شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام اباذری

حوزه/ حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری ضمن تشریح جایگاه مهم اربعین در پیوند فرهنگی دو ملت ایران و عراق، گفت: جمعيتي شش میلیون نفری هر سال براي زيارت اماكن مقدسه ايران و عراق، تردد دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی كشورمان در عراق در گفت‌وگو با ستاد مرکزی اربعین، گفت: پیوند بین دو ملت ایران و عراق پیوندی اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، عشایری و ...است که در طول تاریخ وجود داشت. در بخش عشایری ما عشایر زیادی داریم که نصف عشیره آنها در خاک ایران و نصف دیگر در خاک عراق است و در بسیاری از ازدواج‌ها یک طرف عراقی و یک طرف ایرانی است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا هشت سال جنگ توانست دو ملت را از هم دور کند؟ گفت: به نظر من جنگ این پیوند را در یک مقطع کوتاه کم کرد؛ اما قطع نکرد. با توجه به هشت سال جنگ بین ایران و عراق اکنون باز هم مردم به راحتی عتبات هر دو کشور را زیارت می‌کنند. اکنون سه تا سه و نیم میلیون ایرانی در سال عتبات را زیارت می‌کنند و عراقی‌هایی که به زیارت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و سایر مراکز مذهبی ایران می‌آیند، دو و نیم میلیون نفر در سال هستند. یعنی جمعیتی بین شش میلیون نفر مدام بین دو کشور تردد دارند که باعث عمیق‌تر شدن روابط بین دو ملت است.

اربعین بزرگ‌ترین محور پیونددهنده دو ملت ایران و عراق

رایزن فرهنگی ایران در عراق در بخش ديگري از سخنانش با متفاوت و خاص خواندن جایگاه اربعین در نزدیکی هر چه بیشتر دو ملت ایران و عراق، گفت: بعد از سقوط صدام، نگرانی‌های اجتماعی و فرهنگی ما این بود که مردم چگونه با هم رفتار خواهند کرد که دیدیم که این مسأله به راحتی بین دو ملت هضم شد؛ اما وقتی در کنار تمام مباحث پیونددهنده دو ملت مسأله اربعین را هم اضافه می‌کنیم می‌بینیم که اربعین یک مقوله وحدت‌آفرین بزرگ بین دو ملت ایران و عراق است و باید به عنوان یک محور اصلی فرهنگی به آن نگاه شود؛ چرا که هیچ کدام از محورهای قبلی که دو ملت را به هم پیوندداده بود به قدرت اربعین نیست؛ نه از نظر کمی و نه از نظر کیفی.

وی همچنين در پاسخ به این سؤال که پس باید بخش زیادی از برنامه‌های رایزنی فرهنگي ایران در عراق بر محور اربعین طراحی شود، گفت: رایزن فرهنگی ایران در عراق مسئول کمیته فرهنگی اربعین در عراق هم هست که نقش آن هماهنگی بین فعالان فرهنگی ایران و عراق است و ما در طول سال جلسات هماهنگی با کلیه بخش‌های ایرانی و عراقی داریم و به دنبال این هستیم که سال به سال نقش‌آفرینی فرهنگی بین ایران و عراق بهتر و ارتباطات فرهنگی بیشتری برقرار کنیم که البته شرایط روز به روز در حال بهتر شدن است.

اباذری سپس در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای پایه‌ریزی درست فرهنگ حضور زائران ایرانی در اربعین دارید؟ عنوان کرد: ما مهم‌ترین بخش اربعین را بخش فرهنگی می‌دانیم. نمی‌گویم بخش خدمات، اسکان و تغذیه اهمیت لازم را ندارد؛ اما همه اینها برای یک موضوع است و آن هم بحث فرهنگی و معنوی و محتوای اربعین است تا مردم از معنویتی که در اربعین ایجاد می‌شود، استفاده کنند.

وی ادامه داد: بنابراين بهره‌برداری معنوی از اربعین مهم‌ترین موضوع ستاد فرهنگی اربعین است. راه‌کارهای زیادی برای این باید پیش‌بینی شود و توصیه‌های زیادی باید به مسئولان و زوار ارايه و برنامه‌هایی را اجرا کنیم که برگزاری جلسات سخنرانی به عنوان یک محور اصلی معنویت‌افزایی در اربعین مد نظر ما بوده که در سال گذشته به خوبی انجام شد.

اباذري افزود: بهره‌برداری از حضور هزار و 700 روحانی برای بیان مسايل شرعی، دینی و مذهبی نیز یکی از برنامه‌هاست تا زائر توشه روحی، فکری و عقیدتی از مراسم اربعین برداشت كرده و با بهره‌برداری معنوی که داشته بتواند تا سال آینده خود را در فضای معنوی باقی نگه دارند.

رایزن فرهنگی كشورمان در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین عواملی که ممکن است مانع دستیابی مردم به معنویت اربعین شود چه عواملی است؟ اظهار کرد: یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد این است که زوار ما توجهشان متمرکز به اربعین و امام حسین (ع) نشود و از زمان و مکانی که در اختیار دارند غفلت کنند. چون هم‌، زمان اربعین زمان مهمی است و هم مکانی که برای زیارت می‌روند مکان مهمی است.

وی ادامه داد: دوم اینکه نگرانیم زوار، مشغول به حاشیه‌ها شوند. در مسیر پیاده‌روی حاشیه‌هایی زیادی وجود دارد از جمله انواع و اقسام رفتارهای اجتماعی که ممکن است زائر را از یک سفر معنوی به سفر مادی، تفریحی و زمینی مشغول کند. هیچگاه زائر نباید اجازه دهد که سفر اربعین از اهداف آسمانی و نیت‌های عرشی که دارد به سطحی پایین‌تر مثل توجه به اسکان و تغذیه و ... تنزل پیدا کند. این حاشیه‌ها مانع رشد فکری و فرهنگی می‌شود؛ بر همین اساس یکی از توصیه‌های مسئولان فرهنگی اربعین عبور از حاشیه‌ها و تمرکز به متن یعنی زیارت اربعین است.

حجت‌الاسلام اباذری در پايان درباره بیشترین نگرانی مسئولان عراقی در خصوص اربعین نیز گفت: تمام تلاش مسئولان عراقی در خدمات‌رسانی مادی و معنوی به زوار ایرانی است. به دلیل این که کشور عراق قدری با ناامنی دست به گریبان است. تمام تلاش مسئولان عراقي بر این است که امنیت را برای زائران فراهم کنند، فضای خیلی خوبی برای خدمات پیش‌بینی کنند، چیزی کم نیاید، ناقص نباشد و مشکلاتی برای اسکان و ... حاصل نشود و تمام تلاششان را از نظر حمل و نقل و تغذیه انجام می‌دهند. در بخش‌های فرهنگی هم بیشتر مسئولان عراقی نظر و تلاششان این است که امکان بهره‌برداری معنوی را به زائر بدهند و زائر وقتش را برای تهیه غذا، به دست آوردن مکان و ... صرف نکند و بیشتر بتواند با رفت و آمد بین شهرهای عراق به راحتی زیارت خود را انجام دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha