جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اجلاسیه مدیران تهران

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق با اشاره به نزدیک بودن دومین دیدار طلاب حوزه علمیه تهران با مقام معظم رهبری، گفت: این دیدار مختص طلاب عزیز است و معظم له تمایل دارند حرف‌ها و نگاه‌های طلاب را نسبت به اتفاقات جاری در حوزه علمیه تهران بشنوند. و امیدواریم این دیدار راه گشای بسیاری از مسائل حوزه تهران و سایر حوزه‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق، ظهر امروز در جلسه مدیران مدارس حوزه علمیه استان تهران، با بیان این که خدمت به طلاب و سربازان حضرت حجت(عج) فرصت مغتنمی برای مدیران و اساتید حوزه‌های علمیه است، به تبیین فرازهایی از نهج‌البلاغه پرداخت و اظهار داشت: حضرت امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) در خطبه ۸۷، و در وصف پرهيزكاران و فاسقان می‌فرماید «عِبَادَ اللَّهِ إِنَّ مِنْ أَحَبِّ عِبَادِ اللَّهِ إِلَيْهِ عَبْداً أَعَانَهُ اللَّهُ عَلَى نَفْسِهِ فَاسْتَشْعَرَ الْحُزْنَ وَ تَجَلْبَبَ الْخَوْفَ فَزَهَرَ مِصْبَاحُ الْهُدَى فِي قَلْبِه...؛ ای بندگان خدا، محبوبترين بندگان در پيشگاه خداوند بنده‏اى است كه خداوند به تسلّط بر نفسش او را يارى داده، پس اندوه را شعار خود كرده، و خوف از عذاب را تن پوش خويش قرار داده است. از اين رو چراغ هدايت در دلش روشن شده، و طاعت و عمل براى روز مرگ آماده كرده است، پس روز قيامت را بر خود نزديك، و سختى را بر خويش آسان نموده است».

وی ادامه داد: در فراز دیگری از خطبه‌ی حضرت امیر(ع) می‌خوانیم «وَ صَارَ مِنْ مَفَاتِيحِ أَبْوَابِ الْهُدَى...؛ و وجودش (وجود بنده محبوب خدا) كليد درهاى هدايت و قفل ابواب ضلالت شد. راهش را شناخت، و وارد سلوك مسير حق شد، نشانه‏هاى هدايت را فهميد، و درياهاى خطرات را پيمود و پشت سر گذاشت». با توجه به این قسمت از خطبه‌ی حضرت، به نظرم نگاه ما به مدارس علمیه باید منطبق با همین مطلب باشد، و امیدوارم بتوانیم شرایطی را برای طلاب فراهم کنیم تا در این مسیر قرار بگیرند.

پذیرش طلبه بدون آزمون کتبی

مدیر حوزه علمیه تهران در ادامه با اشاره به کیفیت پذیرش داوطلبین جدیدالورود در مدارس علمیه تهران، افزود: برای سال تحصیلی جدید، پذیرش داوطلبین ورود به حوزه علمیه تهران بر اساس شرط معدل سه سال آخر و بدون آزمون کتبی صورت گرفت. و به جرأت عرض می‌کنم ضریب علمی پذیرش طلاب به مراتب بالاتر از سال‌های قبل بود، چرا که بر اساس شرط معدل، افراد واجد شرایط صلاحیت علمی پذیرش شدند.

وی، مدرسه محوری را از جمله اهداف مهم مدیریت حوزه‌های علمیه برشمرد و عنوان داشت: برای تحقق این هدف باید زیرساخت‌های لازم در مدارس علمیه ایجاد و تکمیل شوند. و برگزاری این جلسات در شناسایی آسیب‌ها و رفع موانع بسیار مؤثر خواهد بود.

لزوم سرعت بخشی به تعیین تکلیف پذیرش نهایی داوطلبان

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق با بیان این که تعیین تکلیف پذیرش نهایی داوطلبان جدیدالورود باید در نهایت دقت و در سریع‌ترین زمان ممکن صورت بگیرد، گفت: در صدد هستیم تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید وضعیت پذیرش نهایی بیش از 90 درصد داوطلبین را مشخص کنیم. زیرا یکی از مشکلات جدی که همه ساله با آن مواجه بوده‌ایم معلوم نبودن پذیرش نهایی داوطلب تا ماه‌ها بعد از ورود به حوزه بود و در نهایت اگر به هر دلیلی فردی صلاحیت ادامه تحصیل در حوزه را نداشت، ما در قبال مدت زمانی که از داوطلب گرفته شده بود، پاسخ قانع کننده‌ای برای خودش والدین او نداشتیم.

تجهیز کمّی و کیفی مدارس

وی با تاکید بر تجهیز کمی و کیفی مدارس علمیه استان، عنوان داشت: با این که کار اساسی حوزه ارائه محتوای آموزشی، پژوهشی، و تهذیبی به طلاب است، ولی تا قالب و ریل مناسبی برای ارائه محتوا نداشته باشیم، اقدامات صورت گرفته ثمره چندانی نخواهد داشت. بنا بر این ضرورت دارد برای رسیدن به اهداف مورد نظر در حوزه‌ها، کادر علمی و اداری مدارس تکمیل شود و هر کدام از معاونین و اساتید دارای حکم رسمی باشند.

راه اندازی بسیج اساتید و نخبگان

مدیر حوزه علمیه تهران با اشاره به نقش بسیج اساتید و بسیج طلاب در هدایت فکری و سیاسی جامعه، تصریح کرد: حوزه علمیه تهران به عنوان چهارمین حوزه‌ی استانیف بسیج اساتید و نخبگان را راه‌اندازی کرد. و این نهاد مقدس باید تولید مباحث بصیرتی مورد نیاز حوزه را فراهم کرده و در انقلابی ماندن مدارس علمیه استان تلاش وافر نماید.

وی با بیان این که ‌بسیج اساتید باید ترویج کننده‌ روحیه انقلابی در مدارس باشند، گفت: در اجلاسیه آتی بسیج اساتید که در مشهد مقدس برگزار خواهد شد به تفصیل درباره‌ی اهمیت این نهاد و راهبردهای کلان آن بحث خواهد شد.

افزایش سطح مهارت‌های طلاب

مدیر حوزه علمیه تهران، افزایش مهارت‌های تبلیغی طلاب را از دیگر برنامه‌های مهم برشمرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی به همین مطلب اشاره داشتند و فرمودند «توجه به مهارت‌های طلبگی جدّی و ضروری است». و در همین راستا مدیریت حوزه‌های علمیه و مرکز مدیریت استان تهران در حال برنامه ریزی برای تحقق مطالبه رهبری و افزایش سطح مهارت‌های طلاب می‌باشند.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های مهدویت و نهج‌البلاغه شناسی در مدارس علمیه استان تهران، بیان داشت: مدیران مدارس با هماهنگی معاونت آموزش نسبت به برگزاری این دوره‌ها همت کنند تا همه طلاب استان در این دوره‌ها حضور یابند. همچنین در راستای افزایش سطح علمی و مهارت تبلیغی طلاب در صدد هستیم رشته‌های مهدویت و نهج‌البلاغه را در سطح سه حوزه، و در استان تهران راه اندازی کنیم.

زمان دومین دیدار طلاب تهران با حضرت آقا نزدیک است

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق در پایان با شاره به نزدیک بودن دومین دیدار طلاب حوزه علمیه تهران با مقام معظم رهبری، گفت: این دیدار مختص طلاب عزیز است و معظم له تمایل دارند حرف‌ها و نگاه‌های طلاب را نسبت به اتفاقات جاری در حوزه علمیه تهران بشنوند. و امیدواریم این دیدار راه گشای بسیاری از مسائل حوزه تهران و سایر حوزه‌ها باشد. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha