جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: اینکه می گویند ۱۱ هزار روایت درباره طب سنتی است، درست نیست.

به گزارش خبر گزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار رئیس انجمن طبی سنتی کشورگفتند: در همه کارهای از جمله طب سنتی مراحلی وجود دارد که باید آن را رعایت کرد، نباید طب سنتی را نفی کرد، ولی بعضی ها  می گویند دور طب سنتی را باید خط کشید.   

این مرجع تقلید افزودند: کتاب بوعلی سینا 300سال در دانشگاه های طب اروپا، جز کتاب درسی بوده یعنی آنها اشتباه کردند که به طب عمل کردند!.

معظم له بیان داشتند: از سویی افراط این است که هر کسی بازار طب سنتی درست کرده و با جان مردم بازی می کند و ان را به خطر می اندازد.

 ایشان افزودند: بهتر این است که افرادی دوره ببیند و این کار را انجام دهند؛ نباید طب سنتی را نفی کرد و بگویم ارزشی ندارد، اگر  وقتی خودمان استفاده کردم دیدم خوب است، چرا باید آن را نفی کرد.

در طب سنتی میزان دُزهای که می دهند، دُزهای غلطی است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی  گفتند: در طب سنتی میزان دُزهای که می دهند، دُزهای غلطی است، به هرحال طبی سنتی در کنار مشکلات، فوائدی دارد. این طب سنتی نتیجه چند ساله است، نمی شود آن را از اساس نفی کرد، باید آنچه از تجربیاتِ خوب است، پذیرفت و طبق برنامه در آورد تا همگان استفاده کنند.

 معظم له بیان داشتند: باید در طب حد اعتدال را پذیرفت،‌نه افراط و نه تفریط  کرد و باید در طب سنتی با برنامه ریزی حرکت کرد.

 ایشان افزودند: درباه طب رسمی چیزهای می بینیم اعتماد را متزلزل می کند، مثلا فلان دارو را شما استفاده می کنید، بعد می گویند  استفاده این دارو ممنوع بوده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: در مسائل و موضوعات مختلف باید واقعیت را دید، نه اینکه ازروی تعصب عمل کرد. باید بدون تعصب عمل شود حتی این مسئله در بحث طب سنتی وجود دارد و چه خوب است که طب سنتی آثار منفی آن کم است چون گیاه درمانی است و چه خوب است مردم از غذا درمانی استفاده کنند، ولی مردم فورا به دارو می چشسبند.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: مشکلی که در اطباء است دارو زیاد می نویسند، وقتی اعتراض می کنی می گویند فلان دکتر نمی فهمد، باید استفاده از دارو کم  را فرهنگ سازی کرد.

معظم له عنوان کردند: خط اعتدال را باید ادامه داد به خصوص اینکه در کشور داروهای گیاهی فراوانی است، باید از این ها استفاده شود و اینکه از داروی گیاهی و شیمیایی برای بهبود  تلفیق و استفاده کرد.

ایشان بیان داشتند: در مسائل استفاده از دارو و پیش طبیب رفتن باید به مردم آگاهی داد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند:  اینکه می گویند 11 هزار روایت درباره طب سنتی است، درست نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha