پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله موسوی اردبیلی

حوزه/ یکی از امتیازهای ویژه مرحوم حضرت آیت الله موسوی اردبیلی، علاوه بر اجتهاد مسلم، عمل سیاسی موفق و انتصاب های گوناگون در پست ها و جایگاه های حساس نظام بوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر یوسف خان محمدی امروز در سلسله پیش نشست های همایش بزرگداشت حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی که در دانشگاه مفید(ره) در قم برگزار شد، به جایگاه تفسیری و دینی آن مرحوم اشاره کرد و گفت: در قرن هجدهم که جریان های فکری جهان غرب وارد ممالک اسلامی شدند، جریانی به عنوان جریان راه سوم نیز در کشورهای اسلامی شروع به فعالیت کرد که در حوزه فقه، کلام جدید و تفسیر، نگاه های جدید و بدیعی عرضه نمود که نخستین بار از کشور هندوستان آغاز شد و نمونه بارز آن امثال اقبال لاهوری، محمد عبده، رشید رضا بوده است.

وی ادامه داد: در ایران نیز علامه نائینی سرسلسله جریان راه سوم است که با استکبار و استبداد داخلی برای گشودن راه جدید مبارزه می کرد.

این استاد حوزه ابراز داشت: هدف جریان راه سوم در کشور های اسلامی، تفاسیر اجتماعی از اسلام در مقابل جریان های مارکسیست غربی بود که بسیاری از شخصیت های برجسته و تاثیرگذار کشورهای اسلامی در منطقه متأثر از این اندیشه هستند.

دکتر خان محمدی با بیان این مطلب که حضرت آیت الله موسوی اردبیلی یکی از پنج نفر اول تصمیم گیری و تصمیم سازی در 10 سال اول انقلاب بوده است، عنوان کرد: یکی از امتیازهای ویژه ایشان، علاوه بر اجتهاد مسلم، عمل سیاسی موفق و انتصاب های گوناگون در پست ها و جایگاه های حساس نظام بوده است.

وی خاطرنشان ساخت: حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی اهتمام ویژه و توجهی خاص به علم تاریخ داشت؛ در حالی که این نوع نگاه در دیدگاه بسیاری از مفسران جز ابن خلدون مغفول مانده بود؛ چراکه فایده مهم علم تاریخ آن است که به مفسر کمک می کند تا هم مقتضیات زمان حاضر را در نظر گرفته و هم مقتضیات زمان نزول را؛ چراکه اگر این مهم را به حساب نیاوریم نحله هایی مانند سلفی ها رشد و نمو می کند.

دکتر خان محمدی ادامه داد: آن مرحوم معتقد بود که قرآن، کتاب تاریخ، اقتصاد، سیاست و ... نیست؛ بلکه هدف نهایی از این کتاب الهی، هدایت است و در این زمینه هم باید از جزئیات گذشت و به اهداف کلی از نزول آن دست یافت.

این استاد دانشگاه ابراز کرد: رابطه قانون و شریعت در تفسیر ایشان جایگاه ویژه داشت و در آن بر لزوم اطاعت همه از قانون وضع شده مجلس شورای اسلامی رأی داده است و در این میان، قانون مطلوب آن است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی مستقل بوده و بدون فشار و خوشایند دیگران قانون را برای رفاه حال مردم وضع کنند.

دکتر خان محمدی تاکید کرد: حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی به بازسازی اخلاقی بسیار توجه داشته و آن را کلید توسعه می دانستند؛ همچنین آن مرحوم صداقت و راست گویی نقطه امید پیشرفت جامعه دانسته و بیان کردند اگر صداقت و راستی از بین برود بزرگترین سرمایه اجتماعی حاکمان از بین خواهد رفت.

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که آن مرحوم عامل اصلی تضاد بین دولت و ملت را عدم صداقت در جامعه می دانستند، خاطرنشان ساخت: اعتدال و میانه روی مبانی قرآنی دارد و افراط و تفریط به مثابه خارج شدن انسان از گوهر انسانیت است.

وی یادآور شد: حضرت آیت الله موسوی اردبیلی کتب شیعه را هم مشی اعتدال و میانه روی دانسته؛ به نقش مخرب منافقین در جامعه نیز توجه و اهتمام ویژه ای داشته و مبحث جهاد نیز در تفسیر ایشان جایگاه ویژه داشته است.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: مرحوم حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی با استفاده از مبانی قرآنی، جامعه مطلوبی را در نظر گرفته و برای رسیدن به این جامعه مطلوب نیز آسیب شناسی های لازم را کرده که اعتدال و قانون گرایی ویژگی اصلی چنین جامعه ای است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha