جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر محمود خدادوست

حوزه/ استفاده از عناوین مذهبی در درمان برخی بیماری‎ها که نه جامعه علمی حوزوی آن را تایید می‎کند و نه علوم پزشکی؛ بلکه این امور از جمله سواستفاده های خطرناکی است که از این عرصه انجام می‎‏شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» دکتر محمود خدادوست ظهر امروز در دیدار با آیت‎الله اعرافی گفت: یکی از مهمترین مسایلی که امروز در زمینه طب سنتی و طب اسلامی رخ نمایی می‎کند، سوء استفاده برخی از افرادی است که از این عنوان بهره برداری می‎‏کنند.

وی افزود: استفاده از عناوین مذهبی در درمان برخی بیماری‎ها که نه جامعه علمی حوزوی آن را تایید می‎کند و نه علوم پزشکی؛  بلکه این امور از جمله سوء استفاده های خطرناکی است که از این عرصه انجام می‎‏شود.

وی یادآورشد: این افراد دام خود را در میان بیمارانی که به بیماری‎های صعب العلاج دارند، پهن می‎کنند و نکته خطرناک آن است که این افراد به شدت بیماران و مردم را از علم پزشکی منع می‎کنند و آنها را مجبور می‎‏کنند از شیوه‎های درمانی من درآوردی خود آنها استفاده نمایند.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: در این راستا با برگزاری جلساتی با اساتید برجسته حوزه، اقدام به برگزاری کارگاه‎های تخصصی نظام سلامت در اسلام کردیم و جالب بود که این بزرگان نیز نقدهای بسیار و حتی مخالفت بسیاری با برخی از این مدعیات به نام دین داشتند، زیرا این افراد بدون دلیل مسایلی را وارد دین می کردند و بدون بررسی ادله و شواهد روایی، مردم را به یک اقدام بهداشتی خاص تشویق می کردند.

وی گفت: اساتید حوزه در این جلسات به این مبحث اشاره کردند که گاهی اوقات روایاتی در خصوص نوع خوارک و مقدار مصرف آنها بیان شده که در روایات دیگر متغیر است و در این زمینه می توان به این نتیجه رسید که مصرف این گیاه یا میوه و غذا لازم است، ولی میزان مصرف برای افراد متغیر است؛‌در حقیقت میراث عظیم دینی و اسلامی ما در زمینه طب بسیار فاخر است و تکیه بیشتر اسلام نیز روی مساله پیشگیری و بهداشت است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: در همین راستا 10 همایش ملی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شده که آخرین همایش با عنوان نظام سلامت در اسلام در مشهد مقدس برگزار شد.

وی گفت: با سفارش مقاله ای که به بسیاری از علمای حوزه در این ارتباط صورت گرفت، خوشبختانه زمینه های بسیار دقیق علمی برای کار روی مساله چیستی و زمینه های طب اسلامی ایجاد شد؛ در این جلسات فرهیختگان قرآنی کشور نیز حضور دارند و مقالاتی به این همایش ارسال کرده اند که نظام سلامت قرآنی را تشریح کرده اند.

خدادوست  اظهارکرد: گروهی به نام طب اسلامی با بدیهی ترین مسایل درمانی از جمله واکسن و یا پیوند کبد، مخالفت می کنند، حتی در نوبت پیوند عضو بودند، ولی فریب این افراد را خورده اند و هم مال خود را دادند و هم جان عزیزانشان را‌؛ در واقع این افراد با ادعای دروغین طب اسلامی جان مردم را به بازی می گیرند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha