سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی‌ صادق-مدیر حوزه علمیه تهران

حوزه/ مدیر حوزه علمیه تهران گفت: رصد اوضاع داخلی و بین المللی یکی از وظایف اصلی بسیج اساتید حوزه تهران خواهد بود؛ از این رو باید حضور جدی در عرصه های ملی و بین المللی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری  «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق در همایش بسیج اساتید حوزه های علمیه تهران در مشهد مقدس، با بیان فرازی از نهج البلاغه، ولایتمداری را شاخصه اصلی مؤمنین برشمرد و اظهار داشت: امیرالمومنین علی(علیه السلام) چون به شهر بصره رسيدند خواستند انس بن مالك را به سوی طلحه و زبير بفرستد تا آنچه از پيامبر(ص) درباره آنان و واقعه غدیر شنيده، يادشان آورد؛ در این هنگام أنس از امر امام(ع) سرباز زد و گفت من آن سخن پيامبر(ص) را فراموش كرده ام.

وی ادامه داد: امیرالمومنین(علیه السلام) رو به انس کرد و فرمود «إِنْ كُنْتَ كَاذِباً فَضَرَبَكَ اللَّهُ بِهَا بَيْضَاءَ لَامِعَةً لَا تُوَارِيهَا الْعِمَامَةُيعنى البرص فأصاب أنسا هذا الداء فيما بعد فى وجهه فكان لا يرى إلا مبرقعا؛ اگر دروغ مى گويى خداوند تو را به بيمارى بَرَص (سفيدى روشن) دچار كند كه عمامه آن را نپوشاند».

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق افزود: سید رضی در ادامه این روایت می گوید «پس از نفرين امام، أنس به بيمار برص در سر و صورت دچار شد، كه همواره نقاب مى زد». بنابراین چه بسا اگر انس اطاعت امر امام را می کرد، جلوی یک فتنه بزرگ را می گرفت.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تشکیل بسیج از نگاه امام خمینی(ره)، گفت: امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها، بسیج دانشجو و طلبه است. و نظر امام هم این بود که بسیج، متشکّل باشد تا کارهای فردی حوزه تبدیل به یک رودخانه عظیم و بنیان کن بشود و این مطلب در بیانات امام کاملاً گویاست.

مدیر حوزه علمیه تهران عنوان داشت: حضرت امام خمینی(ره) در این رابطه می فرماید: «امروز یکی از ضروری‌ترین تشکل‌ها، بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه‌ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند، فرزندان بسیجی‌ام در این مراکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر "نه شرقی و نه غربی" باشند. امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند. فرزندان انقلاب به هیچ وجه نگذارند ایادی آمریکا و شوروی در آن دو محل حساس نفوذ کنند. تنها با بسیج است که این مهم انجام می‌پذیرد».

وی افزود: امام خمینی در ادامه سخنان شان در رابطه با نقش حوزه و دانشگاه در تربیت جوانان بسیجی، می فرماید «مسائل اعتقادی بسیجیان به عهده این دو پایگاه علمی است. حوزه علمیه و دانشگاه باید چارچوب های اصیل اسلام ناب محمدی را در اختیار تمامی اعضای بسیج قرار دهند. باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است. چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست. باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد».

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: مقام معظم رهبری نیز درباره نقش بسیج در حفظ مبانی و آرمان های نظام اسلامی می فرماید «بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلت‌های اصلی انقلاب زنده بماند».

وی با اشاره به ضرورت راه اندازی بسیج اساتید حوزه تهران، اظهار داشت: پاسداری از ارزش های دینی، احیاء تفکر بسیجی و بصیرت افزایی در حوزه های علمیه و جبران نقایص گذشته از جمله اولویت های بسیج اساتید می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق بیان داشت: برگزاری اولین همایش بسیج اساتید در مشهد مقدس و حضور در مضجع شریف علی بن موسی الرضا(علیه السلام) شروع بسیار مبارکی برای این نهاد مقدس بود و امیدواریم بتوانیم تفکر بسیجی بودن و انقلابی ماندن را با قوت در حوزه های علمیه استان تهران پیگیری و با جدیّت دنبال کنیم.

وی تشکیل کارگروه های تخصصی را در بسیج اساتید ضروری دانست و گفت: اگر امروز مسائل داخلی و بین المللی را حوزه تهران رصد و تحلیل نکند، چه حوزه ای باید کار را انجام بدهد؟ امروز اگر سند توسعه پایدار 2030 مطرح می شود و یک بخش آن که آموزش و پرورش است و ده ها فصل دیگری که دارد و نقشه هایی که برای فرهنگ و اجتماع و اقتصاد و سیاست کشور تدارک دیده اند، در این میان رسالت و وظیفه حوزه علمیه تهران چیست؟ جایگاه نخبگان و اساتید حوزه کجاست؟

مدیر حوزه علمیه تهران ادامه داد: بنابراین رصد اوضاع داخلی و بین المللی یکی از وظایف اصلی بسیج اساتید حوزه تهران خواهد بود؛ از این رو باید حضور جدی در عرصه های ملی و بین المللی داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به طرح‌های جدید فرهنگی در مدارس علمیه تهران، گفت: درصدد هستیم تا برای هر مدرسه‌ی علمیه در استان تهران یک منطقه‌ی جغرافیایی فرهنگی تعریف کنیم به گونه ای که منطقه‌ جغرافیایی پیرامون حوزه‌ی علمیه از جمله مدارس باید توسط همین حوزه، تحت پوشش فعالیت‌های فرهنگی و اعتقادی قرار بگیرد.

وی با تقدیر از زحمات خالصانه اساتید حوزه‌های علمیه، افزود: از این عزیزان تقاضا می‌کنم، "استادی" را طبق آنچه قبلاً در حوزه‌های علمیه و سابقاً در سیره سلف صالح بود، ببینن؛. احساس بنده این است که هر اقدام ما در حوزه و مدارس علمیه چند پیوست ضروری و همیشگی لازم دارد که از جمله آن، پیوست تهذیبی و اخلاقی و بصیرتی است.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق در پایان افزود: در حوزه علمیه، استاد کسی نیست که فقط درس معینی را تدریس کند و سپس حوزه را ترک نماید. استاد یعنی راهنما و مرشد. یعنی کسی که «دستم بگرفت و پا به پا برد تا شیوه‌ی راه رفتن آموخت»، بنابراین اساتید حوزه باید هم در زمینه‌ی علمی طلاب را کمک و هدایت کنند و هم در پرورش روحیه تحقیق و پژوهشگری و هم این که راهنما و مرشد آن‌ها در زمینه‌های مختلف فردی، اجتماعی و خانوادگی باشند تا طلاب بتوانند راه و رسم طلبگی را بهتر از گذشته بیآموزند. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha