جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی

حوزه/ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام گفت: باید در جلسات قرارگاه مساجد، دیدگاه های رهبری جمع آوری و درباره آن بحث شود تا دستورالعمل هایی به صورت منظم و مستدل تهیه و به صورت دقیق در مساجد اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌ حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی شب گذشته در نشست اعضای قرارگاه فرهنگی مساجد قم که در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، درباره فعالیت این قرارگاه در کشور گفت: بر اساس آیات قرآن کریم، خداوند مسجد را برای مردم و آغاز گستراندن زمین را از سرزمین مکه که حرم خداست، قرار داد تا همگان بدانند محور گسترش هستی (دحو الارض) و مرکزیت امور بیت الله است، محلی که خدا آن را برای انسان قرار داده است.
وی وجود این نگاه را برای فعالان امور مساجد و انتقال آن به مردم را ضروری دانست و گفت: بررسی هویت و شناسنامه مساجد از طریق آیات و روایات فراوانی که در این عرصه وارد شده است، اقدام دیگری است که باید مد نظر فعالان مسجد قرار گیرد. لازم است این آیات و روایات تفسیراً و توضیحاً برای مردم تبیین شود  تا اهداف اصلی مسجد مشخص شود.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام با بیان این که در فعالیت قرارگاه مساجد ضوابط و برنامه های کلی برای عموم مساجد حاکم است، ادامه داد: مساجد در مناطق و فرهنگ های گوناگون دارای شرایط مختلفی هستند که بدون در نظر گرفتن آنها، نمی توان شاهد توفیقات زیادی دراین مسیر بود.
وی با اشاره به وجود متولیان مختلف در عرصه فعالیت های مسجد گفت: مساجد از گذشته دارای متولیان و متصدیان و تأثیرگذارانی بوده اند؛ مردم نیز نگاهی احساسی به این مکان مقدس دارند؛ برای این که بتوان شاهد اداره شاسیته در مسجد باشیم، باید سهم تأثیرگذاری افراد در امور آن را مشخص کرد. زمانی که این تأثیرگذاری مشخص شود، انتظارات اختیارات افراد نیز مشخص می شود.
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی افزود: مسئله دیگر در فعالیت های مسجد، توجه به مردمی اداره شدن برنامه های مسجد است. سازمان ها دارای وظایفی هستند که تنها در مسیر اهداف تعیین شده حرکت می کنند و نمی توان انتظار انجام کاری خارج از برنامه های مشخص شده را داشته باشیم، ولی زمانی که امور به صورت مردمی انجام شود، می توان شاهد توسعه فعالیت ها و اهداف بود. اگر امور مساجد را به صورت سازمانی اداره کنیم، مردم کنار می روند و این مکان مقدس از هویت خود که خدا آن را برای مردم قرار داده است، خارج می شود.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره مساجد گفت: باید در جلسات قرارگاه مساجد، دیدگاه های رهبری جمع آوری و درباره آن بحث شود تا دستورالعمل هایی به صورت منظم و مستدل تهیه و به صورت دقیق در مساجد اجرایی شود.
امام جمعه قم خاطرنشان کرد: مساجد باید با نظر ولی امر اداره شود و لازمه آن فهم درست این نظرات و اجرای کامل آنهاست.
وی همچنین ضمن گرامیداشت دهه ولایت و عید سعید غدیر گفت: بزرگداشت عید غدیر نباید تنها در برپایی مجالس جشن و توزیع شربت و شیرینی خلاصه شود، بلکه باید به گونه ای معارف موجود در روح و جان غدیر را درک کنیم.
انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha