جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه آموزش عالی تربیت مدرس حوزه _حجت‎الاسلام والمسلمین غفوری

حوزه/حوزه علمیه علاوه بر فقه و اصول که ستون فقرات حوزه و وظیفه اصلی حوزه‎های علمیه است، باید در عرصه های دیگری نیز ورود داشته باشد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین غفوری در مراسم افتتاحیه مرکز تربیت مدرس حوزه با اشاره به اهمیت جایگاه این مرکز گفت: از زمانی که اداره کل اساتید در معاونت اساتید ایجاد شد، مطلبی ابلاغ شد که تا زمانی که فارغ التحصیلان مرکز تربیت مدرس هستند در اولویت اعزام قراردارند.

وی با ذکر این مطلب که اساتیدی که از این مرکز فارغ التحصیل شده اند، توفیقات بسیاری در کسوت استادی داشته اند افزود: این مجموعه از مجموعه های مبارکی است که خوشبختانه خروجی های آن پس از دوره در حوزه های علمیه به کار گیری می شوند.

وی اظهارکرد: در بسیاری از مدارس یا مجموعه های حوزوی، طلاب و فضلای جوان بیان می کنند که وقتی بنای ما بر آن است که در عرصه هایی غیر ازفقه و اصول فعالیت کنیم، آیا بهتر نیست پس از یک دوره عمومی فقه و اصول وارد رشته های تخصصی شویم؟

قائم مقام مدیر حوزه‎های علمیه گفت: این سخن، سخن درستی است و با واقعیت های این دوران نیز کاملا تطابق دارد؛ البته این درخواست نیازمند پیگیری و تحقق دارد که حوزه علمیه علاوه بر فقه و اصول که ستون فقرات حوزه و وظیفه اصلی حوزه‎های علمیه است، باید در عرصه های دیگری نیز ورود داشته است.

وی با اشاره به جایگاه سترگ فقه و اصول حوزه های علمیه گفت: رساله های عملی مراجع و فقها، رساله سبک زندگی است و جایگاه خودش را دارد و بحثی نیز در آن نیست، ولی با توجه به اینکه 40 هزار نفر در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل هستند، اینکه تمام محصلان در یک رشته متخصص شوند و وقتی که در جامعه وارد می شوند با نیازهایی روبرو می شوند که می بایست به آنها جواب دهند.

حجت‎الاسلام والمسلمین غفوری بیان کرد: افرادی که در نهج البلاغه و تفسیر و کلام و... متخصص شوند می توانند در کرسی های نظریه پردازی و دانشگاهی در سراسر جهان حضور یافته و از مکتب حقه اهل بیت(ع) دفاع کنند.

قائم مقام مدیر حوزه‎های علمیه گفت: حساس ترین بخش حوزه یعنی مسئولیت تعلیم و تربیت باید به دوش اساتید حوزه گذاشته شود، زیرا خروجی حوزه، حاصل کاشت و داشت و برداشت مدیران حوزه است.

وی عنوان کرد: شکل گیری اولیه شخصیت طلاب از نظر اخلاقی و علمی به دست اساتید رقم می‎خورد؛ اخلاق و رفتار اساتید بالاترین تاثیرات را در روحیه طلاب می گذارد و این روند در گذشته وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت.

حجت‎الاسلام والمسلمین غفوری بیان کرد: حوزه باید اساتید خود را از نظر اقتصادی تامین کند تا اساتید تمام وقت خود را به حوزه اختصاص دهند، زیرا شرایط امروز به شکلی رقم خورده است که باید این گونه عمل کرد، ولی دلسوزی برای طلاب باید فقط برای رضای خدا انجام شود، زیرا اگر غیر از این بود، کار ما اثر مطلوب را نخواهد داشت.

قائم مقام مدیر حوزه‎های علمیه گفت: تجربه تاسیس و اداره مدارس و فعالیتهای ستادی و صفی نشان داده است،  اساتیدی که فارغ از مسایل مادی در زمینه تربیت فضلا و طلاب حاضر شدند کار آنها نتیجه داده است.

وی عنوان کرد: مدیریت حوزه تلاش دارد که دغدغه های اساتید با بنایی که با استعانت از خداوند و امام زمان(عج) می گیریم، مشکلات آنان حل شود، ولی اساتید باید خالص و مخلص لوجه الله برای ادای دین به خداوند و امام زمان(عج) در زمینه تربیت طلاب فعالیت داشته باشند.

حجت‎الاسلام والمسلمین غفوری بیان کرد: فاضلان و عالمان خدومی در راه خدا در حوزه های علمیه فعالیت دارند، ولی هیچ کسی از آنها یاد نمی کند؛ ولی ممکن است که کوچکترین کاری از یک ملبس به لباس روحانیت سر بزند و آنگاه است که با انگ های دیگر فضای مجازی را فرا می گیرد؛ به همین دلیل باید در این زمینه دقت فراوان داشت.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha