جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مصباح عاملی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خراسان با تاکید بر ضرورت انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه های علمیه، گفت: تعلیم و تزکیه دوبالی هستند که طلاب باید به وسیله آن حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار «حوزه» در بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین مصباح عاملی، ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی که در مدرسه تخصصی امیرالمومنین(ع) بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: تحول در حوزه های علمیه جزو ضروریات بوده و در سال های اخیر، مقام معظم رهبری نیز بر این مهم تاکید زیادی داشته اند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که به تعبیر مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی از حوزه های علمیه نشأت گرفته است، تصریح کرد: یکی از مهمترین الزامات حوزه انقلابی، بایستگی های علمی حوزه ها است.

شناخت و ضرورت علم مورد نیاز حوزه ها

وی با تاکید بر ضرورت توسعه علوم و توجه به آنها، خاطرنشان کرد: باید ببینیم که علم مورد نیاز حوزه های علمیه چه علمی است، علم کارآمد یا علم روزآمد و یا علم فقهی کدام یک مورد نیاز است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی خطاب به مدیران حوزه تاکید کرد: طلبه هایی که وارد حوزه های علمیه می شوند در قدم نخست بایستی در مسیر تعلیم و تزکیه قرار گیرند.

طلاب را باید با روحیه اجتهادی پرورش داد

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به این نکته که وقتی صحبت از حوزه انقلابی می شود، باید معنای انقلابی بودن حوزه را بفهمیم و به درستی منعکس نماییم، ابراز کرد: باید از همان ابتدا سعی شود که طلاب را با روحیه اجتهادی بپرورانیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با تاکید بر این که حوزه انقلابی، صرفا یک شعار نیست بیان کرد: علم و عمل مهم است؛ تعلیم و تزکیه دو بالی هستند، که بایستی طلبه ها با آن به حرکت درآیند.

وی  ادامه داد: فضاهای حوزه های علمیه باید به گونه ای باشد، که علم و متعاقب آن عمل، در آن فریاد زده شود و از همین مدارس علمیه فضلا و سکانداران علوم بیرون بیایند.

 

اخلاق و عمل مهمترین مسئله حوزه علمیه است

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر ضرورت انجام مباحثه در حوزه های علمیه، اذعان داشت: در سخنی از رهبر معظم انقلاب آمده که«مباحثه به صورت کامل، نوعی استادپروری است».

وی ضمن اشاره به این که امام راحل نیز بر بالا آمدن سطح حوزه های علمیه تاکید داشته اند، گفت: بحث اخلاق و عمل به عنوان مهمترین مساله حوزه های علمیه است که نیازمند توجه ویژه می باشد.

روحانیون وظیفه روشنگری دارند

حجت الاسلام و المسلمین عاملی تصریح کرد: حضور روحانیون باید در هرجایی همانند شمعی روشنگر باشد، تا حقیقت و بینش اسلامی را در سطح جهان گسترش دهد.

مدیر حوزه علمیه خراسان، نقش روحانیون را تبیین کنند اسلام ناب محمدی(ص) دانست و افزود: در بحث تحول در حوزه نکاتی حائز اهمیت است و آن متحول شدن بایستی تدریجی صورت پذیرد و این که تحول در حوزه های علمیه، دفعی اتفاق نمی افتد.

برپایه این گزارش، در این جلسه از زحمات پنج ساله حجت الاسلام مشرفی تقدیر  و حجت الاسلام نصیرایی به عنوان  مدیر جدید حوزه علمیه خراسان جنوبی معرفی شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha