می گیرند دارای فرزند یا فرزندانی باشند که مشکل بیشتر می شود؛ فرزندان طلاق دارای کمبودهایی هستند و برای جامعه مشکلاتی ایجاد می کنند؛ بعضی از آنها به مواد مخدر و گروه های منحرف کشیده می شوند؛ فرزندان طلاق معتقدند به آنها ظلم شده و جامعه ظالم است که به والدین آنها اجازه طلاق داده است و این افراد بی سرپرست شده اند؛ فرزندان طلاق واقعا برای خود و جامعه مشکلاتی خواهند داشت.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: امیدوارم جامعه ما با در نظر گرفتن نظرات اسلام تا کارد به استخوان نرسد، سراغ طلاق نروند و به مشکلات آینده آن فکر کنند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha